Strategier for Custom Affinity Audience display kampagner

Custom Affinity Audience

Her under dykker vi ned i et par strategier for custom affinity audience målretning, performance, resultater og vigtige erfaringer fra arbejdet med strategierne.

 

Custom affinity audience er ikke nyt. Facebook, Google og Amazon har længe tilbudt muligheden for denne type målretning for display kampagner og har haft stor succes med det. Affinity audiences er målgrupper i bedste TV-stil, som er designet til at hjælpe annoncører med at skabe forbindelse til deres ideelle kunder online i stor skala.

Google Ads anvender brugerens browser-historik, tid på besøgte sider og forbinder så en interessekategori med brugerens browser. En faldgrube med interessebaserede målgrupper er, at de kan være brede og matche med tilfældige mål.

Hvor custom affinity viser værdi er ved evnen til at have mere kontrol over interessekategorierne (og vi elsker kontrol og gennemsigtighed). Med affinity audiences bestemmer du din interessebaserede målgruppe baseret på specifikke URL’er og kategorier i Google Display Netværket.

Hvad er Custom Affinity Audience Targeting?

Google definerer custom affinity audiences ved at annoncører selv for lov at definere, hvem de gerne vil målrette annoncerne til på tværs af nettet på en hvilken som helst skærm. Ved at tage bestik af kundens seneste passion og igangværende interesser, kommer dit budskab altid frem til de rette brugere.

Custom affinity kan oprettes i en kombination af følgende:

 

  • Interesser indtastet som søgeordstermer
  • Brug URL’er som proxy for interesse bundter
  • Typer af steder personer er interesseret i
  • Apps som den ideelle kunde kan være interesseret i

Hvornår giver det mening at bruge Custom Affinity Audience Targeting?

Beskriver nogle af de nedenstående initiativer det, du vil opnå?

 

  • Branding
  • Mere kontrollere målretning på GDN eller YouTube
  • Annoncér skræddersyet, real-time indhold til bestemte brugere

 

Hvis du svarede ja til én af ovenstående punkter, så kan custom affinity audience være det rigtige for din konto. Disse typer af kampagner har også tendens til at fungere godt som en form for branding eller udvidelse øverst i salgstragten og på den måde for flere konverteringer.

Strategier og resultater

Nu hvor du har en idé om, hvad custom affinity audience targeting er, og hvordan det virker, så er herunder et par ideer til måder at skabe en god strategi.

Top Performing Placements

Vi har testet denne strategi for flere webshops med ønsket om at udvide deres topfunnel og som gerne vil bevare fokus på at øge konverteringer.

Først identificerer vi webshoppens top-10 bedste placeringer og bruger dem som fundament for custom affinity audience. Vi ser som regel et lille løft i konverteringer, og CPA stiger med omkring 30% sammenlignet med søgeordsbasseret målretning. Det er rigtig vigtigt at arbejde med at ekskludere dårlige placeringer og på den måde får CPA ned på et fornuftigt niveau igen.

Interest + Custom Affinity Targeting

Google giver flere eksempler på hvordan annoncører, der har brugt interessebaserede målretning kombineret med custom affinity audience for at nå en specifik bruger og fået gode resultater.

I eksemplet herunder skabte vi en custom affinity målgruppe med “børnetøj entusiaster” ved at bruge interesse og custom affinity målretning. Google fortæller at flere annoncører, der brugte denne real-time tilgang, fik rigtig gode resultater og vi ser samme tendenser når vi benytter denne målretningstype.

Nøgleord

Mens custom affinity audience targeting tillader mere kontrol på YouTube eller på GDP, viser det sig, at dette værktøj fungerer bedst i forbindelse med branding, da det giver mulighed for nye kreative måder at nå nye brugere på og derved øge konverteringer på andre kampagner.

For at få de bedste resultater med disse kampagner, skal du sørge for at:

 

  • Lav din research, når du vælger custom audience placements.
  • Brug kreative annoncetekster baseret på målgruppen.
  • Husk regelmæssigt at revidere dine placeringer.
  • Du skal ikke være bange for at kombinere kampagner med andre typer målretning for at øge effektiviteten.