February 2, 2023

YouTube Shorts - det kommercielle potentiale I måske har overset

Med et stadigt stigende digitalt medieforbrug i Danmark er YouTube Shorts' rolle blevet uomgængelig, især blandt unge. I denne artikel giver vi indsigt i, hvordan I som e-handelsvirksomhed kan drage fordel af formatets popularitet med nye effektive annonceringsmuligheder.

Hvad er YouTube Shorts?

YouTube Shorts, er YouTubes svar på Tik Tok og Instagram Reels. Fordi YouTubes algoritme allerede er bygget omkring at finde relevant og organisk content der passer til den enkelte bruger, kan du som annoncør få enormt reach på relativt kort tid over for især den yngre målgruppe, som er meget aktive på YouTube

YouTube Shorts kan vare op til 60 sekunder, er optimeret til mobilvisning og tilbyder vertikal videoafspilning, hvilket gør det nemt og behageligt for brugerne at se indhold på deres smartphones. 

Her er de væsentlige aspekter af YouTube Shorts:

  1. Stor og voksende brugerskare: Med over 4,5 millioner danske brugere, tilbyder platformen en massiv rækkevidde.
  2. Forøget engagement: Det korte videoformat, som YouTube Shorts, har tendens til at opnå højere engagement rates sammenlignet med længere videoer. 

Hvilke annonceringsmuligheder giver YouTube Shorts?

I 2023 er det blevet muligt at annoncere i YouTube Shorts-feedet, gennem Google Ads - hvor følgende formater er tilgængelige:

  1. First Position on Shorts: Her bliver annoncen vist til målgruppen som den føste annonce, brugeren ser, når de åbner YouTube Shorts
  2. Skippable In-Stream Ads: Disse annoncer kan springes over efter 5 sekunder og er velegnede til at drive engagement og handlinger, som visninger eller websitebesøg. Du betaler kun, når en bruger ser mindst 30 sekunder af din annonce eller interagerer med den.
  3. Non-Skippable In-Stream Ads: Selvom de typisk bruges i længere videoformater, kan disse annoncer også indgå i bredere kampagnestrategier, der kan krydse med Shorts-visning. Disse annoncer skal ses, før seeren kan se den ønskede video og kan vare op til 15 eller 20 sekunder.
  4. In-Feed Video Ads: Tilføjelse af in-feed videoannoncer til YouTube Shorts gennem Video Reach-kampagner, som bruger Googles AI til at optimere annoncering og rækkevidde ved at vise annoncer, hvor de sandsynligvis vil opnå mest engagement​.
  5. Bumper Ads: Korte, ikke-skippable videoannoncer på op til 6 sekunder, der er designet til at nå bredt ud og øge brandbevidsthed. Disse kan også supplere oplevelsen på Shorts ved at være koncise og slagkraftige.
  6. Video Action Campaigns: Disse kampagner integrerer annoncer på tværs af YouTube og andre Google video-partnere for at maksimere handlinger som app-installationer eller køb. Disse annoncer bliver også vist i Shorts-feedet.

Genbrug Indhold fra Instagram Reels og TikTok

Algoritmen i YouTube shorts minder meget om algortimerne på Meta og TikTok - jo højere engagement, des større reach. Derfor giver det også mening at tænke i at genbruge sit indhold fra disse platforme til YouTube Shorts.

Vi har kørt en test sammen med en af vores kunder, som allerede har rundet 100.000 følgere på TikTok og dermed har masser af content, som passer i formatet til YouTube Shorts. 

I forsøget lagde vi en af deres bedst performende Tik Tok-videoer op, og på 2 timer fik videoen svimlende:

  • 40.000 views
  • 589 likes 

Casen ovenfor taler for sig selv, så har du allerede godt fat i din målgruppe på Tik Tok eller Instagram Reels, så genbrug videomaterialet derfra og kom i gang med YouTube Shorts nu.