Google Shopping

Har du en god platform og det rigtige produkt, men ikke nok salg? Google Shopping er en god måde, hvorpå du kan ramme din målgruppe og påvirke dem direkte i købsprocessen. Med Google Shopping kan du effektivt vise dine produkter fra din webshop direkte i Google, hvor de med billede, produkttitel, pris og beskrivelse bliver vist til brugeren – allerede inden vedkommende klikker på annoncen. Google Shopping kampagner genererer typisk højere CTR – click through rate – fordi de kun vises i yderst relevante søgninger på baggrund af de produktinformationer, du har tilføjet i dit feed.

Driv relevant trafik til din webshop

Den måde, annoncerne i Google Shopping vises på, giver brugerne en klar fornemmelse af det produkt, du sælger, allerede inden de klikker på annoncen. Derfor vil du samtidig opleve, at shopping kampagnerne genererer mere kvalificerede og relevante kundeemner direkte til webshoppen, eftersom at forventningerne allerede er afstemt hos brugeren. For når kunden ser en pris på 299 kr. i annoncen og klikker på denne, så er der også en forventning om, at produktet koster 299 kr. på webshoppen. Derfor er en af de store fordele ved Google Shopping, at de ganske enkelt genererer mere salg.

Hvor vises Google Shopping annoncerne?

Opretter man Google Shopping annoncer, kan de både blive vist direkte i søgeresultaterne, som er den mest hyppige, men også andre steder, der arbejder sammen med Googles netværk. Vælger du at køre Google Shopping kampagner, kan du samtidig godt have almindelige søgenetværks annoncer, som dem vi kender fra toppen af Googles søgeresultater, samt alle de andre facetter Google Ads tilbyder. Google Shopping annoncerne eksisterer uafhængigt af de andre annonceringsformer. Til forskel fra almindelige annoncer er det også muligt at få vist flere shopping annoncer på den samme søgning. Du er med andre ord ikke begrænset, hvis du opsætter Google Shopping kampagner for din webshop.

Sådan regnes prisen for Google Shopping

Når man taler om prisen for en Google Ads kampagne, så taler man om klikpris (CPC – cost per click). Klikprisen udregnes på baggrund af mange forskellige faktorer, og fælles for dem alle er, at Google vil sikre bedst mulig kvalitet af deres produkt nemlig søgeresultaterne. Derfor er det blandt andet faktorer som relevans, branche og konkurrence, der er afgørende for prisen. Prisen pr. klik for din shopping kampagne afhænger altså af, hvordan markedet er for din branche. Oplever du stor konkurrence med webshops, der kører hårdt på med annoncering, så vil dine klikpriser automatisk også blive dyrere. Google Shopping fungerer på samme måde som andre Google Ads-grene, hvor klikprisen i grove træk bliver afgjort med bud som på en auktion.

Det koster dig penge, når en forbruger foretager sig en af følgende interaktioner:

  • Klikker på en af dine annoncer, der fører forbrugeren videre til produktet.
  • Klikker på en af dine annoncer, der fører til den Google-hostede landingsside.

Du betaler kun det mindste beløb, der kræves for at blive rangeret over den annoncør, der ligger lige under dig, og du kommer ofte til at betale mindre end dit maksimumbud.

RSLA – Remarketing Lists for Search Ads

Med RSLA (Remarketing Lists for Search Ads) kan du målrette dine Google Shopping kampagner mod brugere, der tidligere har besøgt eller vist en særlig adfærd på dit site. Du kan med andre ord oprette remarketing-lister og segmentere dine besøgende ud fra nogle bestemte mål. På den måde kan du øge buddet (CPC – Cost per click) på den målgruppe, du særligt ønsker at ramme. Det kan være besøgende, der har lagt en vare i kurven uden at gennemføre købet.

En professionel Google shopping partner

Sortiment af produkter ofte ændrer sig løbende på de fleste webshops, og derfor er Google Shopping en fordelagtig måde at annoncere på. I stedet for at skulle oprette og vedligeholde annoncer for alle produkterne manuelt, kan du med shopping oprette en fil – et produktfeed – og bruge informationer fra den til at vælge, hvilke produkter der skal vises annoncer for, og ikke mindst, hvilke søgninger der skal udløse annoncerne. Når en bruger søger efter et produkt, finder Google relevante produkter ud fra annoncørernes produktfeeds og rangerer på den baggrund produkterne efter relevans og annoncørernes bud.

Arbejdet med Google Shopping kan være en stor mundfuld, hvis man vil have det maksimale ud af webshoppens potentiale, men mangler de rette værktøjer. Men en kvalificeret sparringspartner kan du få hjælp til at oprette dit produktfeed, tjekke konverteringssporing i Google Analytics, overvåge budpriser, optimere dit shopping feed i Google Merchant Center og holde styr på budgettet. Vi går til samarbejdet med stor erfaring og teknisk indsigt på området.

Grupper, der ikke må annonceres for

  • Forfalskede varer
  • Farlige produkter
  • Produkter der muliggør uærlig adfærd
  • Stødende eller upassende indhold
  • Indhold for voksne (i begrænset omfang)
  • Alkohol (i begrænset omfang)

Der kan ses en samlet liste af Googles politikker her.