Generelle marketing-begreber

October 7, 2024

CAC (Customer Acquisition Cost)

Hvad er CAC (Customer Acquisition Cost)?

CAC står for Customer Acquisition Cost og er et begreb for, hvad det koster dit firma at få en ny kunder. CAC kan oversættes til dansk: Anskaffelsespris af en kunde.

Det er afgørende, at du kender prisen for anskaffelsen af en ny kunder, da det i bund og grund dikterer, hvorvidt din markedsføring er succesfuld og har en attraktiv ROI. Du kan ikke komme udenom, det koster ressourcer og penge at anskaffe nye kunder - men uden en fornemmelse af din CAC, ved du ikke hvor meget.

Og hvordan ved du så, hvordan du bedst og billigst anskaffer nye kunder? Herunder hvilken kanal, der har den laveste CAC, hvilke budskaber, kampagner mv. 

Sådan beregner du CAC

Din overordnede CAC beregnes således:

Formel til beregning af CAC (Customer Acquisition Cost)
CAC = Alle marketing- og salgsomkostninger / Antal nye kunder
F.eks. hvis du bruger 100.000 kr. på salg- og marketing og får 100 nye kunder:
100.000/100 = 1.000 kr. koster anskaffelsen af en ny kunde dig altså


Du kan både beregnes din CAC overordnet - f.eks. over udvalgte tidsperioder for at sammenligne og måle udviklingen - og på enkelte kanaler, kampagner, målgrupper mv. for at se, hvordan i bedst anskaffer nye kunder. 

Sådan får du en lavere Customer Acquisition Cost

At have en så lav CAC som muligt, er i bund og grund tanken bag alt marketing: Hvordan skaffer vi bedst og billigst nye kunder og mere omsætning?

Når du først begynder at bruge CAC som en KPI - sammen med andre relevante KPI’er som CLV mv. - ved du, hvor meget hver ny kunde koster dig og kan nu begynde at undersøge, hvordan du får denne værdi så lav som mulig.

For at få en lavere CAC kan du blandt andet justere på følgende:

  • Overordnet markedsførings- og salgsstrategi
  • Valg af marketingkanal
  • Budskab
  • Content 

Og meget andet. 

Vil du have konkret rådgivning, sparring og hjælp til at få en lavere CAC? Ring til os på 30 12 42 72, så tager vi en snak.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.