Generelle marketing-begreber

October 7, 2024

Churn rate

Hvad er er Churn Rate?

Churn rate er et begreb for den procentdel af dine kunder, der i en given periode, har skiftet leverandør af dit produkt/din service. Churn rate i et KPI øjemed er altså; jo lavere, jo bedre.

Churn raten er et nøgletal, som er relevant for firmaet generelt og flere af dens afdelinger. Det er nemlig en indikator for, hvor loyale dine kunder er. 

Hvad bruges Churn Rate til? 

Churn rate kan både bruges som en generel KPI for din kundeloyalitet og hjælpe dig med at måle på denne, justere til og optimere.

Du kan gøre mange ting for at mindske din churn rate. I bund og grund handler det om at forøge kundeloyaliteten. Herunder finder du nogle tips til at forøge kundeloyaliteten og mindske churn rate.

5 hurtige tips til lavere churn rate:
  1. Opsæt e-mail marketing flow til kunder, som ikke har købt ved dig længe.
  2. Arbejd med content marketing for dine nuværende kunder.
  3. Arbejd med e-mail marketing flows som belønner loyale kunder.
  4. Lav e-mail marketing flows som opfordrer til genkøb
  5. Fokusér på den gode kundeoplevelse. 

Læs mere om e-mail marketing - et effektivt værktøj til at mindske churn rate her


Hvordan beregner man Churn Rate?

Man beregner typisk sin churn rate indenfor en given tidsperiode, hvor man så sammenligner med andre perioder, for at se udviklingen og effekten af de tiltag, man gør sig.


Formlen til beregning af churn rate er:
Churn Rate = Antal mistede kunder over en given periode / Antal totale kunder i starten af perioden x 100 

Et eksempel er du i starten af en periode har 1000 betalende kunder. I løbet af perioden “forlader” 100 kunder dig:

100/1000*100=10% churn rate.

Hvor lav/høj bør min churn rate være?
Jo lavere churn rate jo bedre. Men præcis hvor høj, den skal være er i stor grad afhængig af din branche. Churn raten er eksempelvis ekstremt høj i tøjbranchen og meget lav indenfor banksektoren.
En god churn rate er altså, hvad der er relativt godt ift. dine konkurrenter. 


Vil du have konkret rådgivning og sparring ift. at forøge din kundeloyalitet? Ring til os på 3012 4272 og lad os tage en snak!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.