Generelle marketing-begreber
September 20, 2024
PR (Public Relation)
Hvad er PR (Public Relation)?
PR er en forkortelse for Public Relation (på dansk: offentlig relation), som er en strategisk kommunikations- og marketingdisciplin, som bruges af virksomheder til at styrke deres generelle omdømme i omverdenen.
Eksempler på PR-tiltag er f.eks.
- Pressemeddelelser
- Omtale på diverse medier (TV, Magasiner, medier mv.)
- Sociale medier
- Event Marketing
Public relation handler altså i bund og grund om - gennem f.eks. ovenstående marketingaktiviteter - at brede og styrke ens brand i omverdenen gennem brug af diverse medier og kanaler og mund til mund markedsføring.
Hvad er en PR-strategi?
En PR-strategi er en konkret plan for, hvordan man som virksomhed, vil styrke og brede omtale af ens virksomhed og brand i omverdenen.
En PR-strategi består derfor af en konkret målsætning, relevante KPI’er og så en plan for, hvordan disse mål nås. F.eks. hvilke pressemeddelelser, opslag på sociale medier, events, der skal laves hvornår osv.
PR-strategien er planen, som sikrer, du får succes med din PR.
Det kan PR have af betydning for din forretning
PR kan have stor betydning for din forretning, når det er gjort rigtigt. En fokuseret Public Relation indsats kan betyde følgende for din forretning:
- Højere kendskabsgrad
- Højere præferencegrad
Som kan ende ud i en højere omsætning og dermed øget profit i din forretning.
Herudover kan PR i den grad være med til at skalere nye forretninger og brands på rekordtid, da du med dine PR aktiviteter kan nå et bredt publikum med en forholdsvis lille indsats.
Synergien mellem PR og SEO
Udover effekten som PR-indsatsen giver i din virksomhed sig selv, så går PR også hånd i hånd med SEO. PR kan have positive effekter på din SEO og omvendt.
Omtale i medier (og specielt større medier) og en øget interesse på sociale signaler vil sende autoritets signaler til Google, som kan øge dine organiske placeringer.
Omvendt kan SEO også påvirke din PR, da journalister og lignende ofte researcher på søgemaskinerne. Dermed kan bedre placeringer ende ud i bedre PR.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!