Guide: Skift webhotel med en strategi

Selv om det at flytte sin hjemmeside kan ligne et uoverstigeligt bjerg, er vejen til en bedre løsning ikke så stejl og kringlet, som du måske tror. Men det er vigtigt at have styr på hvert enkelt skridt, hvis du vil nå til tops uden at falde på vejen.

FLYTNING AF HJEMMESIDE

At flytte en hjemmeside fra et webhotel til et andet kan sammenlignes med en ganske almindelig flytning. Beslutningen om at flytte skal tages, og efterfølgende skal du sørge for at have et nyt sted at bo. Sidenhen skal flytningen planlægges nøje, så dine ejendele kommer sikkert frem til dit nye hjem.

Hvordan ville du gribe det an, hvis du og din familie skulle flytte fra et hus eller en lejlighed til et nyt sted at bo? Det spørgsmål kan du måske kunne svare nemmere på, end hvis du blev spurgt til, hvorfor og hvordan du ville flytte din hjemmeside.

Men svaret kan på mange måder sammenholdes med årsagerne til, hvorfor vi mennesker til tider vælger at flytte vores bopæl. Måske er det på grund af manglende plads, måske ønsker vi et mere morderne hjem med flere muligheder, eller måske vil vi gerne have mere luft i budgettet. Disse forklaringer er både legitime og mulige, men de er også værd at bruge som en forklaring på, hvorfor det kan være en god idé at flytte sin hjemmeside.

På samme måde som du beholder dit eget navn ved en almindelig flytning, men blot skal sørge for at sætte navneskiltet på din nye postkasse, kan du også beholde dit domæne, selvom du flytter din hjemmeside til et nyt webhotel.

FORDELENE VED NYT WEBHOTEL

Det er yderst individuelt fra hjemmeside til hjemmeside, hvad de konkrete fordele er ved at flytte fra et webhotel til et andet. Men hvis du kan besvare følgende spørgsmål, får du måske allerede en idé om, hvad du kan få ud af det.

  • Hvad har jeg i dag, og hvad kan jeg få i det nye system?
  • Hvilke funktioner i mit nuværende system kan jeg ikke undvære?
  • Hvad for nogle funktioner savner jeg i mit nuværende system?
  • Hvilke forventninger har jeg til en udbyder eller samarbejdspartner? Opfyldes de?

Når du har tænkt over disse spørgsmål – og formentlig mange flere – har du forhåbentlig en god idé om, hvad dine behov er. Nogle generelle fordele er dog ofte, at din hjemmeside kan bygges mere fordelagtigt op ved at finde den perfekte udbyder, samtidig med at brugeroplevelsen typisk vil kunne forbedres for dine kunder.

PLANLÆG PROCESSEN

Ved en almindelig flytning skal der pakkes, flyttes og pakkes ud. Dine ejendele skal sikres igennem hele processen, så de ikke går i stykker eller lider skade. Det samme gør sig gældende ved flytning af en hjemmeside.

Elementer som indhold, udseende, funktioner og egenskaber skal som minimum forblive intakte, så dine kunder og brugere ikke bliver straffet som følge af flytningen.

En stor del af en almindelig flytning er også at finde sit nye hjem samt at underskrive købsaftalen. På samme måde er en flytning af en hjemmeside en proces, der indeholder identifikation af en ny og passende webudbyder samt dokumenter som underskrives i samarbejde med din nye samarbejdspartner.

Det hele kræver planlægning, og du bør især være opmærksom på følgende punkter. På den måde bliver din hjemmesideflytning så succesfuld som muligt.

VIGTIG BACKUP

Når din hjemmeside skal flytte til et nyt webhotel, er det naturligvis vigtigt, at så meget som muligt forbliver intakt. Med andre ord er det nødvendigt at lave en backup af de filer, som du ønsker skal indgå på din hjemmeside.

Det kan eksempelvis være vigtigt indhold som tekster, billeder, grafikker eller videoer, som i øvrigt kan sikkerhedskopieres simpelt.

DNS OG DOMÆNENAVN

Kort fortalt sørger DNS, der står for Digital Name System, for at oversætte de bagvedliggende IP-adresser, som computere med netværksadgang har, til en webadresse, der er nemmere at huske.

Eksempelvis kan du taste www.google.dk i stedet for http://74.125.77.132 takket være DNS, der i øvrigt kaldes navneserver på dansk sprog. Det betyder, at DNS-serveren sørger for at henvise til den rette server, altså computer, til webhotellet, når du indtaster en webadresse.

Med andre ord kan du få en DNS-server til at sørge for, at dit domænenavn peger hen til andet webhotel – hvilket er nødvendigt under flytning af din hjemmeside.

ALT SKAL VIRKE

Når du har fået sat din nye hjemmeside op hos det nye webhotel, skal du grundigt gennemgå, at alt virker som det skal. Nogle udbydere tilbyder en udviklingsplatform, som du kan bruge til at gennemgå det nye hjemmesidemiljø, så du kan nå at identificere eventuelle fejl og mangler, inden dine kunder opdager dem.

Oplever du, at der eksempelvis mangler links eller tekster, kan der være flere årsager til dette. Eksempelvis kan det være, at en del af dine tekster har henvisninger til andre undersider på in hjemmeside, og disse skal naturligvis genhenvises eller måske endda omdirigeres – for eksempel med 301 redirects.

Strukturen i forhold til SEO-indhold er naturligvis også afgørende for, at din hjemmeside fortsat præsterer optimalt hos søgemaskinerne. Har du fået optimeret din hjemmeside ordentligt, vil det derfor være spildt arbejde, hvis ikke SEO-elementerne overføres korrekt.

KONTROLLER FØR LUKKETID

Når du endelig har fået flyttet dine filer over til det nye webhotel, er det som nævnt en god idé at tjekke og endda dobbelttjekke etc., at alt virker optimalt. Først når du har sikret dig, at alt er i skønneste orden hos dit nye webhotel, skal du lukke ned hos din gamle udbyder.

Der er mange SEO-tekniske facetter i processen, som er vigtig at have for øje. Så man ikke mister værdi, eller kommer i “Google sandbox”, der kan tage flere måneder at komme ud af igen. Det vil i en periode betyde drastiske fald på placeringer, besøgende og salg/henvendelser, som man ikke er interesseret i.