Sådan opbygger du din liste af tilmeldinger til e-mailmarketing

Det er blevet tid til at zoome ind på nyhedsbrevet, som omsætningskanal. Et medie som alt andet lige topper argumenterne, når du skal overbevise ledelsen om prioritering af ressourcer og kanaler i jeres marketingstrategi. Lad os spore os ind på nyhedsbrevets mange fordele, og hvordan du får opbygget en relevant og loyal liste af modtagere.

Argumentet, der altid vinder

E-mailmarketing er en enormt omkostningseffektiv kanal, der er genialt til at levere relations- og salgsskabende resultater. Indledningsvist kommer her et lille guldkorn, som jeg til enhver tid bruger overfor ledelsen, når jeg skal argumentere for nyhedsbrevets mange fordele. Et så omkostningseffektivt medie med en ROI på 42 er ikke til at tage fejl af. For hvem kan ignorere dette tal:


* For hver krone du investerer i dit nyhedsbrev giver det 42 kr. igen.

Kilde: litmus.com

Hermed har du vinderargumentet til at overbevise ledelsen om, at indsamling af mails og ressourcer til nyhedsbrevsudsendelser bør være på agendaen for 2023, hvis I ikke allerede er gået i gang med at bruge kanalen.

I en analyse fra 2019 bliver nyhedsbrevet sågar fremhævet som den vigtigste strategiske marketing kanal – og overgår dermed sociale medier!
Hele 91% mener faktisk, at nyhedsbrevet er deres nøglemedie.

Kilde: dma.org.uk, Marketer Email Tracker 2019.

Hvem vil du gerne have på din e-mail liste?

Men intet nyhedsbrev uden modtagere til at åbne, interagere og læse dit skriveri.

Jeg har altid selv været en stor tilhænger af nyhedsbreve og elsker at undervise i netop, hvorfor du bør prioritere nyhedsbreve i din marketingstrategi. Dog bliver jeg altid mødt af de samme spørgsmål; ”Hvem skal jeg sende ud til, og hvordan indsamler jeg e-mails mest effektivt?” Derfor er netop dette indlæg ultra relevant.

Inden du begynder at udbygge din e-mail liste, er det dog vigtigt at spørge sig selv om følgende.

  1. Hvad vil du med vores nyhedsbrev?
  2. Hvem vil du gerne ramme?

I min optik er nyhedsbreve et vidundermiddel. Men hvis vi ser på det helt nøgternt, kan vi ikke indsamle e-mails effektivt, hvis vi ikke ved, hvem vi gerne vil have på vores liste. Derfor er besvarelsen af ovenstående overvejelser en meget vigtig fase i opbyggelsen af din e-mail liste.

Når du har styr på ovenstående, så begynder indsamlingen af leads gennem bl.a. Facebook, LinkedIn og egen hjemmeside/webshop.

Indsamling af e-mails gennem dit website

Der er mange måder, hvorpå du kan indsamle relevante e-mails til din liste. Det vil dog altid være nemmest at få personer, der allerede har været i kontakt med dig til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Derfor er netop Facebook, LinkedIn (jeg sniger også lige Instagram ind) samt en pop-up på din webshop vigtige kilder til indsamling af mails.

Lad os starte med det åbenlyse. Besøgende på din website/webshop viser allerede din virksomhed interesse ved at besøge den. Derfor bør vi selvfølgelig også have et nyhedsbrev sign-up på siden og også gerne supplere med en pop-up, du ikke kan undgå at tage stilling til. Ja jeg er helt enig, pop-ups kan være vildt irriterende (og derfor skal de også være nemme at fjerne for de besøgende), men de kan også være super effektive og give dig relevante modtagere på din mailliste.

Du skal gøre det tydeligt, hvorfor man skal signe up til dit nyhedsbrev. Hvad skal din modtager have ud af det? For mon ikke om mange af dine besøgende gerne vil have gode tilbud, en rabatkode eller nyheder fra dig direkte i deres indbakke? Du skal blot sørge for at skabe noget relevant og interessant indhold.

Der findes et hav af pop up systemer, men det danske system Sleeknote kan vi ikke komme udenom. Her kan du finde nærmest alt, hvad du efterhånden har brug for af pop-up funktioner.

Indsamling af e-mails via sociale medier

Sociale medier er oplagte lead generatorer. Og her vil jeg kort nævne mine favoritter, når det kommer til sociale medier og indsamling af mails. Facebook kan bruges til både at indsamle e-mails til B2B og B2C, hvor LinkedIn er primært til B2B. Derfor bringer vi selvfølgelig også Instagram på banen som er mest velegnet til… gæt engang – B2C! Der er altså oplagte platforme for os alle.

Lad os nu tage dem trin for trin og få styr på, hvilke sociale medier og lead ads, der vil være et hit for netop din virksomhed. Nedenfor bliver du klogere på Facebook, LinkedIn og Instagrams mange muligheder med lead ads.

Facebook og Instagram

Facebook har gjort det meste af arbejdet for dig, da de pre-udfylder dine formularer, så folk nærmest ikke skal gøre noget andet end at trykke tilmeld. Hvordan kommer du så i gang med Facebook lead ads?

  1. Du vælger leadgenerering som din målsætning i Facebook Business Manager.
  2. Opsætter din kampagne som enhver anden kampagne med budget, målgruppe, tidsplan, interessant annonceformat med tekst, billede/video, placering (Instagram og/eller Facebook) samt selve formularen.
  3. Dernæst laver du integrationen til dit nyhedsbrevsystem, så dine mails automatisk bliver overført til din liste. Nu er du kørende og kan indsamle relevante leads.

    I nogle tilfælde kan du være nødsaget til at bruge et 3. partsværktøj til at skyde dine leads fra Business Manager og til dit e-mailmarketing system.
    Læs lidt mere om det nedenfor.

Kilde: https://business.facebook.com/

LinkedIn

LinkedIn er som nævnt tidligere oplagt til indsamling af leads til B2B. Her ville jeg til enhver tid have fokus på det faglige aspekt og tilbyde whitepaper, e-bog eller noget andet værdifuldt for målgruppen. På LinkedIn opsætter du dine Lead Gen Forms, som automatisk hiver brugernes data fra LinkedIn ind i formularen, så de med blot ét klik kan tilmelde sig. Fremgangsmåden er meget sammenlignelig med Facebook, og du sætter din kampagne op i LinkedIns kampagneadministrator. Dit kreativ består af din Lead Gen Form samt relevant grafik/tekst tilpasset den ønskede målgruppe.

Til automatisk overførsel af dine leads fra Lead Gen Forms på LinkedIn har du brug for din nye bedste ven Zapier. Et online automatiseringsværktøj der kan forbindes direkte med dit emailmarketingsystem samt automatisere mange andre processer for dig.

Hvordan får jeg så min modtager til at udfylde min lead formular?

Du skal selvfølgelig vække interesse ved din målgruppe med en spændende konkurrence, whitepapers, en julekalender med nye låger hver dag eller den helt kølige – ”følg os for at blive en del af vores univers”.

Vi har afprøvet sidstnævnte for en børnetøjsforretning, og ja de indsamlede leads bliver dyrere end ved konkurrencer, men jeg kan også love dig, at de indsamlede e-mails er relevante.

Facebook, Instagram og LinkedIn har fat i den lange ende, når det kommer til brugervenlighed. De har gjort det så smart, at brugerens oplysninger faktisk er pre-udfyldte i formularen, så du skal nærmest ikke gøre noget selv – andet end at takke ja tak. Og hvis der er noget, vi kan lide, så er det, når noget er convenient.

De fysiske besøg overført til vores onlineverden

Og lad os nu ikke glemme klassikeren, som bare ikke vil gå af mode. Vi lever i en verden, hvor vi konstant snakker omnichannel og mange touchpoints på købsrejsen, derfor skal vi selvfølgelig også have de fysiske besøg med over i onlineverdenen.

Jeg har set mange gode cases på, at når forbrugeren træder ind i en butik og søger ”oplevelsen og stemningen”, som du ofte ikke kan få i samme grad online, er de mere tilbøjelige til at ville signe-up til netop det ”univers”. Derfor er en klar anbefaling altid at have en iPad ved kassen, muligheden for at indsamle mails, når folk foretager et køb fysisk i din butik eller noget lignende.

De 3 vigtigste pointer fra dette blogindlæg

  • Før du begynder indsamling af e-mails, skal du kunne besvare, hvad du vil med dit nyhedsbrev, og hvem du vil ramme. Med disse svar skal du gerne kunne finde frem til de mest oplagte lead generatorer for din virksomhed.
  • Facebook, LinkedIn og Instagram er geniale kanaler til at indsamle leads.
  • En sign-up funktion og evt. pop-up er et must på din website/webshop.