Kom i gang med TikTok

Dans, musik, teenagere og grin er nok det, som mange forbinder med TikTok, men en ting er sikkert: TikTok er uden tvivl blevet den mest populære video app-platform i hele verden. Med flere millioner aktive brugere har platformens popularitet siden sin lancering i 2016 kun gået en vej, nemlig op. Og TikTok er faktisk meget mere end bare dans og musik – det er trends!

“Don’t make ads, make TikTok videos”

Når først du har en TikTok annoncekonto, er det bare at komme i gang med lanceringen af dine kampagner. På denne platform bliver det ikke kun nemmere at optage, redigere og uploade indhold, men det giver også nogle vilde resultater. 

Læs med her og bliv klogere på TikTok annoncering for virksomheder. 

Hvorfor være på TikTok? 

“Don’t make ads, make TikTok videos”  – er den helt store punchline fra TikTok selv. 

På TikTok kan du vise dit brand på en endnu mere kreativ måde, end du kan på fx Facebook og Instagram, som du sikkert allerede befinder dig på. TikTok er en god blanding af Snapchat og Instagram – nemlig video og godt og kreativt indhold blandet sammen.

Det er typisk unge i alderen 16-24 år, som benytter sig af alle de fede features, som app’en indeholder. Så er din målgruppe i dette alderssegment, er det bare med at komme i gang. 

Mere end 50% af brugerne på TikTok er under 34 år, og derfor er det særligt vigtigt at tænke humor, visuelle effekter, musik og storytelling ind. Der findes ikke en bedre platform, hvor du kan gå all-in på det kreative. 

Begreber, der er gode at kende

#FYP 

På ens feed kan man se den velkendte ‘For You Page’ (FYP), hvor top-trending videoer præsenteres for dig. Det er algoritmerne, som angiver indholdet på den enkeltes profil, og jo mere du liker og deler, desto mere personliggør TikTok feeded til dig. Dine annoncer vil derfor blive præsenteret for brugere, som har vist interesse for lignende indhold. 

Opdag TikTok trends med “Discover” 

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er vigtigt at være med på moden og de nyeste trends, som TikTok er særligt kendt for at skabe. Det er en platform med fart over feltet, men “Discover” er din redning. Her bliver du præsenteret for de mest populære videoer, hvor du kan blive meget klogere på de førende trends, lyde og effekter, og som du med sikkerhed kan bruge som inspiration til dit eget content. 

Sådan gør du

Det kræver faktisk kun en profil og en annoncekonto, og så er du klar til at lave dine første kreative annoncer. Men hvis du tænker “bare en annoncekonto” i denne sammenhæng, så er vi hos Searchmind selvfølgelig klar til at hjælpe med oprettelsen af jeres konto og opsætning af pixel tracking, så det hele spiller, før annonceringen kan påbegyndes. 

Men lad os lige ridse op, hvad TikTok-annoncering egentlig består af: 

  • En kort video, som varer op til 60 sekunder
  • Der kan være lyd på din video, som kan optimeres til hvilken som helst kampagnetype og målgruppe
  • Et medie hvor du kan både skabe, følge og administrere dine annoncer 
  • Et meget brugervenligt interface 

En simpel struktur med fede resultater 

På tiktok.com/business kan du oprette din virksomhedsbruger og herefter annoncekontoen. Strukturen i Ads Manageren minder egentligt meget om, det vi kender fra Facebook Business Manager, hvor vi først har kampagnens formål, derefter målretning (målgruppe, placering, budget, tid og tracking) og slutteligt vores kreative annoncer. 

Det er muligt at vælge følgende målsætninger for din kampagne:

  1. Awareness – Få folk til at kende dit brand
  2. Consideration – Nå ud til dem, der søger mere information om virksomheden 
  3. Conversion – Få folk til at købe dine produkter 

Med andre ord, så kan du med din målsætning, din målgruppe og dine forskellige videoer nå ud til dine kunder og nye potentielle kunder alt efter, hvor de er i kunderejsen. 

Dataindsamling 

Det er selvfølgelig muligt at aflæse resultater af dine kampagner. Dette kan vises på flere måder: 

  • Et bredt overblik på Dashboardet
  • Et mere specifikt resultat under hver enkelt kampagne 
  • Et udtræk af en skræddersyet rapport

 

Dog er dataindsamlingen ikke udrullet helt på samme niveau, som vi kender fra Facebook Business Manageren særligt ved konverteringskampagner, da TikTok fx kun tager højde for de køb, som sker direkte fra den enkelte annonce. Der tilskrives altså ikke en værdi til de køb, som muligvis sker et par dage efter, eller hvis der skiftes device fra telefon til computer. Dog er TikTok i fuld sving med at optimere deres platform til endnu mere konkrete resultater. 

TikToks ‘Creatives’ værktøj – Ikke så besværligt, som det lyder

Én ting er sikker – Det handler om at skabe hurtig opmærksomhed, ellers er brugeren væk igen ved et enkelt swipe. Men her kommer det geniale!
Direkte i Ads Manageren findes der seks forskellige værktøjer til at skabe fede annoncer. Så faktisk behøver TikTok ikke være en tidskrævende process med en stor videoproduktion bag. Blot ud fra billeder, effekter og musik kan man skabe fede videoer, hvor man hverken behøver Adobe eller andre dyre videoredigeringsprogrammer.

TikToks creative tool

På Dashboardet i Ads Manageren finder du ‘Assets’ øverst i menuen. Her vælger du ‘Create’ og får nu  muligheden for at vælge mellem forskellige værktøjer til at skabe din annonce. Lad os tage fat i nogle af de smarteste her: 

Video template tool

Dette tool hjælper dig med at skabe videoer hurtigt og nemt. Du vælger mellem forskellige templates og uploader blot billeder, logo og tekst, som du ønsker. Du vælger en sang, som du måske har fundet på “Discover”, så vi følger tidens trends. Og Voilà – du har en færdigproduceret video, kreeret ud fra et simpelt template, men personliggjort med dit eget indhold. 

Smart videotool

Med dette tool kan du uploade billeder og videoer, og med ‘artificial intelligence’ analyseres dit indhold, hvorefter der generes forskellige versioner og sammensætninger af dit uploadede indhold. Og så er det op til dig at kombinere dine videoklips, billeder, musik, tekst og effekter, som du ønsker. 

Er din virksomhed en e-commerce virksomhed, kan du endda vælge, at produktbeskrivelser og priser skal inkluderes. Med ‘drag-and-drop’ metoden skabes smukt indhold ud fra simpelt materiale. 

De øvrige værktøjer giver dig muligheden for at redigere en allerede eksisterende video, hvor du kan ændre på rækkefølgen af dine klips, tilføje TikTok approved musik (så vi undgår copyright), tilføje tekst eller blot et lækkert filter, så din video står helt skarp. Alle muligheder er åbne. 

Kreativitet, nem struktur, trends og gode resultater er alle fordelene. Er du klar til TikTok? Så lad os komme i gang.