Ring mig op

Google Gallery Ads

Google introducerer galleriannoncer i Google Search

Selvom det kan være svært at forudsige hvad Google kommer ud med næste gang, hvad de vil fjerne, eller hvad de vil opdatere, er én ting sikkert: Et nyt annonceformat er i altid i sigte. Sidste år var det responsive søgeannoncer, så var det udvidede tekstannoncer, og nu ser det ud til at deres næste bestræbelse bliver galleri søgeannoncer.

Under deres Marketing Live Event I maj, annoncerede Google at det nye annonceformat bliver lanceret senere i år.

I denne artikel fokuseres der på hvad der er op og ned på de kommende galleriannoncer.

Hvad er Galleriannoncer?

Når man forestiller sig Google galleriannoncer, hjælper det at tænke på dem som Googles version af Facebooks karruselannoncer. Helt kogt ned består de af en serie billeder, som forbrugerne kan swipe gennem.

Annoncørerne kommer til at kunne uploade minimum 4 billeder og højst 8 billeder der viser deres produkter eller services. Google har endnu ikke offentliggjort specifikationer på størrelsen på billederne, kvalitet osv. Men vi kan forvente at de kommer til at ligne kravene til andre annoncebilleder.

 

Galleriannoncer kommer dog ikke til kun at bestå af billeder. De vil også indeholde op til 3 overskrifter, ligesom udvidede tekstannoncer, og de vil kunne bruge unikke tag lines til hvert billede. Tag lines kommer ikke til at ligge overlejret på billede, som man kan se på nogle GDN displayannoncer. I stedet kommer de til at fungere nogenlunde ligesom tag lines på Facebook karruselannoncer. Overskrifterne vil altid blive vist over galleribillederne og tag lines vil altid blive vist under billeder, og blive udskiftet når brugerne swiper til næste billede.

 

Det lyder ret godt. Imidlertid er der et par nuancer på hvordan de her galleriannoncer virker, som vi skal være opmærksomme på.

 

I modsætning til tekst søgeannoncer, hvor søgeren bliver præsenteret for op til 4 annoncer i toppen af resultatsiden, så viser galleriannoncer kun en ad gangen – der bliver ikke vist en stak billeder i toppen af brugerens søgeskærm. Annoncerne vil kun vises i toppen af brugerens søgeresultater, over andre tekstannoncer, der viser sig længere ned. Derfor vil galleriannoncer konkurrere med alle andre annonceformater på auktion som sædvanlig.

Hvis du har galleriannoncer i dit arsenal af søgekampagner og dit bud vinder topplaceringen, vil din galleriannonce blive vist. Hvis du vinder andenpladsen eller en lavere plads på siden, vil en tekstannonce blive vist, uanset om du har galleriannoncer i din annoncegruppe.

Endelig, hvis galleriannoncerne ikke er korrekt opsat i annoncegrupperne, men du vinder førstepladsen i auktionen, vil dine tekstannoncer blive vist på førstepladsen.

 

En anden forskel mellem galleriannoncer og andre søgeannonceformater, er hvordan annoncøren kommer til at betale for dem. Til forskel fra de fleste annonceformater, der er betalt pr. klik, vil galleriannoncer skulle betales på en af to måder: pr. klik eller pr. swipe. Pr. klik er præcis som det lyder, omkostning pr. klik, ligesom andre annoncer. Men pr. Swipe er lidt anderledes. Hvis en bruger ikke klikker på annoncen, men swiper gennem 3 billeder, skal annoncøren betale.

Her er der dog brug for en par præciseringer:

 

1: Annoncøren bliver kun opkrævet én gang, også hvis brugeren swiper gennem 3 billeder OG klikker på annoncen.

 

2: Annoncøren bliver kun opkrævet hvis brugeren swiper gennem mere end 3 billeder. Det betyder altså et enten/eller scenarie, og derfor er der ingen forskel i maks. CPC eller bud.

 

Den måske vigtigste information om galleriannoncer er, at de indtil videre kun er til mobilen, dog har de hintet at en desktop-version måske bliver afsløret i fremtiden.

Hvad kan vi forvente af galleriannoncer?

I afsløringen af galleriannoncer, gav Google også indsigt i den forventede performance, vi kan se frem til fra det spændende nye annonceformat.

 

Det er et velkendt faktum, at menneskets øje er mere tiltrukket af billeder end af tekst, hvilket Google anerkender med Google shopping og nu galleri annoncer. Baseret på tests af ydeevne er det 25% mere sandsynligt at vi interagerer med annoncegrupper, der indeholder Galleriannoncer, end med annoncegrupper, der kun benytter sig af tekst. brugere er mere tilbøjelige til at swipe gennem en galleriannonce – især hvis billederne er iøjnefaldende – end de er til at læse og klikke på en tekstannonce.

 

 

Derudover anerkender Google, at selvom disse annoncer måske har en højere interaktionsrate, er deres direkte konversionrate sandsynligvis ikke så forskellige fra tekstannoncer. Når det så er sagt, siger Google også, at galleriannoncer vil understøtte højere konversionsrater senere i salgstragten, fordi brugere bedre husker billeder end tekst og er mere tilbøjelige til at vende tilbage til et produkt efter at have set en galleriannonce.

Konklusion

Galleriannoncer vil helt sikkert producere nogle markant anderledes resultater end tekstbaserede annoncer.

 

Alt i alt er det en spændende tid for Google search. Mulighederne er uendelige for annoncører, særligt for e-commerce virksomheder. Lige fra at vise flere aspekter af et butiksprodukt til at populære retter på menuen hos en restaurant, til at tage brugerne med på en visuel tur i en lejlighed, så vil digitale søgestrategier udvikle sig til at inkludere galleri annoncer, når Google galleriannoncer træder ind på scenen.