Det med tracking kan, efter iOS14, være lidt uoverskueligt, så her får I en ”lille” handy oversigt over de forskellige tracking-metoder, som vi bruger på Facebook, og hvordan vi udnytter dem ift. paid social.
Pixel tracking
En pixel ’sakser’ information fra de besøgende og smider informationerne tilbage til Facebook, hvor den blandt andet matcher e-mailadresserne op med Facebooks egne data. Dette kaldes ’people based tracking’ som i modsætning til ’cookie-based tracking’ følger specifikke personer og ikke blot omdanner personer til ’tal’.
En pixel kan kun tracke de personer, der har sagt ja til tracking efter iOS14 (opt-in). Ved hjælp af pixel-tracking kan vi lave retargeting-målgrupper og lookalikes på disse personer, hvilket er super vigtigt for algoritmens evne til at finde potentielle nye kunder.
Facebook anslår at 90 % af danskerne med en iPhone desværre har frabedt sig tracking. Fortsætter denne udvikling, vil Facebooks pixel-tracking snart blive fortid. Derfor er indsamling af førsteparts-data vigtigere end nogensinde før.
Browser-tracking
(hold fast – nu bliver det mere indviklet)
Vi nævner ordet ’aggregated events measurement’ /aggregerede hændelser (EAM) hele tiden, men hvad filan betyder det egentlig?
AEM er lidt det samme som PCM (private click measurement).
PCM blev udrullet i 2019 og har til formål, at web-tracking skal være anonymt, men samtidigt tillade platforme som Google og Facebook at kunne afrapportere enkelte nøglehændelser – f.eks. view content, add to cart, purchase mv.
Vi tracker altså ikke hele kunderejsen, men kun den del, som vi prioriterer højest. Afrapporteringen har dog en forsinkelse, og vil se anderledes ud end den plejer.
Ved både PCM og AEM er det browseren, som sender data tilbage til annonceplatformen. En bruger har således ikke et unikt ID, der kan spore brugerens identitet og handlinger, og vi derfor heller ikke lave retargeting på disse personer.
Apples iOS14 opdatering kan ses som et forsøg på at gøre PCM til den eneste tracking-mulighed, hvilket har store konsekvenser for Facebook, og derfor er AEM så vigtigt. Alle besøgende, som har frabedt sig tracking vil trackes på browser-niveau i en ’aggregated’ version. Facebook kan altså ikke længere vise breakdowns af personens handlinger. De kan kun spore den sidste handling, som herefter sorteres ud fra en prioriteringsrækkefølge. Er den sidste handling ’add to cart’ og prioriteres dette event højest, trackes kun dette event. Er den sidste handling ’add to cart’ men ’view content’ prioriteres højest, ryger konverteringen i view content. EAM er altså en protokol som slår til, når en person ikke ønsker people-based tracking fra Facebook.
Server-side tracking
‘Application Programming Interface’, forkortet API, er en softwaregrænseflade, der forbinder en virksomheds software med anden software. API kan løbende og i real-time udveksle data mellem disse systemer, og stoppes ikke ad blockers og ITP’er. Har en person frabedt sig tracking OG har en adblocker i sin browser, vil det være server-tracking, som tracker personen.
API-tracking betyder, at vi kan se 20-30 % flere konverteringer end førhen. Disse ekstra data giver bedre måling af kampagnerne og derfor bedre inputs til specialisterne omkring performance. I daglig tale kalder vi API for CAPI, som er en forkortelse for ‘Conversion Application Programming Interface.