Performance Marketing i recession #1: Customer Lifetime Value

I en verden, hvor inflationen når højder, der ikke er set siden 1980’erne, er det ikke underligt, at det er nyt for mange virksomheder at opleve stigende priser på dette niveau. 

Mens priserne stiger i vejret stopper forbrugeren op og holder igen med at bruge penge, som vi ellers har været vant til de seneste år. I september 2022 steg det samlede forbrugerprisindeks med 10% i forhold til samme periode sidste år. 

Med en historisk lav forbrugertillid ser vi også, at forbrugeren efterspørger tilbud i højere grad end nogensinde før. Den tese understøttes også af Meta, som i samarbejde med McKinsey i maj måned lavede en analyse af vigtigheden, når man som forbruger vælger et brand eller produkt lige nu.

value key but brand still matters
Kilde: https://www.slideshare.net/McK_CMSOForum/mckinsey-european-consumer-sentiment-survey-how-current-events-are-shaping-uk-consumer-behavior (slide 31)

Analysen bekræfter tesen om, at rabatter, gode tilbud og tillid er det vigtigste for forbrugerne lige nu. Det er en helt anden tendens end vi tidligere har set, hvor buzzwords som bæredygtighed, ansvarlig produktion og fair trade har været bærende USP’er for køb hos den mere bevidste forbruger. Dog er brandet stadig vigtigt – og kan være en stadig altafgørende faktor for at vinde et køb. 

Samtidig har Dansk Erhverv i deres e-handelsanalyse fra 1. halvår af 2022 konkluderet, at 74% af online køb foretages i netbutikker, hvor forbrugeren tidligere har handlet. I forhold til sidste år, er det en stigning på 4%.

e-handelsanalyse første halvår 2022
Kilde: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2022/september/danskerne-er-blevet-endnu-mere-loyale-pa-nettet–sadan-far-du-dem-til-at-handle-mere/

I analysen udtaler Fagchef Carsten Rose Lundberg bl.a.:
”Hvis man ser på tallene, kan man måske godt tro, at det er spild af ressourcer at bruge penge på reklamer. Men det handler i den grad om at være top of mind, og der kan reklamer være en vigtig ingrediens i den marketingstrategi, der skal sikre det. Det er små bække til den store top-of-mind-å” .

Hvordan kan vi bruge denne viden i vores digitale strategi nu og her?

Lad os tage fat i begrebet Customer Lifetime Value. Forleden talte jeg med min kollega Kasper om, hvor han typisk shopper, nemlig Zalando:
Hans første køb på platformen i 2018 var på 400 kr., men siden da har han stort set ikke handlet andre steder. Eksemplet fortæller lidt om, at kunder potentielt kan være mere værd end det beløb, de bruger på deres første køb. Hvis du kan fastlægge en kundes potentielle livsværdi og tilrettelægge dine markedsføringsstrategi ud fra denne, kan du selv i nutidens udfordrende økonomi blive en konkurrencedygtig spiller. 

Customer Lifetime Value i digital marketing

Googles seneste generation af budstrategier kan blive afgørende for den måde, vi annoncerer på. Med disse nye funktioner behøver man ikke længere udelukkende at fokusere på mellemliggende KPI’er som CPC eller CPA; de kan nemlig nu opsættes med forretningsresultater som f.eks. livstidsværdi for kunderne.

Den tilgang kaldes Bidding for Value og i nogle af de mest avancerede tilfælde, kan der indtastes livstidsværdi data direkte i Ads-kontoen, hvilket anvendes som indikator, når der skal besluttes, hvor meget man vil give for en kunde.

bidding for value
Kilde: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/marketing-strategies/automation/bidding-for-value-automation/

Ovenstående illustration er et godt eksempel på, hvordan ‘Value Based Bidding’ fungerer. 

I casen har vi tre forskellige kunder med en konverteringsværdi på hhv. 500kr., 1000kr. og 1500kr., som normalvis vil blive tildelt samme ‘Conversion Bidding’ på 50kr. Med ‘Value Based Bidding’ vil hver enkelt kunde imidlertid få et selvstændigt bud på 25kr., 50kr. og 100kr. med udgangspunkt i deres potentielle livstidsværdi.    

Når vi bruger tilgangen med den rigtige blanding af førstepartsdata, ser vi profitable resultater. Det er bestemt ikke en kortsigtet løsning, men hvis målet er at finde rentable kunder på den lange bane, er det bestemt værd at arbejde CLV i marketing setup. 

Indtil nu har du kunnet benytte dig af Customer Lifetime Value som beta-funktion i Google Analytics UA. Ved overgangen til Google Analytics 4 får du Customer Lifetime Value indbygget, hvorfor det også bliver nemmere for dig at aflæse og bruge som konkret KPI i dit samlede marketingmix.

Vi håber, at der kommer en løsning, således at vi kan benytte os af Google Analytics 4 lovligt ila. 2023. Vil du læse mere om grunden til, at Google Analytics på nuværende tidspunkt er ulovligt, kan du læse udmeldingen og vores løbende opdateringer her.

Følg også med på LinkedIn, hvor vi løbende holder dig opdateret med digitale nyheder.