Måden vi arbejder med SEO på er en kontinuerlig proces, der ændrer sig hele tiden. I takt med teknologiens udvikling og brugen af kunstig intelligens er det efterhånden blevet en selvfølge at forholde sig til AI-teknologier, der kan bidrage med at optimere processerne i dine marketingaktiviteter.
Dette har også en impact på SEO-strategier, der med de rette AI-værktøjer kan bidrage til at optimere kvaliteten af din SEO.
Det er dog vigtigt at forstå, at AI ikke er en erstatning for det skarpe hoved bag skærmen, men derimod en multiplier. Det vil sige, at den kan hjælpe dig med at opnå resultater hurtigere og mere dybdegående end nogensinde før.
Men for at forstå processerne bag teknologien samt de forskellige muligheder, der findes, kommer vi med nyttige tips om brugen af AI i din SEO-strategi, som omfatter aktuelle og relevante AI-værktøjer og plugins.
Hvad kan kunstig intelligens bidrage med i din SEO-strategi?
Før vi ser nærmere på de anbefalede værktøjer, er det essentielt at vide, hvad teknologien overordnet set kan bidrage med. Nedenstående punkter er en kort opsummering af de primære områder, som kunstig intelligens kan benyttes til i SEO-praksis.
AI-værktøjerne kan hjælpe dig med at:
- Finde søgeord hurtigt og effektivt
- Analysere dine konkurrenter baseret på anvendte søgeord
- Identificere relevante og interessante emner, der appellerer til din målgruppe
- Generere tekstindhold ud fra søgeord og emner
- Identificere mulige optimeringsområder, herunder dit websites hastighed
Disse muligheder er med til at forenkle den overordnede SEO-proces, hvilket frigiver tid, der fremadrettet kan prioriteres andre steder. Samtidig bidrager det til en forbedret brugeroplevelse baseret på en dybere forståelse af din målgruppe, optimering af indhold og differentiering fra konkurrenterne.
Dette resulterer i en mere målrettet SEO-strategi, som bidrager til bedre resultater. Derfor kan du med fordel tage AI i hånden i arbejdet med at løfte jeres SEO-strategi til næste niveau.
AI baserede SEO-værktøjer og plugins
Selvom du måske allerede har fået øjnene op for nogle af de mest populære SEO-værktøjer, er det svært at følge med udviklingen i nye AI-plugins, der konstant optimerer arbejdet med kunstig intelligens på forskellige platforme. Vi giver dig indsigt i nogle af de seneste AI-tilføjelser i hhv. ChatGPT, WordPress og Shopify.
Udnyt ChatGPT i din SEO-strategi
ChatGPT har efter sin lancering revolutioneret anvendelsen af AI inden for sprogmodeller og er nu en uundgåelig aktør inden for dette felt. Denne teknologi har også haft en markant indvirkning på SEO-praksis.
ChatGPT er en effektiv hjælper til at generere og forbedre indhold om ethvert emne, baseret på forudbestemte søgeord eller emner. Derudover kan den identificere relevante søgeord og bidrage til at producere overbevisende metabeskrivelser, som kan være med til at øge trafikken til din hjemmeside.
Men for at skabe de bedste forudsætninger for at effektivisere chatbottens svar, er det vigtigt at skræddersy relevante SEO-prompter til platformen.
Med de rigtige prompter har du mulighed for at udnytte den til fulde og forbedre din SEO på sigt, hvorfor vi har listet nogle eksempler på SEO-prompter her:
-
- Find inspiration til content produktion
ChatGPT kan outputte termer, hvor den tager hensyn til en specifik målgruppe og demografi f.eks. “List 20 blogposts ideas for someone interested in CrossFit. The target audience is males aged 25-40 and based in America.”a) “Output 5 keyword ideas for each of the top 10 articles”
b) “Output it all in a table with the first column being the blostpost idea, the second containing the 5 keywords and the third column where you define the search’s intent in terms of SEO. So if the intent for the search is informational, commercial or transactional.” - Find inspiration til keywords
F.eks. “Find 15 SEO keywords that are related to {Indsæt emne her}. Focus on keywords that have a commercial intent and the user is on a journey to buying products or services within the topic.“ - Analyse af store datasæt med data såsom oplysninger på interne links
Så f.eks. Hvor stor en andel af vores ankertekster er søgeordet, vi går efter. Her kan man analysere mange rækker data med ChatGPTs Code Interpreter, hvor man kan uploade dokumenter (mere om dette i efterfølgende afsnit). - Genere metadata
Giv ChatGPT en liste med URL’er, overskrifter og keywords, som man ønsker at målrette for den pågældende side. Bed så ChatGPT om at outputte en tabel, hvor kolonne A er URL, B er overskrift, C er keyword, D er meta-title og E er meta-description.
- Find inspiration til content produktion
AI-plugin i ChatCPT
ChatGPT udvikler løbende nye features og plugins. En af de seneste tilføjelser, der er særligt interessant, er Code Interpreter.
Dette plugin giver dig, som sagt, mulighed for at uploade dokumenter til ChatGPT, hvilket skaber en hurtig og effektiv metode til at analysere store mængder data. Værktøjet kan også generere grafer, interaktive HTML dokumenter, hvor man kan interagere med dataen og meget mere.
Anvend fx Code Interpreter med udgangspunkt i data fra Google Search Console og/eller rapporter fra Google Analytics, og få relevant indsigt i vigtige key-take-aways baseret på den givne data.
Code Interpreter kan bidrage med at:
- Effektivisere analysearbejdet af e-commercedata, søgeordsdata og brugeradfærd.
- Genere datadrevet indsigt til indholdsoptimering ved at identificere styrker og svagheder.
- Give hurtige drills downs på store datasæt.
Der findes generelt uendelige muligheder inden for dataanalyse, og kun fantasien sætter grænser.
OBS: Dette plugin er kun tilgængelig for ChatGPT Plus medlemmer.
AI-plugin i WordPress
Et andet plugin som er relevant at kende til, hvis du benytter WordPress, er Jetpack AI Assistant i WordPress-editoren.
Det intuitive AI-værktøj gør det muligt at generere forskelligt og relevant tekstindhold efter ønske, og hjælper med at øge din content creation ved hjælp af skræddersyet indhold af høj kvalitet.
Til sammenligning fungerer AI-assistenten på mange måder ligesom ChatGPT, Google Bard og Bing AI, men adskiller sig ved kun at være tilgængelig i WordPress. Derfor skal specifikke, nyttige og faktuelle data og information verificeres fra dig.
Jetpack kommer med en række fordele, der gør det nemmere og mere tidsbesparende at håndtere dit indhold effektivt.
Jetpack kan hjælpe dig med at:
- Generer skræddersyet indhold, herunder blogindlæg i fuld længde, strukturerede lister og omfattende tabeller.
- Give en opsummering af en udvalgt artikel.
- Identificere potentielle stave- og grammatikfejl og foreslå rettelser heraf.
- Generer passende og overbevisende overskrifter.
- Oversætte det genererede indhold til et andet sprog (mulighed for at vælge mellem 12 forskellige lande).
- Omskrive det genererede indhold med forskellig tone of voice.
OBS: Du skal have en WordPress.com konto for at bruge Jetpack-plugin.
AI-plugins i Shopify
På samme måde som WordPress, kan du også udnytte AI i forbindelse med Shopify ved hjælp af Shopify Magic Text Generation.
Dette plugin er designet til at hjælpe med at skabe velskrevne produktbeskrivelser, emnelinjer til e-mails og sigende overskrifter til din hjemmeside.
Ved blot at give få oplysninger om dit produkt eller det søgeord, du ønsker at rangere efter på tværs af søgemaskinerne, er pluginet i stand til automatisk at generere en ny produktbeskrivelse på produktets side i butiksadministratoren. Beskrivelsen kan bl.a. tage udgangspunkt i dine produktattributter.
Ligeledes kan Shopify Magic også hjælpe med at skabe en ensartet tone of voice på tværs af produkter, der bidrager til at forbedre kvaliteten af den autogenererede tekst.
Shopify Magic kan generere tekstforslag i følgende dele af din butik:
- Produktbeskrivelser
- E-mail-emnelinjer
- Tema editor
- Shopify inbox instant answer
Sidekick AI
Et andet tiltag som meget snart bliver tilgængeligt på Shopify er Sidekick AI.
Sidekick AI fungerer som en chatbot i Shopify der ved alt, hvad der er at vide om Shopify. Den kan bl.a. hjælpe med at oprette rabatter, designe og analysere din butik, give dig indsigt i økonomiske tendenser og redigere temaer etc. Er du fx interesseret i at kende til dine bedst sælgende produkter i en specifik måned, er svaret ikke mindre end et spørgsmål væk.
Chatbotten er din hjælpende hånd, der kan effektivisere dine arbejdsprocesser på platformen med dets mange muligheder og indsigtsfulde data. Data som er baseret på over fire millioner online butikker, der benytter Shopify som deres platform, hvilket danner grundlag for relevante og interessante indsigter genereret af Sidekick AI.
Shopify har endnu ikke annonceret hvornår AI-assistenten bliver tilgængelig, men det er helt sikkert værd at holde øje med! Det er dog muligt at skrive sig op til tidligere adgang her.
OBS: AI-genererede plugins er kun tilgængelige for shopejere, der har et Shopify-abonnement.
Work smarter, not harder
For at tage din virksomheds SEO-strategi og online tilstedeværelse til nye højder, er det essentielt at udforske og integrere de rette AI-værktøjer i din arbejdsproces.
Hvis du allerede har en Shopify-konto eller bruger WordPress og/eller ChatGPT, vil det være en fordel at udnytte kunstig intelligens gennem de nævnte AI-plugins. Disse værktøjer kan være med til at optimere og styrke din SEO-indsats, hvilket resulterer i forbedrede placeringer i søgeresultaterne, en optimeret brugeroplevelse og øget kundetilfredshed.
AI bringer en større præcision i arbejdet, hvilket gør arbejdet mere effektivt og tidsbesparende. Dette giver dig mulighed for at fokusere på andre væsentlige opgaver og giver din virksomhed en solid konkurrencefordel i den digitale verden.
Kom i gang med at effektivisere din SEO
AI er kommet for at blive, og det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal inddrage de forskellige tools i dit arbejde med e-commerce eller SEO, men hvor hurtigt du kan komme i gang med dem.
Hvis du har brug for hjælp til opsætningen af de forskellige plugins eller ønsker at vide mere om, hvordan du bedst udnytter AI-værktøjer til at optimere din SEO-strategi, så er vi klar til at hjælpe dig med at booste din forretnings SEO med AI.