Sælg gratis med organisk Google Shopping - UPL

Den 21. april blev det offentliggjort, at Google Shopping nu bliver gratis at sælge på.

”It’s now free to sell on Google”

 Sådan lyder den seneste overskrift på Googles indlæg. Denne nye funktion er allerede skudt i gang i USA, og Google forventer resten af verden følger trop inden årets udgang. Opdateringen er et af Googles modsvar til Amazon, som i øjeblikket tager markedsandele fra Google med deres marketplace.

Dette betyder, at virksomheder potentielt kan øge deres eksponeringer gevaldigt, hvis man griber chancen og får optimeret sine produkter korrekt. I denne artikel dykker vi dybere ned i PLA (Product Listing Ads)/Google Shopping og UPL (Unpaid Product Listing)/Organisk Google Shopping samt, hvordan man kan forberede sig med denne nye opdatering.

 

Hvad er Google Shopping?

Når du fortager en produktsøgning på Google, vil du ofte blive mødt af en række billeder, som enten bliver vist i toppen eller til højre på resultatsiden. I dette eksempel er der fortaget en søgning på ”bluetooth højtaler”.

 

Øverst i resultaterne, bliver vi mødt af Google Shopping produkter fra forskellige virksomheder. Resultaterne er betalte annoncer, og ved at klikke på knappen ”Shopping”, kan man tilgå hele Shopping-siden.

“With hundreds of millions of shopping searches on Google each day, we know that many retailers have the items people need in stock and ready to ship, but are less discoverable online.” Bill Ready – President, Commerce Google

Som Bill Ready her fortæller om Google Shopping, så bliver der dagligt fortaget mange millioner shopping-søgninger på Google. Disse resultater fylder også mere og mere på resultatsiden, og især på mobile enheder dominerer disse resultater, som vist herunder:

 

Som man kan se i eksemplet, bliver ingen organiske resultater vist ved denne søgning. Så det er nu, med Googles nye opdatering, at de mindre virksomheder får en mulighed for at spille med.

Det er potentielt mange placeringer, man kan showcase sine organiske resultater på, men hvilke produkter bliver vist, og hvordan skal man optimere efter disse pladser?

 

Organisk Google Shopping / UPL

Det officielle navn for den nye mulighed er UPL (Unpaid Product Listing) eller ”Boost”. Vi vælger at kalde det Organisk Google Shopping, men du vil uden tvivl støde på mange forskellige navne rundt omkring på internettet.

Google beskriver Organisk Shopping på følgende måde:

  • Forhandlere betaler ikke Google (Gratis)
  • Ads forbrug har ikke indvirkning på placeringer
  • Ranking påvirkes bl.a. af:
    • Forhandler kvalitet
    • Produkt data kvalitet
    • Brugerengagement

 

Det er ikke et krav, at man har aktive kampagner ved Google – hverken på søgenetværket eller Google Shopping. Man skal dog have et ”Produkt-feed” – som er en XML-fil med produkter og deres tilknyttede data. Læs mere om dette længere nede i indlægget.

Folk, der allerede nu har aktive Google Shopping kampagner, vil automatisk blive en del af det nye Organiske Shopping og skal dermed ikke gøre yderligere. Men det er vigtigt, at man har gode og optimerede Produkt-feeds med så meget relevant information om et produkt som muligt.

 

Vigtigheden af dit produkt-feed

For at få det maksimale ud af Organisk Shopping og PLA generelt, så er det vigtigt med et gennemarbejdet, opdateret og optimeret Produkt-feed. Det sikrer, at de rigtige produktinformationer bliver vist på tværs af Googles platforme.

Samtidig er feedet en utrolig vigtig faktor for Google, fordi det giver dem bedre mulighed for at vise relevante produkter baseret på brugernes søgninger. Det kan være alt fra associerede produkter baseret på brand, farve, størrelse, pris, lagerstatus og en lang række andre parametre, der kan være relevant for en brugers søgninger.

Det gør hele processen mere brugervenlig – det giver i sidste ende brugeren et bedre søgeresultat og forhandleren mulighed for at målrette mere specifikt og sikre sig flere salg.

Minimum datakrav til Organisk Shopping ”listing” er:

  • ID
  • Titel / Navn
  • Link
  • Billede link
  • Pris

 

Læs mere om Googles datakrav her: https://support.google.com/merchants/answer/9199328

Der findes en lang række moduler og plugins, der kan lave et dynamisk Produkt-feed til webshops. Det er i langt de fleste tilfælde meget overskueligt at komme i gang med, selv for nybegyndere.

Hvis du vil lære mere, kan du starte på følgende links:

 

Hvordan bliver fordelingen af betalte og organiske resultater?

På Googles normale resultatside, vil man stadig kun se de betalte resultater. Hvis man derimod tilgår Shopping-siden, vil der primært blive vist organiske resultater, som kommer til at dominere størstedelen af shopping-resultatsiden. Herunder ses et eksempel på en shopping-resultatside, på søgningen ”Nike sko”. Listen med resultater fortsætter langt udover det, der ses på eksemplet nedenfor.

 

 

 

Tænk SEO-optimering ind i dine produkter

På samme måde, som man skal optimere sit indhold på landingssiderne, så er det også vigtigt at tænke datakvaliteten af sine produkter med ind i optimeringen. Google vil selvfølgelig ikke afsløre alle faktorer for de nye placeringer, men der er dog nogle punkter, som vi kender til.

På Google Merchant Center Help, kan man finde følgende parametre:

 

Listen er fra Googles krav til udvidede Shopping ”listings” – tidligere nævnt i afsnittet om produkt-feeds – og attributterne kan med fordel tænkes ind i mere generel SEO.

Med listens punkter er det tydeligt, at Google vil bruge disse attributter som ramme for, hvad de ser som kvalitetsdata. Jo flere nøjagtige oplysninger et produkt har, desto bedre chancer for en høj placering. Attributterne kan implementeres med Schema Markup på dine produkter.

Foruden fokus på datakvaliteten, er det selvfølgelig stadig vigtigt, at man også husker at SEO-optimere produktsiderne. Dette indebærer bl.a.:

  • ALT-tags på alle sine billeder, med en tydelig beskrivelse.
  • Korrekt opsætning af Heading-tags.
  • Meta data, herunder en unik meta-beskrivelse og meta-titel.
  • Gennemtænkte produktbeskrivelser, og aldrig kopi af andre siders beskrivelser.
  • Brug evt. interne links for at opbygge en god produktstruktur.

 

Et andet punkt, som vi vil anbefale, at man ser på, er afvisningsprocent eller ”bounce rate”. Denne metric kan ses i Google Analytics og måles efter brugerhandlinger som eksempelvis klik. Bounce rate er af Google defineret, som en ”enkeltside interaktion”. Det vil sige en bruger kommer ind på din side, uden at foretage sig mere. Hvis dit website har en høj bounce rate, er det værd at kigge på både UX (User-Experience) og UI (User-Interface). For at undgå dette hos produktsider, kan man bl.a. anvende:

  • Optimeret produkt-feed
  • Produktbilleder og videoer i høj kvalitet.
  • Dybdegående og inspirerende produktinformationer
  • Brugervenligt design
  • Responsivt layout (Mobile-first)

Få en fordel allerede nu

Allerede nu kan du drage fordel af Googles mange platforme og Organisk Google Shopping. I slutningen af april er Google nemlig gået live med første del af Organisk Shopping.

Det omfatter:

  • Søgning
  • Google billeder

 

Man kan derfor allerede nu blive vist i søgenetværket og billede søgninger, hvis man opfylder kravene for Google Shopping. Her gør de samme krav sig gældende, som er beskrevet her i indlægget.

Hvis man allerede har aktive kampagner på Shopping netværket, vil man snart modtage en mail fra Google med de disse nye muligheder.

Hvis du vil sikre dig, at dine produkter bliver vist på Googles platforme, kan du læse mere her: https://support.google.com/merchants/answer/9668403

Hvad så nu?

Nu har vi snakket om det nye Organiske Google Shopping, og hvad det kommer til at betyde for fremtidens produktsøgninger. Alt imens vi spændt venter på, at featuren kommer til det danske Google Shopping, kan du udnytte tiden på dine egne produktsider og optimere dem. Det næste lange stykke tid vil vi anbefale at holde et skarpt øje med denne nye feature i USA og læse om andre virksomheders oplevelse af det. Her kan der være mange guldkorn at hente, til når det går løs i Danmark.