Performance Marketing i recession #3: Få succes med e-mailmarketing

Det er svært at knække koden til at få succes med din e-mailmarketing kanal. Men der er alligevel nogle steps som jeg også hjælper mine egne kunder igennem for at hjælpe dem på vej mod succes. Måske det kan hjælpe dig på vej til at få sat skub i din e-mailmarketing indsats i 2023?

 

Step 1: Få fastlagt din strategi

Ligeså vel som du fastlægger en forretningsstrategi eller en kampagneplan for de forskellige produkter du launcher i løbet af året, lige så vigtigt er det, at du har en klar strategi for hvad du vil bruge e-mail kanalen til – og hvilke KPI’er du vil måle succes på. Når du har identificeret dit formål med kanalen kan du nemmere:

  • Tale direkte til din målgruppe 
  • Sætte konkrete mål for indsatsen på kanalen
  • Sætte spørgsmålstegn ved, om du har det rette setup, som kan hjælpe dig med at nå de mål du har sat.

 

Step 2: Det rette setup bliver din lige vej til succes

Ofte ser jeg at mange har startet deres e-mailmarketing indsats på den mest velkendte platform af alle, nemlig MailChimp. Det er der som sådan ikke noget galt i, men har du ambitioner for den indsats der skal lægges i e-mailmarketing, så kan det faktisk ende med at være en ret dyr udgift at skulle skifte systemet ud og få det tilpasset til de eksakte behov og ønsker du har for kanalen. 

I Mette Wills rapport “Email Marketing i Danmark 2022” er det kun 58% af de adspurgte 1275 personer, som har en decideret strategi for deres e-mailmarketing indsats og hele 83% af de adspurgte har ikke tid (nok) til at prioritere arbejdet med e-mailmarketing.

Du kan selv downloade rapporten her og blive klogere på, hvordan andre marketingansvarlige har grebet e-mailmarketing an i 2022.

Når du skal vælge EMS giver det mening at overveje følgende: 

  • Mulighederne for integration med dit CMS
  • Er der potentiale for at kunne vækste igennem det system jeg vælger, er det låst eller svært at gennemskue mulighederne i systemet?
  • Muligheden for at skræddersy budskaber til din målgruppe 
  • Muligheden for at holde dig relevant overfor dine leads på afgørende øjeblikke i deres kunderejse 
  • Muligheden for nemt selv at kunne aflæse performance og fremgang i systemet

De her forskellige overvejelser lader dig komme lidt tættere på at vælge det rette system til e-mailmarketing. Dem, vi typisk arbejder i – og hjælper vores kunder i – er systemer som Klaviyo og ActiveCampaign. 

Klaviyo

Klaviyo er f.eks. et meget stærkt system, hvis du sælger direkte til slutforbrugeren. I systemet har du et overskueligt dashboard, som giver dig et stort indblik i data og den adfærd, som dine leads gør på dit website. 

Du har også uendelige muligheder for integrationer. Både med dit CMS, men også med flere af de 3. partsværktøjer du gør brug af – eller de kanaler du laver leadopsamling på, f.eks. Meta eller Google Ads. 

Hos Searchmind er vi officiel Klaviyo Partner, så ønsker du at høre mere om hvad Klaviyo kan – og om det passer til dine behov og ønsker, så kan du altid tage fat på os til en uforpligtende snak.

ActiveCampaign 

ActiveCampaign har som Klaviyo også mange muligheder for integration – og kan fungere til både B2B og B2C-kunder. Vi anbefaler det i høj grad til vores B2B-kunder, hvor du f.eks. har mulighed for at opsætte leadscoring.

 

Step 3: Du skal bruge dine ressourcer der hvor de giver størst værdi 

Når vi indleder samarbejder med vores kunder på e-mailmarketing, så starter vi altid med at spørge ind til flere områder, for at blive klogere på, hvor vi skaber mest værdi. Blandt andet:

  • Hvad er målet med e-mailmarketing i din forretning?
  • Hvilke udfordringer ser I, både på e-mail og helt generelt for forretningen fx
    • Lav genkøbsrate
    • Høj afmeldingsrate 
    • Lav konverteringsrate 

Når både mål og udfordringer er fremme lyset, kan den rette sammensætning af e-mailmarketing indsatsen opsættes. I Searchmind arbejder vi med det vi kalder en tredeling, hvor vægtningen af de forskellige underpunkter er forskellig alt efter mål og behov – og sæson.

Tredeling af e-mailmarketing indsatsen

  • Leadgenerering
  • Flows
  • Kampagnemails

Leadgenerering

Opsamling af nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev kan gøres på mange forskellige måder. Du kan f.eks. opsætte onsite leadopsamling med en pop-up eller embedded form. Det kan de fleste e-mailmarketing systemer, men der findes også 3. partsværktøjer som f.eks. Sleeknote. 

Du kan opsætte dine pop-ups på baggrund af adfærd, hvor du har fokus på exit intend. Det kan f.eks. være hvis brugeren er på vej til at forlade siden eller har besøgt en specifik underside som er vigtig for dig, hvor du kan skræddersy et budskab eller give en rabat ved køb fra en vigtig kategori. 

Du kan også lave en catch-all kampagne, hvor formålet f.eks. er at give 15% rabat på første køb, hvor leadet efterfølgende lander i dit velkomstflow. 

Værdien af leadgenerering er ikke til at tage fejl af. Mange tilmelder sig dit nyhedsbrev for at få adgang til en rabat – og køber meget hurtigt efter.

Flows

Når du har samlet tilmeldingen op igennem en pop-up, skal der bydes varmt velkommen indenfor i dit univers – og efterfølgende guides rundt og hjælpes på vej med det, der vises interesse for. Ligesom du ville gøre det, hvis en kunde kom ind i din fysiske butik. 

Flows er en automatisering af en serie af emails. Det er et effektivt redskab til at sende relevante mails, som f.eks. velkomstmailen med rabatkode på 15% straks efter tilmelding. Det er også en nem måde at opsætte forskellige hypoteser eller regler for, hvornår en tilmelding skal have en specifik mail, f.eks.: 

Hvis leadet gør A og ikke B, men C → så sendes en bestemt mail. 

De fleste e-mailmarketing systemer har efterhånden muligheden for at sætte flows op med dynamisk indhold og baseret på adfærd. Når vi taler om dynamisk indhold kan det f.eks. se således ud: 

I eksemplet her baserer flowet sig på adfærd, hvor brugeren har set et specifikt produkt, som de efterfølgende modtager en mail om, for at holde denne i top-of-mind. Det er kun fantasien der sætter grænser og du kan sætte flows op ud fra disse 3 overordnede områder: 

  • Købshistorik (har tidligere købt x)
  • Adfærd (ser specifik kategori x antal gange)
  • Præferencer (vil gerne modtage info om specifikke kategorier – f.eks. dame)

Hvis du skal starte helt fra scratch med din flow-opsætning, så er der nogle fundamentale vi altid anbefaler at få opsat først og fremmest: 

  • Velkomstflow
  • Tabt kurv
  • Added to Cart
  • Set produkt på hjemmeside
  • Efterkøbsflow 

 

Du bliver dog aldrig færdig med at udbygge dit flow-setup

Det er dog vigtigt at understrege, at du aldrig bliver færdig med at udbygge dit flow-setup på din e-mailmarketing kanal. Du vil altid kunne optimere på baggrund af den data du har tilgængelig. Måske er der nogle emnelinjer, som ikke fungerer mere – eller som du vil teste på. Det kan også være, at der kommer noget data ind, som giver anledning til at bygge et nyt flow, som understøtter et forretningsmål du har for den kommende periode. 

 

Start ud med en god og overskuelig struktur

En anden vigtig pointe er, at have din struktur i orden, når du bygger dit flow-setup. Alt for ofte har jeg oplevet at overtage en konto, hvor der ikke er struktur, intet overblik og alt for mange hypoteser sat op, som gør det umuligt at gennemskue.

Hvis dit setup er let og tilgængeligt sat op, så bliver det pludselig meget lettere for dig at følge med i performance, hvad der bliver sat op på kontoen og generel udvikling på kontoen. Det er både en fordel for dig, som sidder i systemet på daglig basis – og giver dig de bedste forudsætninger for at kunne fremvise resultaterne af dit arbejde til resten af organisationen.

 

Kampagnemails 

Den sidste indsats i tredelingen af e-mailmarketing indsatsen er kampagnemails. Det er et effektivt redskab til fremvisning af nyheder, slå på din kernefortælling og slagtilbud, som skal ud med det samme. 

Det er dog vigtigt at vide dit formål med den kampagnemail du sender ud, for at kunne sikre det rette output. Det kan være, at det er at drive trafik (så dine adfærdsbaserede flows kan blive trigget), at drive salg på nye kategorier eller varer der netop er kommet på lager eller at lade dit brand udfolde sig til din loyale base af nyhedsbrevsmodtagere. 

En af måderne du kan holde dine kampagnemails ultra relevante for modtageren er ved at bruge segmentering inden udsendelse. Du kan oprette utallige antal segmenter i dit e-mailmarketing system, som f.eks. baserer sig på adfærd. 

 

Eksempel på brug af segmentering i kampagnemails

Et eksempel kan være, at en gruppe af brugere har købt nogle smykker fra en specifik kollektion indenfor det seneste halve år – og du har netop tilføjet nye styles til denne kollektion. Så giver det mening, at sende en kampagnemail ud til netop disse personer – måske med et lidt andet budskab end hvis du ville sende mailen ud til hele din liste – for du kender nemlig til deres købshistorik her. 

 

Har du brug for flere konkrete tips eller rådgivning? 

E-mailmarketing er et stort område og jeg ved, hvor svært det kan være at fastlægge den rette strategi. Du er altid velkommen til at kontakte os her i Searchmind, hvis du har brug for sparring til din indsats på e-mailmarketing eller ønsker vores hjælp til den. Send os en besked her.