Content Marketing

I dag handler det ikke bare om at være online – det afgørende er, hvordan du er online og iscenesætter dit brand og produkt overfor dine kunder. 

Content marketing er disciplinen, som kan hjælpe med netop dét. Med godt content kan vi øge kendskabet til dit brand blandt nye kunder, sikre handling blandt eksisterende og samtidig sørge for, at de på den lange bane bliver loyale brandambassadører. Ikke på én gang, men over tid. 

Hvad er content marketing – og hvad kan det?

Der findes lige så mange definitioner på, hvad content marketing er, som der findes digitale marketing bureauer. Fællesnævneren er indhold, der skabes med det formål at markedsføre et produkt, en service eller virksomhed overfor potentielle kunder. 

Indholdet kan være alt lige fra SEO-optimerede kategori- og produktbeskrivelser til blogindlæg, opskrifter, guides, casestudier og endda videocontent, der inspirerer, uddanner og fortæller den gode historie.

Formålet med content marketing kan være flerfoldigt. Du kan både:

  • Styrke kendskabet til dit brand & loyaliteten hos kunderne
  • Opnå en stærkere markedsposition som thought leader
  • Øge trafikken til hjemmesiden
  • Indhente flere (varme) leads
  • Forbedre konverteringsraten 

Og ja, som virksomhed vil man selvfølgelig også gerne sælge noget – men i arbejdet med content marketing, så er det ikke det primære mål. Det er først og fremmest at skabe en interesse for dit produkt eller service, og så skal trafikken, kunderne og salgene nok komme til dig.   

Det er et stort arbejde, der kalder på en konkret plan – eller sagt med andre ord: en strategi. 

Kunderejsen er kompasset i din contentstrategi

Vi kan producere nok så meget godt content, men uden viden om kundernes rejse fra at et behov opstår, til der er taget en beslutning og foretaget et køb, er det svært at skabe værdifuldt indhold, der hjælper kunden. 

Derfor er det vigtigt at kende (eller forsøge at kende) kundernes digitale købsadfærd og behov, samt hvilket indhold og kontaktpunkter, der påvirker den endelige beslutning. Det er ikke nogen let øvelse, eftersom at nutidens kunder interagerer med brands på en måde, der er alt andet end lineær.

Rejsen, fra at en potentiel kunde stifter bekendtskab med dit brand, til at der skabes et behov og sidenhen lander en ordre i webshoppen, er typisk et virvar af researchprocesser, overvejelser og en række af handlinger. 

Det er umuligt at forudsige kundernes digitale købsadfærd fra skrivebordet – mange af kontaktpunkterne er tilmed nogle, vi ikke har indflydelse på. Men vi kan lede vejen for de potentielle kunder i målgruppen og hjælpe dem med at træffe en beslutning ved at skabe indhold, der er tilpasset købsfasen og de spørgsmål/udfordringer, som de kan sidde med. 

Google elsker godt content

Vi søger information og køber produkter og services gennem Google som aldrig før, og mange brugere ender i sidste ende med at gøre et køb eller få svar på deres spørgsmål via et organisk resultat. Netop derfor er det helt afgørende at tænke SEO ind i arbejdet med content – og omvendt. 

Det helt store argument for at arbejde kontinuerligt med SEO og content er, at vi kan bruge Google som distributionsplatform til indholdet, uden at det koster en (annonce)krone. Til gengæld vil du opleve, at den organiske trafik til din hjemmeside vil stige – men det kræver, at dit content er optimeret, så Google prioriterer det i søgeresultaterne, og målrettet, så dine potentielle kunder finder det interessant og relevant.   

I Searchmind arbejder vi konstant med at kombinere de bedste skrivefærdigheder og mest kreative hjerner med datadrevne SEO-analyser og -tiltag. Ved at indhente indsigter om målgruppen og deres søgeadfærd i Google og sammenholder det med tendenser i branchen, sæsoner, trends i målgruppen ovs, kan vi sikre, at din virksomhed er til stede og synlig der, hvor kunderne er. 

Er content marketing den rette strategi for os?

Lad os vende spørgsmålet om, og i stedet spørge – vil du og din virksomhed:

  • .. styrke brandets positionering i branchen som en thought leader blandt både eksisterende og potentielle kunder. Forbedre share of voice (SOV). 
  • .. skabe opmærksomhed og tiltrække målgruppen med indhold, der giver dem hvad de efterspørger og drømmer om → og bliver leads, der kan påvirkes.
  • ..sikre engagement og sørge for aktivering af målgruppen, så de varme leads konverterer → og kunder bliver loyale brandambassadører. 

Hos Searchmind kan vi hjælpe dig og din virksomhed med content marketing fra A til Z – men vores udgangspunkt er altid, at vi bidrager der, hvor det giver mening for virksomheden og forretningen.  

Skal vi i samarbejde lægge en strategi fra bunden? Har I brug for sparring med vores SEO- og content specialisters til analysearbejdet? Måske har I allerede en køreklar plan for indsatsen og mangler blot skrivefærdighederne til at eksekvere på den?

Lad os tage en snak om, hvad der giver mening for jer.