Bliv inspireret på en ny måde i Google’s AI-powered Search Experience

I en progressiv indsats for at forenkle og forbedre brugeroplevelsen introducerede Google sin nye funktion, Search Generative Experience, tilbage i maj måned. 

Et eksperiment, der sidenhen har taget fart, og fortsat er et meget omtalt og aktuelt emne inden for det digitale marketinglandskab. 

Tiltaget, der oprindeligt blev lanceret for brugere i USA, er sidenhen blevet udrullet til 120 lande via Search Labs, og det vurderes derfor kun at være et spørgsmål om tid, før det bliver tilgængeligt i Danmark.

Få indsigt i nogle af de mest omtalte funktioner i Search Experience, og bliv klogere på, hvad det kan have af betydning for din forretning, når det bliver introduceret til det danske marked.

 

Kort om Google Search Experience

Search Labs er Google’s nye initiativ, der giver brugere af platformen mulighed for at teste nye produkter og idéer, som Google er ved at udforske. Med andre ord er det Google’s “Beta adgang” for brugere på søgemaskinen, hvor man er i stand til at afprøve deres forskellige eksperimenter, og ligeledes komme med feedback på tiltagene.

Search Generative Experience (SGE) har til formål at redefinere Google-søgninger, for at gøre dem mere ligetil, gennemsigtige og engagerende gennem brugen af AI. 

Ved at implementere SGE i Google’s Search Labs stræber de efter at forny søgeoplevelsen, hvilket bidrager til en mere intuitiv og brugervenlig tilgang til organisk søgning. Tiltaget kommer i kølvandet på AI-tools som ChatGPT og afspejler et forsøg på at forbedre og differentiere deres søgetjeneste ved at integrere avancerede AI-teknologier svarende til OpenAI. 

I forbindelse med Googles kontinuerlige test og evaluering af SGE-funktionen forventes yderligere tilpasninger, som vil medføre nye og spændende opdateringer på området, herunder seneste tiltag der omfatter billedegenerering. 

 

Opret billeder med AI Search Experience

Med værktøjerne til at skabe AI-billeder i Search Generative Experience, gør Google det nu muligt at blive inspireret på nye måder, der kan sammenlignes med features som ChatGPT og Midjourney. 

Du har måske oplevet situationer, hvor du søger et specifikt billede, men ikke kan finde lige præcis det, du har i tankerne. Eller måske har du en idé, som du har brug for hjælp til at visualisere? 

Nu er det muligt at få hjælp via AI-genererede billeder. Og som et led i eksperimentet har Google også udviklet en funktion, der giver mulighed for at oprette AI-genererede billeder direkte i Google Billeder, når du søger efter inspiration. 

 

Forbedret shopping og indkøbsoplevelse 

Med integrationen af generative AI i søgeprocessen hjælper SGE med at give et helhedsbillede, når du handler online. Ved at give dig mere information og kontekst til dine søgninger, skaber Google de bedste forudsætninger for velovervejede køb, der gør selv de mest komplekse købsbeslutninger nemmere. 

Med mulighed for at stille opfølgende spørgsmål kan du dykke dybere ind i det emne, som du udforsker. Konteksten vil blive justeret i overensstemmelse med de forskellige spørgsmål, hvilket skaber en sammenhængende og målrettet søgeoplevelse.

Nedenfor ses svaret på en søgning efter “Best smart thermostat“, som giver et eksempel på, hvordan en søgning vha. SGE kan se ud:

 

Eksemplet ovenfor giver dig et øjebliksbillede af, hvilke faktorer du bør overveje ved køb af en termostat samt produktbeskrivelser, der inkluderer relevante, opdaterede anmeldelser, priser og produktbilleder.

 

Hvem påvirkes mest af de nye ændringer?

De kommende ændringer ser primært ud til at påvirke informationssider, herunder websites, der er afhængige af informationssøgninger, samt affiliate sider. Eftersom Google med de nye tiltag besvarer brugernes spørgsmål direkte i søgeresultatet, undgår brugerne at skulle klikke sig videre ind på hjemmesider, da Google giver svarene med det samme. På samme måde vil affiliate siderne skulle kæmpe om pladsen i højere grad end før. Ecommerce bliver på nuværende tidspunkt mindre påvirket af disse ændringer, men indledende tests tyder på at produktsider kommer til at fylde mere i søgeresultatet. 

 

Hvordan bør du forholde dig til de nye tiltag?

Baseret på omhyggelige tests og løbende evaluering er der ingen tvivl om, at udrulningen af Googles AI-genererede Search Experience åbner døre for nye og innovative måder at engagere brugerne på.

Det er dog stadig uklart, hvornår Google udruller Google Search Experience, og hvorvidt det kommer til at se ud, som det gør nu. Dog er det stadig yderst relevant og nødvendigt at forholde sig til, for at være så godt forberedt som muligt, når det sker. Derfor er det også essentielt at følge med i Googles løbende evalueringer og opdateringer på området.

Alt i alt ses disse initiativer som en spændende chance for at forbedre din tilstedeværelse på søgemaskinen ved at udnytte de innovative muligheder, som Googles AI-drevne søgeoplevelse formentlig snart vil tilbyde.

Derfor er der ikke andet at gøre end at vente på, at beta-udgaven bliver tilgængelig i Danmark, så det er muligt at udforske de spændende muligheder! 

Hold øje med de seneste opdateringer inden for området gennem vores nyhedsbrev, hvis du ønsker at følge udviklingen. Tilmeld dig her.