Udnyt potentialet med AI i Google Ads og effektivisér dine Google Shopping-kampagner

Google kommer konstant med opdateringer, der med nye features og værktøjer kan effektivisere processerne i dine marketingindsatser. 

Synes du, det kan være uoverskueligt at følge med i nyhedsstrømmen?

Så får du hermed et indblik i de nyeste features inden for Paid Search og Google Ads med særligt fokus på AI. 

 

Skab de bedste forudsætninger for AI

Search har udviklet sig betydeligt gennem tiden, hvor især kunstig intelligens spiller en større rolle end førhen. Dette gør sig også gældende i arbejdsprocesserne for PPC, hvor AI-drevne kampagner kan hjælpe med at optimere effektiviteten i arbejdet med at øge konverteringer fremadrettet. 

Selvom kunstig intelligens langt hen af vejen genererer arbejdet automatisk, kræver det dog en vis forståelse for, hvordan du giver den de bedste forudsætninger for at levere annoncemateriale af den bedste kvalitet. 

Derfor har vi kigget på hvordan fremtiden ser ud, så du bliver godt klædt på til at udnytte mulighederne med kunstig intelligens i Google Ads for at effektivisere dine kampagner.

 

Google Ads’ AI-drevne muligheder

Først og fremmest er det relevant at se nærmere på, hvordan Google Ads benytter kunstig intelligens på nuværende tidspunkt. Det er det, for at du får en bedre forståelse for, hvordan du selv kan udnytte potentialet og eksempelvis:

  • Nå ud til værdifulde kunder med value based bidding
  • Gøre online besøg til salg i din fysiske butik
  • Brug Google AI til at øge effektiviteten generelt

 

AI i Search Ads 

Når det kommer til Google Search, skaber AI en masse nye muligheder, der i sidste ende kan hjælpe med at øge din omsætning og samtidig være tidsbesparende.  

Særligt ved visuelle søgninger går AI langt ud over sprog og tekster, hvilket gør søgning betydeligt mere intuitivt end førhen, som tilmed har en afgørende betydning for slutforbrugeren. 

Google Lens giver forbrugeren mulighed for at søge efter det, de ser ved hjælp af deres kamera eller billeder – og nu er det tilmed blevet muligt kombinere den visuelle søgning med tekst, der gør søgningen endnu mere specifik. Multi Search gør det ligeledes muligt at tilføje ‘i nærheden af mig’, der på baggrund af den rette adgang til data og lokation, kommer med de bedste forslag i lokalområdet. 

Når det kommer til tekstsøgning, er det ved hjælp af AI muligt at give bedre og mere kvalificerede svar på åbne spørgsmål, hvilket bl.a. skyldes Smart Language Technology. Ved hjælp af ‘broad match’ hjælper AI med at finde ord, der er relateret til hinanden, og kommer med forslag der matcher søgningen uafhængigt af sprog. Forener du det med en AI bidding-strategi, øger du tilmed dine muligheder for større rækkevidde.

 

Kvalificeret Value Based Bidding 

Et afgørende parameter for den rette PPC-strategi er at forbinde strategien med dine forretningsmål – og med det sagt, spiller Smart Bidding en vigtig rolle. 

Med Smart Bidding har du i Google Ads mulighed for at udnytte maskinlæring til delvist at automatisere processen for dine annoncer, der kan justere din annoncestrategi målrettet dine KPI’er – og her er det særligt interessant at kigge hen mod value based bidding. 

Ikke alle kunder har samme værdi for dig, så derfor ønsker man ikke at investere i den samme værdi i hver enkelt kunde. 

Value Based Bidding hjælper annoncører med at maksimere indkomsten og ROI ved at differentiere kunder baseret på kundens værdi og dermed byde på den kunde med højest værdi. 

Hvis vi differentierer vores kunder, kan vi bruge value based bidding til at byde dynamisk og bruge vores budget mest effektivt. 

3 forskellige måder at kvalificere din value bidding: 

    1. Dynamic values: Her trackes kun konverteringer og ikke værdien.
    2.  

    3. Static values tracking: Giver dig mulighed for at optimere mod 2 eller flere conversion actions med hver deres static value.
    4.  

    5. Conversion value rules: Træner Google Ads’ algoritme til at differentiere brugerne baseret på opstillede lag/kriterier på dit static value, fx lokation og målgruppe.

 

Kvalificeret value bidding kræver differentierede værdier, og metoden du vælger afhænger af din forretningsstrategi samt trackingmuligheder. 

 

Performance Max 

Når det kommer til brugen af AI i relation til Google Shopping-kampagner, er Performance Max det bedste eksempel på dette. Performance Max er drevet af kunstig intelligens og bruger styrken heraf til at opnå det fulde potentiale af dine annoncer og deres konverteringsmuligheder. 

Men selvom Performance Max primært er automatiseret, er der områder, hvor du strategisk kan styre din performance. Ved hjælp af et Google Merchant Center-feed, kan du sikre dig, at du automatisk køber dig ind på den bedste placering i forhold til at opnå maksimal konverteringsværdi for din målgruppe. Denne fremgangsmåde benyttede vi i samarbejde med Rains, hvilket resulterede i ekstraordinære resultater. Du kan læse casen her.

Du kan ligeledes forbedre dine kampagner gennem en strategisk tilgang til kreativerne. Med fokus på de rette asset groups og opsætningen heraf giver du Performance Max de bedste forudsætninger for at identificere, hvilke kreativer der fungerer godt og mindre godt – og jo flere assets du tilføjer, desto mere effektiv er systemet til at generere bedre kombinationer, der er tilpasset alle kanaler. 

Sørg også altid for at have indsigt i din performance, der vedrører din målgruppe gennem rapporter og relevante data – herunder førsteparts data – så du bliver klogere på, hvor du bør optimere dine initiativer. Ved at give Google Ads adgang til denne data, får den indsigt i, hvilke salg der har mest værdi, samt hvad der tiltrækker netop de kunder. Derfor anbefaler vi også at tilføje en målgruppe til dine Performance Max-kampagner. 

Ønsker du at blive endnu klogere på, hvordan du kan optimere dine Google Shopping-kampagner vha. den rette opsætning, kan du læse nærmere om det her

 

Omnichannel bidding solutions

Med omnichannel-bidding sikrer du, at dine kunder ser dit budskab og forretning, uanset hvor de køber eller besøger din forretning. Derfor er det essentielt at have en omnichannel-bidding-strategi, hvis du forhandler dine produkter både fysisk og online. 

Når du sigter mod at øge salget i butikken, er det afgørende at måle gennem offlinehandlinger. Local action bidding i Performance Max gør det muligt at rapportere lokationsbestemte kliks i forbindelse med en kampagne og er tilgængelig i Google Ads. Hertil er Store Visit det mest simple og skalerbare format til at måle offline, hvoraf kunder som har klikket på en kampagne og efterfølgende besøger butikken, kobles op på disse kliks. 

I takt med det bruges maskinlæring til at prioritere, hvilke lokationssignaler der er de mest respektive besøg, som tilmed kan effektiviseres med value based bidding og de rette KPI’er. På baggrund af din value bidding, er det muligt at maksimere de produkter, der driver mest omsætning og opsætte forskellige værdier for de enkelte produkter.

Ved hjælp af lokationer, produktvisninger og kreative assets kan du med den rette strategi møde dine kunder på deres købsrejse, der i sidste ende højest sandsynligt optimerer din trafik, hvad end det er online eller offline. 

 

Optimeret produktdata

Din performance på produktdata er baseret på kvaliteten af den data og information, Google har adgang til. Derfor er det vigtigt at implementere relevant produktdata, så dine produkter kan blive vist flest mulige steder. 

Dette gør sig også gældende ved førsteparts data, der fortæller Google, hvilke af dine salg der har højest værdi og ligeledes giver indsigt i, hvad der tiltrækker disse kunder – en værdifuld kombination, der skaber merværdi for dine kampagners performance. 

Så ved at uploade den rette produktdata kombineret med din GTIN (Global Trade Item Number) sikrer du dine produkters synlighed. Hertil har du mulighed for at øge din dækning ved at aktivere alle relevante destinationer og formater i kombination med en unik titel, attributter og søgetermer. 

 

Googles AI-tjekliste for effektiviserede kampagner

I takt med de nyeste features inden for kunstig intelligens i Google Ads, er Google kommet med en tjekliste til det bedste setup, der kan forbedre din effektivitet med brugen af AI. 

Med ovenstående information og anbefalinger in mente, kan du benytte checklisten til at sikre dig den bedst mulige tilgang til dine kampagner. 

 

  • Succes bygger på et godt fundament 
    • Etablér effektiv tagging på dit website
    • Opsæt udvidede konverteringer
    • Tildel værdier til dine konverteringer baseret på dine forretningsmål
    • Opgradér til GA4
  • Foretag handlinger for at maksimere resultaterne med AI-baserede kampagner
    • Kombinér AI-baserede søgekampagner og Performance Max-kampagner
    • Brug værdibaseret smart bidding
    • Investér i annoncematerialet på dit website
    • Opgradér til den nye version af Search Ads 360
  • Skift mindset for at gøre din organisation klar til succes
    • Kvantificér din marketings indvirkning på vigtige finansielle metrics
    • Skab en kultur med fokus på at eksperimentere
    • Vær agile og nedbryd siloer

 

 

Kom i gang med at effektivisere dine kampagner

Selvom Googles maskinlæring-algoritmer efterhånden har eksisteret længe, viser vores erfaring, at det ikke er en forudsætning, at den fungerer optimalt uden yderligere vejledning, data og information. 

For at få mest ud af AI i arbejdet med at skabe mere naturlige og intuitive søgeoplevelser, kan du med fordel gøre brug af Googles tjekliste, så du skaber de bedste forudsætninger for dine Google Ads-kampagner fremadrettet.

Formår du at udnytte de mange muligheder med AI, kan kunstig intelligens bidrage til øget kreativitet og produktivitet. Dette er på baggrund af smartbidding og Googles algoritmer, der sørger for at kampagnerne præsenteres, når det er mest relevant for brugeren, som i sidste ende vil bidrage til flere kliks og konverteringer. 

Et godt tracking-setup spiller ligeledes en afgørende rolle, da du gennem sporing i hvert enkelt step i kunderejsen har mulighed for at optimere dine kampagner på baggrund af den rette indsigt og forståelse. 

Har du brug for hjælp til at få tjekket dit Google Ads-setup igennem, er du mere end velkommen til at kontakte os