SEO Penguin

Google algoritmen der rammer dine links

Google lancerede Penguin opdateringen i april 2012 for bedre at kunne opdage dårlige og utroværdige links på nettet. Især links fra sider uden andet formål end SEO er Penguins primære fokus. Hvis man derfor er gået tilbage i sin tilstedeværelse på Google, er det muligt, at man er blevet fanget af denne opdatering.

Penguin 4.2

Google meddelte selv for nylig på en større konference, at næste Penguin opdatering ville komme inden årets udgang (2015), og at det skulle gøre det muligt for algoritmen at køre real-tid. Udrulningsdatoen for Penguin 4.2 er siden blevet skubbet til en uspecificeret tid i år (2016), men det er løftet om dens nye egenskaber, der er virkelig interessant, da vi hos Searchmind altid forsøger at være på forkant, så ingen af vores kunder bliver ramt af opdateringer, men derimod går frem i synlighed.

Hvis det lyder lidt for uoverskueligt, så har Barry Schwartz fra Search Engine Roundtable fulgt med i udviklingen af Penguin, så han altid kan holde både sig selv og os andre opdateret om, hvornår der vil komme til at ske noget.

Penguin er en realtid opdatering

Udtrykket realtid er ikke så omfattende som det lyder, men så alligevel. Teknikerne med ansvaret for at finde, specificere og katalogisere betydningen bag hvert søgeterm, der bliver indtastet gør dette løbende mens det sker.

Eksempelvis er en “græsslåmaskine” i princippet det samme som en “plæneklipper”, og det skal Google algoritmen vide, når der bliver lavet backlinks og mentions.

Da der konstant kommer nye ord, termer, personer og slang, mm. skal dette også katalogiseres korrekt, så Google altid kan se hvilke synonymer der hænger sammen. Da op mod 20% af alle søgninger er unikke og derfor aldrig er set før, afhjælper Google dette med deres foreslåede søgeord, når man starter en søgning.

Holder kortene tæt

Google er ikke interesseret i at offentliggøre præcis, hvad de nye algoritme opdateringer har af betydninger, og hvordan de vil påvirke de individuelle hjemmesider hvilket skyldes, at de ikke ønsker manipulation med søgeresultaterne, ved fx grey- og black hat SEO.

Dårlige links vs. gode links

Også kaldet “black hat vs. white hat”. Har man mange links fra sider uden reel værdi og troværdighed , så er det som regel ikke en sund Link Profil man har. Har man til gengæld links fra gode og sigende artikler og blogindlæg er man godt på vej til bedre placeringer og branding af hjemmesiden.

Disavow

ER man allerede blevet ramt af dårlige backlinks (black hat links), er der heldigvis råd forude. Hos Searchmind arbejder vi også med at hjælpe virksomheder med at få fjernet uhensigtsmæssige links ved at fortælle Google, at domænet ikke kan identificere sig med nogle specifikke indgående links. Det kræver Google Search Console, hvilket vi også hjælper med opsætningen af.

Google bestemmer

I sidste ende er det altid Google, der bestemmer, hvorvidt de tager fjernelsen af dårlig links til efterretning, og hvornår de evt bliver fjernet. Tidligere var det som regel ved Penguin opdateringer, men nu da opdateringer kommer i realtid, sker det højst sandsynligt løbende. Vi har tidligere set tilfælde, der tager helt op til 1 år, før Google tager dårlige links til efterretning. Hvis uheldet derfor er ude, er det vigtigt at sikre sig, at selve det tekniske fundament også er på plads, så man med andre ord har flere ben at stå på.

Hvad kan Searchmind tilbyde?

Hos Searchmind tror vi ikke på traditionel linkbuilding. Vi tror på outreach – som vi kalder “Online PR”. I stedet for at “bygge” links , har vi et kæmpe netværk vi kan trække på for at skabe relevant og troværdig omtale af din virksomhed på nettet.