Lokal SEO

Lokal SEO er en populær online marketing strategi blandt virksomheder, hvis målgruppe er segmenteret efter placering. I de seneste år er antallet af lokale søgninger vokset hurtigt med den øgede brug af mobile enheder, og derfor er lokal SEO mere relevant nu end tidligere. Hvis din virksomhed opererer lokalt og har en geografisk afgrænset målgruppe, så er lokal SEO uden tvivl en strategi, du med fordel kan benytte dig af for at øge både synlighed og kendskab til målgruppen.

Lokale søgninger har høj konvertering

Søgninger, der er lavet med lokal hensigt, er mere tilbøjelige til at medføre besøg og salg inden for den samme dag. Faktisk, så viser Googles undersøgelser, at 50% af smartphonebrugere er mest tilbøjelige til at besøge en forretning efter at have gennemført en lokal søgning – hvorimod 34% af forbrugerne, der bruger tablet eller computer, vil besøge en forretning efter en lokalsøgning. Derudover siger undersøgelserne, at denne gruppe af brugere er klar til at købe, når de så står i butikken. Hele 18% af de lokale søgninger fører til salg sammenlignet med 7% for ikke-lokale søgninger.

Giv kunden de rette informationer

Lokal SEO handler i bund og grund om at øge synligheden på Google over for de potentielle kunder, der er nær din virksomhed. Flere undersøgelser viser, at op imod 56% af alle søgninger med lokal hensigt fra smartphones sker, mens brugeren er på farten. Derfor er det vigtigt, at kunden finder lige præcis de oplysninger, som vedkommende søger efter – heriblandt adresse, åbningstider og kontaktinformationer.

Eftersom at de fleste lokale søgninger foretages med hensigten om at få kontaktoplysninger, er det vigtigt at informationerne er på plads og korrekte. Viser virksomheden eksempelvis forkerte åbningstider for en butik eller et forkert telefonnummer, så vil mulige kunder enten gå forgæves eller afskrive butikken på shoppingturen. Informationerne, som brugerne bliver præsenteret for i søgeresultaterne, ligger oftest i en Google Knowledge Graph, hvis formål er på hurtig og overskuelig vis at vise brugeren de relevante og fremsøgte informationer. Google har derudover gjort det muligt at lave unikke åbningstider for specifikke datoer. På den måde kan man oplyse kunderne om ændringer i de normale åbningstider i forhold til helligdage og dermed angive de rette tider.

Øget synlighed med lokal SEO

Det primære mål med lokal SEO er at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet af brugere fra en bestemt by, landsdel eller ethvert andet geografisk, afgrænset område. Denne strategi er et resultat af at søgemaskiner, og især Google, vægter lokale sider højere i søgeresultaterne for lokale søgninger end de fleste globale søgninger. Derfor er lokal SEO en oplagt strategi for mindre virksomheder og forretninger, fordi det giver mulighed for at rette synligheden mod lokalområdet og målgruppen her.

En del af arbejdet med lokal SEO handler om at finde NAP’s (name, address, phone) og lignende, som din virksomhed kan registreres i, men der er naturligvis et større arbejde bag SEO-strategien. Det er blandt andet vigtigt, at alle undersøgelser for brugernes adfærd, søgeord og sætninger bliver afgrænset, så man har en klar strategi fra starten. Begynder man at målrette sin hjemmeside og identitet mod noget, der ikke er efterspørgsel på, får man sjældent fuld værdi for sine penge, ressourcer og tid.

Med de rette professionelle værktøjer, der er skræddersyet til opgaven, trækker vi data ud om brugernes søgeadfærd samt udvælger og optimerer på de søgeord, der har mest potentiale for din virksomhed. Vælger du, at vi skal være samarbejdspartnere, udføres arbejdet i tæt dialog med dig og virksomheden, ligesom at vi løbende informerer om, hvor i processen vi er, og hvor meget fremgang vi ser.