International SEO

Er din virksomhed på et sted, hvor du kan tage den skridtet videre ud over Danmarks grænser og ind på det internationale marked? Med et mål om at indtage udlandet og det marked, der ligger her, er det vigtigt, at forarbejdet er gjort rigtigt, således at udgangspunktet for din forretning er på plads. Der ligger et stort arbejde med opsætningen af den tekniske del af hjemmesiden, som skal sikre, at Google forstår den korrekt fra starten. Derudover er det vigtigt, at indholdet bliver tilpasset sproget på det marked/land, som du ønsker at ranke højt på, når de potentielle kunder søger på Google.

Opnå topplaceringer i udlandet

International SEO dækker kort og godt over alle lande ud over Danmarks grænser – og heraf er Norge, Sverige, England og Tyskland nogle af de lande, som mange virksomheder oftest har fokus på. Når skridtet mod det internationale marked er taget, så skal man huske at tage SEO-arbejdet med sig og fortsætter det her. På den måde sikrer man, at søgemaskinerne nemt kan identificere, hvilke lande og sprog virksomheden ønsker at rette sig mod.

Når man vil skabe synlighed omkring sin tilstedeværelse i udlandet, kan det være et langt og sejt træk, eftersom at man i princippet skal starte forfra i det pågældende land. En del af arbejdet ligger i det tekniske set-up for, hvordan man bedst arbejder med SEO i det pågældende land. Dette kan være gennem subfolders, subdomains eller på et helt nyt domæne. Her i huset tager vi afsæt i den løsning, der passer bedst til virksomheden og lægger herfra en fremadrettet strategi med klare mål.

Oversættelse af dit indhold

Det er vigtigt, at man fra start lægger en strategi for, hvordan man vil oversætte det eksisterende indhold på hjemmesiden til det ønskede sprog. Vi anbefaler som udgangspunkt, at man laver en 1:1 oversættelse, da det ellers vil kræve et stort arbejde først at udarbejde nyt materiale, som så sidenhen skal oversættes. Alternativet er, at man finder en kyndig person, som kan sproget og kender til branchen, og som er villig til at producere tekster på det pågældende sprog.

3 metoder til valg af domæne

Når Google afgør, hvilket land din side henvender sig til og er relevant for, så er der flere faktorer, der er vigtige. Det er blandt andet sproget på siden, som vi allerede har nævnt, og så er det domænet.

  • Undermapper: Domain.com/{LANDEKODE}
    Denne løsning er god, hvis du gerne vil kontrollere dit site på ét domæne i stedet for at have en ccTLD til hvert land, du befinder dig i. Man lægger simpelthen hele websitet og sproget i en mappe.
  • Subdomæne: {LANDEKODE}.domain.com
    Inden valget falder på at benytte et subdomain til ens andre sprog, er det vigtigt, at man er klar over én ting; Google behandler et subdomain fuldstændig adskilt fra det almindelige domæne, og man skal derfor lave lige så meget arbejde på et subdomain, som hvis det var ens egen ccTLD. Der kan dog være andre faktorer, som gør, at et subdomain ville være en god idé.
  • ccTLD
    Når der skal defineres et sprog til Google, kan man bruge et bestemt meta-tag som en indikator for, hvilket sprog siden henvender sig til. Dette kan man indsætte i sektionen, og her kan man angive den sprogkode, som man ønsker, Google skal se. ccTLD står for country code Top Level Domain. I Danmark er vores ccTLD .dk, i Tyskland .de, osv. Fordelen ved dette er, at du benytter en TLD fra det pågældende land og dermed får troværdighed hos brugeren, når de ser dig i søgeresultaterne. Ulempen ved dette er, at du skal starte forfra på et helt nyt domæne. Med det forstået, skal der utrolig meget benarbejde til for at få den pågældende ccTLD op og få en faktor i søgeresultaterne på samme måde som konkurrenterne.

Vigtigheden af international linkbuilding

Det kommer næppe som nogen overraskelse, at online synlighed er med til at øge opmærksomheden omkring din virksomhed, hvilket er afgørende for din forretning – og det gælder naturligvis også i udlandet. Hos Searchmind har vi opbygget et stort linknetværk, der giver dig som kunde internationale linkbuilding-muligheder i lande som Norge, Sverige, Tyskland og England m.fl.

Linkbuilding er disciplinen, hvor man gennem indgående links skaber relevant omtale omkring hjemmesiden og virksomheden. Det er omtale, der er med til at gøre hjemmesiden mere troværdig i Googles øjne, fordi et indgående link ses som en anbefaling af sidens indhold. Links, der kommer fra andre sider på nettet, er derfor vigtige, for at både eksisterende kunder, potentielle kunder og søgemaskinerne kan finde netop din virksomhed.

Når du går efter at brede din webshop eller hjemmeside ud i det internationale marked, så er det vigtigt at have fokus på international linkbuilding, da det er med til at skabe opmærksomhed og understrege relevansen af din forretning i udlandet i Googles øjne. International outreach er derfor en central del af arbejdet, når du skal forsøge at få fat i din målgruppe i udlandet og kapre nogle af de høje placeringer i søgeresultaterne.

En international SEO-strategi

Det er vigtigt at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man skaber det bedste internationale SEO set-up på dit website, og hvilken SEO-strategi, der skal til for at nå målene. Hvis du synes, processerne i arbejdet med international SEO begynder at lyde lidt for komplicerede, så kan det være en god idé at gøre brug af en kvalificeret sparringspartner. Det er her, vi kommer ind billedet. Vi udfører arbejdet på baggrund af dybdegående analyser, teknisk indsigt og tæt samarbejde med vores kunder.