Skal du bruge Google Ads på dit eget brand?

Langt de fleste, som varetager en PPC-konto, er formentlig på udkig efter en slags hemmeligt våben, som kan højne og booste deres hjemmesides resultater i forhold til konkurrenterne. At byde ind på og betale for de såkaldte brandede søgninger kan bestemt være nøglen til endnu mere succes, og her får du fem gode grunde til hvorfor.

HVORDAN VIRKER GOOGLE ADS?

En virksomheds brand defineres af mange ting. Selvfølgelig er folkene bag virksomheden en stor del af brandet, men også klienter og kunder hos virksomheden, samt virksomhedens mission for sig selv er vigtige for brandet. Endelig er også budskabet, som brandet markedsfører sig selv på, vigtigt i definitionen, som naturligvis indeholder en meget længere liste af faktorer, som spiller ind.

I denne tekst vil du særligt blive præsenteret for fordelene ved at fokusere på måden, hvorpå brandet præsenteres for dine kunder og potentielle kunder på søgemaskiner via Google Ads.

I bund og grund er Google Ads, det der sker bag de mange annoncer, du ser på Google, hver eneste gang du foretager en søgning på netop Google-søgemaskinen. Når du har foretaget en søgning, kan du se annoncerne i toppen af selve søgeresultatet samt i højre side.

Det er afgørende for virksomheder at ligge højt på den første side, når der bliver foretaget en søgning, og det kan man påvirke på flere måder. For Google Ads er et afgørende nøgleord relevans, hvilket betyder, at en matematisk algoritme sørger for, at bestemte sider og annoncer bliver tilpasset hver enkelt søgning, så resultaterne bliver så relevante som muligt.

Netop relevansen kan groft sagt deles op i to områder. Det ene er organiske søgeresultater, mens det andet er betalte Google Ads-annoncer.

DE ORGANISKE SØGERESULTATER

Din hjemmeside skal være god, og den skal have præsteret godt over længere tid i forhold til SEO, altså søgemaskineoptimering, hvis den skal placere sig højt på Googles organiske søgeresultater.

Googles organiske søgeresultater er principielt gratis, men det kræver viden og kompetencer at skabe en god og søgemaskineoptimeret hjemmeside, hvilket er noget af det, vi konstant arbejder med hos Searchmind. Der findes en række retningslinjer og regler, som Google har fremsat, og de skal overholdes – ellers risikerer du, at din hjemmeside lider under dette og ryger langt ned ad listerne. Derfor kan det være afgørende at få professionel hjælp til SEO.

DE BETALTE ANNONCER

En anden måde at markedsføre sig på Google er ved hjælp af betalte Google Ads-annoncer. Disse annoncer vises på baggrund af udvalgte søgeord, hvis relevans er i tråd med din virksomheds brand.

Det er muligt at optimere disse annoncer så meget, at du kan ramme en helt præcis målgruppe, som søger på det, du sælger. Altså hvis Hr. Jensen søger på ”billig sofa”, kan du målrette dine annoncer til ham, hvis du sælger sofaer, som markedsføres med gode priser.

Denne form for annoncering kaldes også for PPC-marketing, hvor PPC er en forkortelse for Pay-Per-Click. Med andre ord vil det sige, at du betaler, hver gang en fra din målgruppe klikker på din annonce og dermed besøger din hjemmeside.

BRANDEDE SØGNINGER OG IKKE-BRANDEDE SØGNINGER

Der er forskel på, om søgninger indeholder virksomheders navne, eller om de i højere grad indeholder ord, der er relevante i forhold til en given virksomhed.

Eksemplet med Hr. Jensen, der søger på ”billig sofa” er en ikke-branded søgning, da han søger på termer eller nøgleord, som definerer eller forklarer sofa-virksomhedens produkter.

Søger Hr. Jensen i stedet for på virksomhedens navn eller en sætning hvor navnet indgår, laver han en såkaldt branded søgning.

Det kan selvfølgelig blive en forvirret størrelse, når man vil adskille de brandede søgninger fra de ikke-brandede søgninger, hvis en virksomhed forhandler egne produkter, hvor virksomhedens brand indgår i produktnavnene, men som udgangspunkt kan alt lade sig gøre med den rigtige fremgangsmåde.

DE BRANDEDE SØGNINGER

Som lovet i starten af denne tekst får du fem gode grunde til, hvorfor det er en god idé at betale for de brandede søgninger. For selvom godt SEO-arbejde kan bringe din virksomhed rigtig langt i forhold til gode placeringer på Google, så er der endnu mere at komme efter.

Måske tænker du, at det kan virke dumt at betale for brandede søgninger, hvis din virksomheds hjemmeside allerede klarer sig godt på de organiske lister, som følge af godt SEO-arbejde. Eller også er du bekymret for, at de betalte søgeannoncer vil æde din organiske trafik op. Det er ikke tilfældet, viser undersøgelser fra Google.

  1. At byde på brandede søgninger hjælper dig med at dominere søgemaskineresultaterne. Det er selvsagt bedre at blive vist to gange end én gang. Hvis du sørger for, at din hjemmeside vises flere gange, giver du brugeren flere muligheder for at klikke ind på din hjemmeside, og ved at vise brugerne, at du både optræder på de betalte og organiske lister, fremstår du som en stor spiller på markedet.
  2. Du kan kontrollere budskabet. De organiske lister er som nævnt en slags gratis reklame, men med betalte reklamer via Google Ads får du mulighed for at sammensætte et mere målrettet budskab til at fange brugernes opmærksomhed. Desuden bliver det i højere grad muligt for dig at sikre, at brugeren lander på den helt rigtige side ved en pågældende søgning.
  3. Konkurrenter kan æde dit territorium. Hvis dine konkurrenter er snu og kyndige, har de allerede budt på dine brandede søgninger. Det kan betyde, at hvis nogen søger på din virksomheds navn, bliver de organiske søgeresultater vist nedenfor en række flotte og målrettede annoncer, der fremhæver dine konkurrenter. Dermed går du potentielt glip af en stor mængde trafik, som dine konkurrenter får glæden af i stedet.
  4. Brandede søgeord er god forretning. De fleste PPC-virksomheder er på jagt efter billige søgeord, som faktisk bliver brugt af brugerne. Og måske er netop de søgeord, som passer til din målgruppe, lige for næsen af dig – nemlig din virksomheds navn. Men lad det endelig ikke blive ved det. Byd ind på specifikke produktnavne eller endda din egen URL, for det er ikke blot potentielt billige søgeord, men også en række søgeord, som kan give nogle af de højeste klik-rater og resultater.
  5. Saml højkvalitets-leads, som er tæt på at konvertere. Brugere, som søger efter relevante søgeord for dit brand, kender sikkert allerede din virksomhed. Måske har de hørt om dig fra venner eller familie, eller også er de tidligere kunder. De ved, hvad de leder efter, så de skal have den sidste ”hjælp” til at lande hos netop din virksomhed.

Hos Searchmind er vi blandt andet specialister i professionel håndtering af virksomheders Google Ads-kampagner. Og vi ved, at det i mange virksomheder kan være svært at finde tid til at håndtere kampagner internt. Derfor kan vi hjælpe med at tilrettelægge og udføre Google Ads-kampagner for din virksomhed, hvis du ønsker bedre resultater med de mest kreative og effektive kampagner.

Vil du vide mere om, hvordan dine annoncekroner kan forvaltes på den bedst mulige måde, er du altid velkommen til at kontakte os.