SEO Panda

Spam algoritmen, der rammer din hjemmeside

En velkendt sætning i verden af indholdsmarkedsføring er, Content is King, og det kan give bagslag hvis dette ikke bliver gjort med måde. Vi har set en hel shop – der har en fantastisk linkprofil, opsætning og det hele – blive banket tilbage af Google Panda, da der var lavet alt for meget kategoritekst – “content”.

Content er ikke altid king!

Den seneste algoritme opdatering da denne artikel blev skrevet (4. januar 2016), Panda 4.2, kommer til at sætte vores indhold og strategier på prøve endnu engang. Da Panda er begyndt at rulle meget langsomt ud på uforudsigelige måder – sidder vi SEO eksperter og konsulenter meget stille og tavse og observerer, hvordan algoritmeopdateringen opfører sig. Der er ingen som ved hvordan Panda vil reagere på SEO content tiltag, og derfor er det en nødvendighed at træde varsomt og med små skridt, for ikke at blive banket tilbage i placeringer og derved besøgende.

Hvis du begynder at søge efter afklaring på dette område, kommer du oftest til: “Ikke en større opdatering”

INGEN VED HVORDAN PANDA OPFØRER SIG

Faktisk er der kun få gyldige overordnede regler for hvad vi kan forvente, når denne algoritme opdatering ruller ud, og vi har ingen idé om, hvor “store” de faktisk kunne eller kommer til at være. Men vi er alle godt klar over reglerne i dette SEO-puslespil, og vi ved, hvor vigtigt det er at blive informeret om den seneste Google algoritme ændring i tide, og reagere på den lynhurtigt.

Hos Searchmind holder vi altid løbende øje med vores kunders fremgang/tilbagegang så vi altid er 100% opdaterede på, hvordan Google opfører sig, og vi ved hvad der skal gøres eller hvad der ikke skal gøres.

Vi har nedenfor lavet en lille liste over, hvordan Panda udvikler sig dagen i dag, og hvad vi ved. Er du i tvivl om dit nuværende bureau benytter sig af beskidte tricks, eller hvis du på anden vis tror at du er i farezonen – så kan vi med høj sandsynlighed kontrollere dette, og afværge evt. problemer.

PANDA RULLER LANGSOMT OG LØBENDE UD

Pandaer er helt sikkert ikke kendt for deres hastighed, men dette særlige pattedyr tager virkelig sin tid. Den officielle bekræftelse for dette var d. 18. juli, og kom fra Googles helt egen Garry Illas. Han annoncerede opdateringen på SMX Advanced konferencen, og han kæmper med apokalyptiske antagelser på daglig basis.

Indtil nu har Google rapporteret at kun 2-3% af de engelske hjemmesider er berørt. Men måske vil det faktum, at denne opdatering tager så lang tid, betyde at du kommer til at bemærke de mulige ændringer senere i den efterfølgende periode. Men hvorfor ruller Panda så langsomt ud? Google hævder det er grundet de tekniske og “opfindsomme” opbygninger på hjemmesider, de skal have regnet ud at få med i algoritmen. Der vil altid være smuthuller, så man kan snyde Panda, men disse bliver også lukket igen. Hvornår de forskellige smuthuller bliver lukket af Panda er ikke til at sige, det er kun Google selv der ved dette.

KVALITETSINDHOLD ER STADIG VEJEN FREM

Hvis du er en af ​​de uheldige i disse 2-3% med indhold der er berørt, er én ting sikkert – dit indhold på hjemmesiden er alt andet end godt. Selvfølgelig er Panda opdateringerne udelukkende koncentreret om evaluering af indholdet, hvilket betyder, at ethvert forsøg på “keyword stuffing” (spam af søgeord), eller dårligt skrevet indhold vil blive hårdt ramt. Og det vil kun blive hårdere fremadrettet.
Det er noget Google har sagt og advaret om i flere år, så det bør ikke komme som nogen overraskelse.

Du kan finde den legendariske MOZ liste over Panda algoritme opdateringer her.

ÆNDRER PANDA SIG, IMENS DEN RULLER UD?

Der er en masse spekulationer om at Panda ændrer sin igangværende opdatering, imens den ruller ud. Det er fordelen ved den langsomme udrulning, at hvis der skal tilføjes noget, er dette forholdsvis lige til for Google, og noget de kan gøre løbende uden at skabe kaos. SEL’s (searchengineland) nyhedsredaktør Barry Schwartz er konstant på sagen, og giver os løbende opdateringer herom både på blog, men også på vlog.

Hvis du er sikker på at du kun har fået lavet white hat SEO og indholdsstrategier, så bør Panda 4.2 ikke bekymre dig. Selvfølgelig er der altid plads til forbedringer for både Googles algoritmer og din hjemmeside, så sørg for at du er på forkant og rette spor med dette.

HVAD GØR VI HOS SEARCHMIND?

Hos Searchmind laver vi holdbare løsninger der virker nu og i fremtiden, så vi ikke skal ligge vågne om natten og være bekymrede for om vores løsninger snart får et ordentlig slag tilbage. Panda vil altid vinde i sidste ende. Spørgsmålet er bare hvor lang tid der går, og om alt skal laves om på hjemmesiden for at imødekomme brugeren på en bedre måde.