Hvorfor du skal gøre brug af affiliate marketing 

Fordelene ved at benytte affiliate marketing er mange. Vi har samlet en lille guide til dig, som forklarer hvordan du gør brug af det i dit samlede marketingmix. 

Hvad kan affiliate marketing? 

Affiliate marketing kan være en omkostningseffektiv måde at få eksponeret jeres produkter eller service alle steder, potentielle forbruger er, inden forbrugeren foretager sit næste køb uden at det kommer med et højt medie spend. Med andre ord kan affiliate diversificere marketingmixet og sikre trafik fra et bredere spektrum af medier, websteder og trafikkilder.

16% af e-commerce omsætning i Canada og USA kommer fra affiliate marketing, hvor tallet på de nordiske markeder er nede omkring 11%, hvilket vidner om en trafikkanal med uforløst potentiale. Data fra flere af vores kunder viser, at virksomhedens mediespend kan være afgørende for hvor stor succes der kan opnås på forskellige kanaler samtidig. Fordelingen af det samlede spend kan dog være meget forskellig fra case til case, da forretningsmål som altid er individuelle.
Kilde: https://influencermarketinghub.com/affiliate-marketing-stats/

Her kan affiliate marketing hjælpe med at højne rækkevidden og tilstedeværelsen gennem en bred vifte af digitale kanaler, hvor alle bidrager og supplerer til det eksisterende marketingmix med lav eller ikke-eksisterende risiko kombineret med en lav pris fra annoncørens side. Det er derfor en relativt billig markedsføringskanal til at skabe kendskab og konverteringer, da de fleste løsninger er lavet som ‘no-cure-no-pay’.

Hvordan kommer jeg i gang med affiliate marketing? 

Der er mange måder at komme i gang med affiliate marketing på – og mange netværk, som du selv kan oprette kontakt til. Det kan dog være et lidt uoverskueligt marked at gå ind på, hvis man ikke nødvendigvis har lavet udregninger på, hvor meget man er villig til at give for en konvertering eller et klik på en annonce igennem affiliate. 

For at sikre den optimale opsætning og fordeling af affiliates, kampagner og sammensætning med det resterende marketingmix, hjælper vi i Searchmind gerne med bl.a.:

  • At fastlægge din affiliate strategi
  • Håndtering af henvendelser fra potentielle affiliaters 
  • Eksekvering på kampagner og kommissionsssatser ud fra den overordnede strategi
  • Evaluering og udvikling på indsatsen løbende

Affiliate marketing i det samlede marketingmix 

Hvis man ser på affiliate marketing ud fra det samlede marketingmix, så kan det selvfølgelig virke meget tillokkende, at kanalen mest af alt baserer sig på ‘no-cure-no-pay’, hvor du kun betaler for klik eller konverteringer som køb, tilmeldinger til dit nyhedsbrev m.m. Især i disse tider, hvor klikpriserne stiger til vejrs på både Google, Meta og LinkedIn.

Det er dog vigtigt at have i mente, at affiliate marketing ikke kan stå alene. Vi anbefaler altid, at marketingmixet er varieret og består af så mange touchpoints som overhovedet muligt, så vi sikrer at fange målgruppen der, hvor de engagerer sig. Uanset om det måtte være igennem Google Ads, Paid Social, organisk SEO indsats eller E-mailmarketing.

Skal vi hjælpe dig med at komme i gang?

Vi har allerede hjulpet flere af vores ambitiøse kunder med at opsætte succesfulde affiliate kampagner. Er din virksomhed den næste? Kontakt os i dag.