[Case study] Sådan øger du konverteringer på Google Shopping med søgeord

[Case study] Sådan øger du konverteringer på Google Shopping med søgeord

Søgeord i Google Shopping

Gennem mange års arbejde med produktannoncer, har vi fundet mange afhængigheder mellem den data, der bliver stillet til rådighed i produktfeedet, og kampagnens præstation.

Et af de særligt interessante fund (hvilket tilfældigvis også er et af de mest lukrative områder at bruge sin tid på optimering) er, at Søgeord spiller en enorm rolle.

Selvom Google Shopping ikke tillader bud på specifikke søgeord, som i søgeannoncer, så er der stadig plads til og behov for at angive dem. Vi gør det ved at bruge to forskellige feeds attributter: Titel og Produkttype.

Titel [annoncens relevans, CTR, Konverteringsrate]

Vi har analyseret hundredvis af Google Shopping kampagner og fundet ud af, at lige efter billedet er titlen den vigtigste del af shopping annoncen, og når den er optimeret, har den direkte indflydelse på, hvordan shopping kampagnen præsterer.

  • De søgeord, der er inkluderet i titler, har direkte indflydelse på, hvilke søgetermer vores annonce bliver vist for (jo bedre match, desto større chance for at vise annoncen til en potentiel kunde).
  • Jo mere relevant og appellerende titlen er, jo højere er chancen for et klik, og dermed en konvertering.

Almindeligvis giver vores kunder os datafiler eksporteret fra en webshop i CSV, txt eller xml-format. I mange tilfælde kan vi se, at titlerne er utilstrækkelige – de mangler søgbar information som f.eks. farve, produkttype eller endda mærke.

Hvilket ikke kun gør titlerne mindre appellerende men samtidig også mindsker chancerne for at vise annoncer for specifikke søgetermer med høj købsintention.

Vi bruger software til at fikse disse problemer ved at:

  • Kombinere forskellige attributter fra kilden, f.eks. mærke + produktnavn + farve.

  • Erstatte generiske ord med mere specifikke ord, f.eks. erstatte “trøje moderne pasform” med “Selected – V-hals – T-shirt – Hvid”

  • Overskrive titler hvor det er nødvendigt – det giver os mulighed for at genopbygge titlen fuldstændig, og anvende anbefalede praksisser for en given vertikal.

Resultaterne af at forbedre titlerne:

I maj 2018 havde kunden en 1.09% CTR og en bounce rate på 48.70% fra Google Shopping.

I maj 2019 havde kunden en 1.50% CTR og en bounce rate på 44.16% fra Google Shopping.

Det er en 38.42% øgning i CTR fra år til år og bounce raten blev reduceret med 9.32% uden at ændre websitet.

Endnu bedre er det, at konverteringer blev øget med 93.65% og konverteringsraten gik fra 5.11% til 8.40%, hvilket er en forøgelse på 64.38%.

Produkt Type [annoncerelevans, kampagnestruktur, budstrategi]

Produkttype er en attribut, vi forsøger at inkludere i alle produktfeeds, da det giver os lidt flere muligheder for at få vores annonce frem til det rigtige publikum.

  • Giver google vigtige oplysninger til at matche produkter med bruger søgninger.
  • Tillader os at lave et detaljeret hierarki, hvilket kan bruges til at segmentere Shopping kampagner og annoncegrupper.
  • Dybdegående kampagnesegmentering tillader budjusteringer og budgetstyring på tværs af produktgrupper defineret i feedet.

 

Vi tilføjer adskillige produkttype-felter ind i feedet (du kan inkludere op til 10), hver enkelt indeholder et relevant søgeord for kundens produkt.

Vi fandt ud af, at den bedste praksis er at angive en produkttype i flere lag, f.eks.
Men’s -> Tights/Trunks -> JBS Tights

Hvis du indsender detaljerede produkttyper, såsom det ovenover, gør det det nemmere for Google at forstå produktets specifikationer.

For at opsummere: 

De strategier, vi har beskrevet, er nemme at implementere og hjælper os med at sikre, at vores kunders produkter bliver vist for det bedst publikum – hvilket er en stor del af arbejdet med at opbygge en shopping kampagne, der præsterer godt.

Takket være dette er vi i stand til at øge synligheden og trafikken til produktsiderne og vigtigst af alt – at øge vores kunder omsætning.

Vi bruger DataFeedWatch i vores daglige arbejde med produktfeed-værktøjet, hvilket gør det muligt for os at anvende vigtige optimeringer selv uden at skulle spørge vores kunder eller udviklere om at levere modificerede datafeeds.

Uden en masse frem-og-tilbage kan vi spare tid, som vi kan dedikere til at arbejde direkte med kampagneoptimering – hvilket gør os glade, og gør vores kunder endnu gladere.