Brug Google Ads rigtigt og få gode resultater

Den digitale verden udvikler sig næsten fra dag til dag og man kan hurtigt linge en dinosaur, hvis man ikke holder sig opdateret. Google er en selvfølge, når man arbejder med online markedsføring, fordi det er verdens største søgemaskine med 67.000 søgninger i sekundet. Betydningen af synlighed på Google for virksomheder er enorm. Googles evne til at tilpasse deres services til efterspørgslen fra deres brugere og virksomheder gør, at de stadig er verdens største søgemaskine.

Amazon kommer!

Vi har alle hørt at Amazon kommer til Danmark, men hvad kommer det til at betyde for den danske e-handel? Hvis vi kigger på vores tyske naboer, foregår 40% af alt e-handel på Amazon, så der vil selvfølgelig ske en ændring i vores måde at handle online og den måde hvorpå de danske virksomheder skal markedsføres online. Selvom Amazon er kommet til Tyskland, er tyskerne ikke stoppet med at bruge Google.

Det betyder også at selvom f.eks. Amazon kommer til Danmark vil Google Ads uden tvivl stadig være en vigtig trafikkanal for langt de fleste hjemmesider.

Fremtiden for Google Ads og andre PPC-services er rigtig spændende og kommer til at ændre sig en del. Voice Search er en af de mere iøjnefaldende services og kan ende med at ændre, hvordan vi opbygger og optimere Google Ads kampagner.

Glem ikke kanaler der virker

Google Ads er uden tvivl et effektivt værktøj til at markedsføre sit brand eller sine produkter. Det er der intet nyt i, men det er der til gengæld i måden at bruge Google Ads værktøjet og det er konstant under udvikling. Google AdWords eller Ads, som det hedder i dag, har eksisterede i 18 år og stort set alt er udviklet/forbedret siden den første annonce så dagens lys på Google. Forklaringen bag Google Ads konstante udvikling og nye features, skal findes hos forbrugerne.

Købsadfærden har udviklet sig markant siden hjemmesider og E-handel kom til. Det kan blandt andet ses ved at Custom intent ikke længere kun kommer til udtryk ved en enkelt søgning. Det ses tydeligt, når forbrugeren browser i forskelligt content eller ser forskellige Youtube videoer. Derudover er flere brancher blevet mere presset og konkurrencen er blevet hårdere end nogensinde før, og en af grundene til dette er, at der i gennemsnit skal 6 touch points til før en potentiel kunde bliver til en kunde.

Det er derfor ekstremt vigtigt at have en forståelse for, hvordan man kan integrere med forbrugeren i de forskellige stadier af købstragten og hvilke kampagnetyper, der skal anvendes, når man overvejer at bruge Google Ads.

Som nævnt ovenfor, ændrer Google Ads og forbrugeren hele tiden sin adfærd, så hvordan kan virksomheder sikre sig, at de følger med udviklingen hos både Google Ads og forbrugerne?

Dynamiske søgeannoncer

Ifølge Google er 15% af alle søgninger aldrig set før, og det kan være svært for den PPC-ansvarlige at tilføje variationer af et søgeord, som ingen kender.

Google Ads har længe haft funktionen dynamiske søgeannoncer eller DSA, der generer annoncer ud fra hjemmesiden og matcher dem med relevante søgninger.

Det er en nem og overskuelig måde at indsamle ny data, der kan benyttes til at lave nye kampagner. Hvis man benytter sig af dynamiske søgeannoncer, er det vigtigt, at der afsættes tid til at analysere den indsamlede data, fordi det ellers kan ende ud i at ens Google Ads spend bliver brugt på ikke konverterende søgninger eller i værste tilfælde ikke er relevante søgninger.

En simpel løsning er at kombinere re-marketinglister med DSA, fordi det er en effektiv måde at fange nye søgninger fra tidligere forbrugere, der har konverteret tidligere.

In-market audiences til Search Ads

In-Market audiensers har længe været en mulighed for målretning på Googles Display netværk, men den er nu kommet til Danmark for søgenetværket og vores erfaringer viser, at det er et effektivt værktøj til at forbedre performance på søgenetværkskampagnerne.

Hermed et eksempel på, hvornår en forbruger får en tilknytning til et bestemt marked:

  • Peter trykker på en displayannonce omhandlende rejser til Bali
  • Peter ser en YouTube video om Bali
  • Peter besøger en prissammenligningsside

Google tilføjer nu Peter til In-Market Audiences under segmentet rejselystende. Selvom Peter ikke har kendskab til brandet, er det nu en mulighed at ramme relevante forbrugere, som Peter, der har tilkendegivet via hans adfærd på internettet, hvad han er på udkig efter. Med andre ord, så vil Peter højst sandsynligt interagere positivt på en hjemmeside, der sælger rejser til Bali.

In-Market Audiences kan være et ligeså effektivt værktøj som remarketing med den forskel, at remarketing kræver to touch points, hvilket betyder, at der kan spares penge, hvis budgettet er stramt. Det anbefales ikke, at remarketing stoppes, men det kan være en løsning, hvis budgettet er stramt i eksempelvis en opstartsfase.

Remarketing baseret på handlinger

Det er både nemmere og billigere at få potentielle kunder til at konvertere, hvis de kender dit brand. Som nævnt tidligere skal forbrugerne i dag have 4-6 touch points med hjemmesider, før der sker en konvertering enten i form af et køb eller udfyldelse af en formular. Desværre ser vi en tendens med at det ikke er alle potentielle kunder, som køber første gang de besøger dit website. Uden remarketing eller retargeting vil det derfor være tilfældigt om den besøgende kommer tilbage til hjemmesiden igen.

Hovedpunktet med remarketing er, at du kan vise enten søge eller display annoncer til de kunder, som har vist nok interesse til at besøge dit websted. Som nævnt tidligere er disse forbrugere mere tilbøjelige til at udføre en konvertering end folk, der endnu ikke kendskab til din hjemmeside eller brand.

Desværre ser vi tit Google Ads konti, enten helt uden remarketinglister eller kun med meget generelle remarketinglister tilføjet. Det er en skam, når virksomheder vælger ikke at benytte den tilgængelige data og segmentere remarketinglister efter, hvilket handlinger de besøgende har foretaget på hjemmesiden.

Hvis en potentiel kunde har tilføjet en varer til kurv, men ikke har fuldført købet, er denne handling selvfølgelig mere værd end et besøg på en kategoriside. Det burde alle derfor udnytte, da kunden er tættere på en konverteringshandling.

Ved at opdele remarketinglisterne kan du afgive forskellige bud på forskellige handlinger. Eksempelvis kan virksomheden byde 60% mere for vedkommende, der har forladt kurven og kun 30% mere for vedkommende, der har besøgt kategorisiden.

De to forskellige handlinger er et udtryk for, hvor langt de to forbrugere er i deres købsrejse og derfor skal remarketing-strategien tilpasses, så den passer til dine kunders købsrejse.

Jeg er sikker på, at de fleste virksomheder eller sælgere ønsker en liste med kvalificerede leads – Google har similar audiences og du kan tilføje den til dine Ads kampagner. Hvis du har en remarketingliste med fokus på besøgende, der har forlagt kurven eller tidligere købere, så laver Google en liste med brugere, der har en tilsvarende adfærd. Det er en nem måde at få nye brugere, som minder om dine nuværende kunder, til at interagere med dit brand og hjemmesiden.

Hvis det lyder bekendt, så er det fordi funktionen har været tilgængelig på display netværket og hvis du til dagligt arbejde med SoMe, så minder det meget om Facebook look-a-like.

Data

Google har gjort ovenstående og meget andet muligt, men før det bliver en succes er det vigtigt, at I benytter den korrekte data til at træffe beslutninger og udforme strategier i stedet for at agere på mavefornemmelser.

Dataen ligger for fødderne af os, men det handler om at kombinere dem med tiltag for din markedsføring også. Uanset om du arbejder med SEO, Ads, Amazon, SoMe, eller noget femte – så brug den data du har, på så mange platforme som mulig. Er der noget, som har vist sig at virke? Så udnyt det på det groveste!

Du kan læse mere om, hvordan vi arbejder med Ads, samt hvad der er af muligheder her >>.