Rich Snippets

Rich Snippets bruger Schema.org dokumentation

SEO handler i grove træk om at gøre en hjemmeside eller webshop så letlæselig for Google som overhovedet muligt, således at Google forstår indholdet, og hvem det henvender sig mod. Googles fornemmeste opgave er at præsentere sine brugere for søgeresultater, der imødekommer deres forespørgsler – og derfor vil den gerne se hjemmesider, der kommer med relevant og godt indhold til målgruppen.

Oplever du, til trods for omfattende søgeordsanalyser, skarpt indhold og en troværdig linkprofil, at dit website ikke opnår de forventede resultater? Svaret skal med stor sandsynlighed findes et sted i arbejdet med teknisk SEO, hvor man optimerer på den bagvedliggende opsætning af sitet. Når man arbejder med teknisk SEO, er der mange små parametre, som man kan skrue og optimere på for at opnå de ønskede placeringer i Googles søgeresultater. Et af de punkter, man kigger på og optimerer i teknisk SEO, er struktureret data (schema markups).

Strukturér dit indhold og hjælp Google

Når man strukturerer data på sitet og opsætter forskellige markups, som figurerer som rich snippets, så er det i bund og grund HTML tags, der tilføjes til allerede eksisterende HTML elementer. Disse tags kan Google læse, så den præcist forstår, hvad indholdet omhandler. Det kan eksempelvis være markups på lagerstatus, priser og fragtoplysninger.

Snippets er det resultat, Google viser brugeren i søgeresultaterne, og det består af en title i blå, en URL i grøn og en description herunder, der fortæller, hvad siden indeholder. Rich snippets er ekstra informationer, der vises mellem URL og description. Når du strukturerer dine data med markups – altså rich snippets – vil du både opnå større synlighed på Google, men også give Google bedre mulighed for at præsentere relevante søgeresultater for brugerne.

Rich snippets kan være:

  • Bedømmelser – vist med stjerner
  • Breadcrums – stien, der viser sidens placering på sitet.
  • Billeder eller video – i forbindelse med mad, opskrifter, musik osv.
  • Produktinformationer – priser, lagerstatus, størrelser osv.
  • Kontaktoplysninger og andre informationer.

Optimér din synlighed med rich snippets

Det gælder om at sætte ind med rich snippets der, hvor det giver mening, og hvor det giver siden øget synlighed og dermed mere trafik. Ved at trække mere relevant trafik ind på siden, så vil det i den sidste ende også generere mere salg. Ved at dine resultater fylder mere i Googles søgeresultater, vil flere automatisk også trykke ind på siden. Derfor vil Google forbedre din rangering, når tilstrækkeligt mange brugere klikker videre.

Uanset om du driver en lokal tømrerhandel eller en landsdækkende webshop, så kan rich snippets være en god måde at forbedre din synlighed på. For lokale virksomheder, der har brug for at blive fundet der, hvor forretningen er placeret, kan struktureret data styrke synligheden markant. Har man samtidig oprettet en Google My Business-side, så vil websitet rangere højere, når brugeren er i nærheden og laver en søgning.