Google Søgenetværk Annoncering

Hvis du skal ramme din målgruppe og de potentielle kunder heri, så kræver det, at du er synlig og til stede, der hvor de er. Derfor må dine annoncer være målrettede således, at de når ud til kunderne, når de foretager en handling, der er relevant for det, du tilbyder – og hertil er Google søgenetværket genialt.

Søgenetværket er i bund og grund et søgerelateret netværk af websites, hvor dine annoncer vises, når en bruger skriver ordene i den annonce, du har fået opsat – ganske enkelt. Søgenetværket omfatter blandt andet Google.com, Maps, Shopping, Google billeder og andre søgewebsites, som danner partnerskab med Google. Søgenetværket er en del af Google Netværket, som inddeles i henholdsvis søgenetværk og displaynetværk.

Professionel opsætning af annoncer

Hvis de betalte annoncer skal generere en indtægt og ikke blot være en udgift, så kræver det, at annoncerne bliver sat korrekt op og målrettet mod din målgruppe. Annoncerne til søgenetværket vises sammen med Google-søgeresultaterne og på andre søgewebsites, når dine søgeord er relevante for det, brugeren søger efter. Derfor er det samtidig afgørende, at du finder og udvælger de rette søgeord, der matcher brugerens intentioner.

Det kan være nemt nok at opsætte en kampagne med annoncegrupper og annoncer – det bliver først sværere, når du skal gøre det bedre end dine konkurrenter, for at slå dem at pinden. Konkurrencen blandt de gode annoncepladser på Google er hård, og derfor er det ikke nok at køre med en 80% løsning uanset hvilken virksomhed, der er tale om. Der må og skal en 100% løsning til i dag, ellers vil du ikke kunne måle dig med det arbejde, dine konkurrenter lægger for dagen. Med en professionel sparringspartner vil du opleve, at du med de rette opsætninger og optimeringer, kan få fuldt udbytte af dine annoncekroner.

Målgruppe og udvælgelse af søgeord

Arbejdet med annoncering i Googles søgenetværk kræver stort overblik, fordi der konstant er nye muligheder og facetter, der kan optimeres og forbedres på. Man kan eksempelvis ikke opsætte annoncer på søgenetværket én gang og bare tro, at det automatisk vil skabe et godt afkast. En kampagne skal passes og plejes, så man altid sikrer sig, at der ikke bliver købt ind på nogle forkerte ord og sætninger, der ikke skaber værdi for virksomheden.

Det er ikke nødvendigvis altid en god idé at udvide mere flere kampagner og annoncegrupper. Engang imellem er det nødvendigt at stoppe op og overveje, hvad man kan gøre, for at de nuværende kampagner performer endnu bedre. Hvad nu hvis det er en mindre ændring, der skal til, for at dine annonceringskroner giver bare 10% tilbage?

Følgende eksempel viser, hvor galt det kan gå, hvis man glemmer at kigge på det hele billede og på sammenhængen mellem søgeordet og produkterne, man vil annoncere for.

Skrækeksemplet

En kunde fik i 2015 opsat annoncer andetsteds, således at de kunne ramme deres målgruppe og salgene ville komme ind i webshoppen. Produktet var nanoimprægnerede havemøbler. Problemet opstod, da deres daværende bureau købte sig ind på alt, hvad der indeholdte ordet ”nano”, som følge af at havemøblerne var nanoimprægnerede. Det resulterede i, at hele budgettet blev brugt på at annoncere for bl.a. iPod Nano. Det var der selvfølgelig ikke nogen idé i, fordi kunden solgte havemøbler. Annoncekronerne var med andre ord spildt.

 

En kvalificeret sparringspartner

Lyder det som en stor mundfuld og som et arbejde, der kræver mere tid, end hvad du har til rådighed – så er det her vi kommer ind i billedet. Vi kan være behjælpelig med at lave den nødvendige opsætning og optimering af din annoncering i Google søgenetværket, så vi rammer så tæt på hovedet af sømmet som overhovedet muligt. Det er både med den indledende opsætning, men også den efterfølgende vedligeholdelse, optimering og implementering nye tiltag.

Får du nye produkter eller produktgrupper? Så skal du blot meddele det til os – hvis vi ikke selv når at se det, før du siger det til os – så sørger vi for den videre optimering. Du behøver ikke nødvendigvis at foretage dig noget andet end at modtage vores månedlige info om, hvordan den forgangne måned har udartet sig.