Google omskriver Title Tags i SERP

Siden midten af august har flere i SEO-branchen bemærket, at Google har ændret Title Tags i søgeresultatet. I stedet for at bruge den indsatte HTML meta title har Google erstattet titlen med andet relevant tekst, hævet fra websitet som f.eks. H1-overskrifter. 

 

Størstedelen af disse omskrivninger har, indtil nu, set ud til at være baseret på H1-tags fra siden. Men der er også set eksempler på, at Google har erstattet titlen med ankertekst fra links på andre dele af siden eller udsnit af tekst fra tekstfelter, der er sammensat. Derudover ses der også en tendens til, at de omskrevne titles ofte er korte og præcise. 


Hvor omfattende er ændringerne?

 

Så kom beskeden fra Google den D. 24 august, hvor det blev bekræftet at Google fremadrettet vil behandle omskrevne titles i søgeresultatet, hvis de finder det nødvendigt. Google nævner selv, at H1-tags ofte er mere beskrivende og synlige for brugerne. 


Google vurderer at ca. 20% af alle titles vil blive omskrevet med indhold fra websiden.

 

Herunder kan du se et eksempel på en title, hvor der er brugt H1-tag i stedet for den oprindelige title.


Søgeresultatet for “Bukser til herre”


Meta title på siden


H1 overskrift på siden

 

 

 

 

 

Hvordan skal du undgå at blive ramt af denne ændring?

Google nævner selv nogle faktorer, der øger chancen for, at ens titles bliver ændret:

  • Hvis titlen er lang.
  • Hvis titlen er overfyldt med søgeord – det man kalder for keyword stuffing.
  • Hvis titlen er mangelfuld eller ikke beskriver indholdet på siden.
  • Undgå duplikerede titles.
  • Undgå boilerplate termer, hvor websidens navn automatisk bliver titlen på siden. F.eks. “Forside”, “Hjem” osv. 

 

Vi har set disse ændringer tidligere, men nu er Google begyndt i højere grad at bruge deres egne algoritmer til at afgøre titles. Det samme gør sig allerede gældende for meta-beskrivelser, hvor Google længe har justeret beskrivelsen, så den matcher brugerens søgning bedre.

 

Slutvis fortæller Google, at der snart vil komme en opdatering på Googles officielle retningslinjer for titles. 

 

Hvordan skal du forholde dig?

Vi anbefaler, at man sikrer sine titles på sine vigtigste websider og gennemgår, at de vigtigste søgetermer indgår i H1-overskrifterne på siderne. 

I vores observationer ser vi primært, at det er topplaceringer, der rammes af disse ændringer pt.

Google er kendt for at rulle ændringer som dette ud i større omfang for at teste af. 

Vi holder tæt øje med udviklingen på emnet og opdaterer løbende.