Generelle marketing-begreber
September 20, 2024
GDPR
Hvad er GDPR?
GDPR er en forkortelse for General Data Protection Regulation, som er en EU-logivning, som er vedtaget for at beskytte forbrugeres persondata
Hvad står GDPR for?
GDPR står for General Data Protection Regulation.
Hvorfor GDPR?
Med den store forøgelse i udveksling af persondata over nettet via. nethandel mv., mente EU en ny lov: GDPR; var nødvendig for at beskyttede EU borgere.
Hvornår trådte GDPR i kraft?
Loven trådte i kraft d. 25 Maj 2018 og gælder for alle virksomheder på det europæiske marked.
Hvem gælder GDPR for?
GDPR gælder for alle organisationer, som behandler persondata fra borgere fra den Europæiske Union/EU. Det vil altså sige organisationer, der på den ene eller anden måde indsamler og benytter data fra borgere fra EU-lande, som d.d. tæller:
- Frankrig
- Belgien
- Tyskland
- Italien
- Nederlandene
- Luxembourg
- Danmark
- Storbritannien
- Irland
- Grækenland
- Spanien
- Portugal
- Østrig
- Finland
- Sverige
- Slovenien
- Polen
- Tjekkiet
- Slovakiet
- Estland
- Letland
- Litauen
- Ungarn
- Cypern
- Malta
- Rumænien
- Bulgarien
- Kroatien
Hvordan du som virksomhed skal forholde dig til GDPR
GDPR stiller krav til dig som virksomhed ift., hvordan du indsamler og bruger personlig data - f.eks. om dine kunder, medarbejder, besøgende på hjemmesiden mv. Dette gælder for alle virksomheder, der indsamler persondata om EU-borger - uafhængig af, hvor virksomheden selv hører hjemme (altså også selvom virksomheden drives uden for EU).
Du vil nu som virksomhed blive stillet til ansvar for hvordan du indsamler og bruger data, og hvis du ikke agerer under den nye GDPR lovigvning, kan det få alvorlige konsekvenser.
Vi anbefaler derfor, du læser grundigt op på de konkrete retningslinjer og regler, som er indfør med GDPR og overholder disse.
Læs mere på GDPR-info.eu.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!