Generelle marketing-begreber
September 20, 2024
ROI (Return on investment)
Hvad er ROI?
ROI er en forkortelse for det engelske begreb “Return on Investment” og er et udtryk for, hvor meget du får ud af en investering. Return on Investment er på dansk; Afkast på investering.
Med andre ord er ROI at holde ens indtægter op imod udgifterne. En ROI på 100% betyder altså, at man har en fortjeneste på 100% på sin investering.
ROI bruges også ofte i forbindelse med markedsføring til at beskrive hvor godt et afkast, man har på ens markedsføring. Det lægger sig her meget op ad begrebet ROAS.
Hvordan beregner man ROI?
ROI beregnes ved at holde fortjeneste op i mod investeringsbeløbet. F.eks. salg på baggrund af specifikke markedsføringskampagner ift. omkostningerne relateret hertil.
Formel til at beregne ROI:
ROI = (Fortjeneste - Investering) / Investering x 100
Et eksempel på en beregning af ROI kan f.eks. være, du har brugt 10.000 kr. på annoncering på sociale medier. Dette har givet dig en fortjeneste på 100.000 kr:
ROI: (100.000-10.000)/10.000 x 100 = 900%
Det betyder altså, at markedsføringskampagnen giver dig pengene 900% igen.
TIP:
Ofte kan du finde din ROI/ROAS i de enkelte annonceringsværktøjer.
Hvornår er en ROI god?
Så snart din ROI er positivt, tjener du penge på din investering, og man kan altså i grove træk sige, den er fordelagtig.
Er din ROI derimod negativ, mister du penge på din investering, og den bør altså ikke foretages.
Hvad en god ROI mere præcist er, afhænger dog af den enkelte investering, risikoen forbundet hermed, tidsaspektet i det mv.
Vi er eksperter i at skabe ROI vha. marketing og salg på tværs af markeder og brancher. Skal vi også hjælpe dig? Ring til os på 30 12 42 72 og lad os tage en snak!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!