Nye ændringer i Google Shopping: GTIN

GTIN

GTIN, eller Global Trade Item Number, er et internationalt anerkendt system, der bruges i Google Shopping til at identificere dine produkter. Det fungerer kort sagt som en stregkode eller et produkt-id, der hjælper Google til at klassificere dit produkt i shopping-kampagnerne, hvilket i sidste ende er med til at sikre forbrugerne den bedst mulige oplevelse. Fra og med d. 30 september 2019 ruller Google en ny ændring ud vedrørende håndhævelse af GTIN.

Angivelse af GTIN i Google Shopping kampagner

Når ændringen træder i kraft vil GTIN og andre unikke produkt-id’er ikke længere være teknisk nødvendige. Hvis du sælger et produkt, der ikke har GTIN, kan du angive identifier_exists som falsk, og din Google Shopping annonce vil ikke længere blive afvist.

Imidlertid er der nogle andre faktorer, der er vigtige at have i tankerne.

  1. Hvis “der er bevis for at en UPI eksisterer”, som Google skriver det, så vil annoncen blive afvist på grund af forkert brug af Identifier_exists attributten.
  2. Hvis du har det samme GTIN knyttet til flere forskellige produkter, så vil produkterne blive betragtet som tvetydige, og annoncen vil blive afvist. Hvis du ikke er helt sikker på, om du har knyttet dit GTIN til flere produkter, er der ingen grund til bekymring – du har halvanden måned til at fikse det!

Bør man stadig angive GTIN?

Det korte svar er ja – du vil stadig gerne anskaffe og angive et GTIN, hvor det er muligt. Selv hvis du er en fabrikant, der udelukkende sælger ét sted, hvor der ikke er risiko for, at dit produkt får et GTIN, uden at du lægger mærke til det, så vil produkter uden GTIN have lavere prioritet, end dem der har et. Hvilket i sidste ende betyder, at din annonce bliver nedprioriteret og vist sjældnere end konkurrentens produkter, der har et GTIN tilknyttet.