Kom i gang med Google Analytics 4 rapporter

Fra og med d. 1 juli 2023 indsamles der ikke længere data på den almindelige Google Analytics-konto (Universal Analytics), da den erstattes af Google Analytics 4. Overgangen er så småt i gang, hvilket betyder at flere og flere er begyndt at forholde sig til de nye ændringer, der inden længe træder i kraft. 

Google Analytics 4 tilbyder et hav af nye muligheder, som du med fordel kan gøre brug af for at få mere indsigt i dine forretningsdata gennem relevante rapporter. De mange muligheder kan virke overvældende og derfor giver vi dig muligheden for at få indsigt i opsætningen af rapporter, så du er klædt på til skiftet. 

 

Opsætning af rapporter i Google Analytics 4

De prædefinerede rapporter i GA4 giver en masse indsigt i brugernes adfærd og den generelle retning for dine markedsføringsindsatser. Er du tidligere vant til den gamle UA-opsætning, kan det være vanskeligt at finde frem til de samme visninger og data i GA4.

Google Analytics 4 giver dig mulighed for at skræddersy tilpassede rapporter, alt efter hvad du ønsker at måle på. Det vil sige, at du kan opbygge præcis de visninger af data, du har brug for, når du tilføjer de metrics, du vil analysere – hvilket ikke var muligt i det gamle Google Analytics (UA). 

I denne guide bliver du introduceret til, hvordan du kan skræddersy dine Google Analytics 4-rapporter. Men lad os starte med at blive klogere på, hvordan den generelle rapport kan se ud.

 

Opsætning af trafikanskaffelse

For at give dig et indblik i opsætningen af generelle rapporter, vil der tages udgangspunkt i en rapport over din trafik. 

Her er det muligt at få et overblik over hvor din trafik kommer fra, og hvor mange køb og/eller henvendelser, der er foretaget i en given periode. 

I din Google Analytics 4-konto trykker du på Rapporter → Anskaffelse → Trafikanskaffelse

I toppen ser du nu to diagrammer og en detaljeret tabel i bunden. Dette er den overordnede visning i GA4, som kan give en generel visualisering af dine data.

Hvis ønsket, er det muligt at skjule nogle af diagrammerne og kun få vist den nederste tabel med tallene, der viser, hvor din trafik kommer fra. Mere om dette i næste sektion.

Før vi går videre, kan det være en fordel at skifte kanalgruppen, så du får et lignende billede, som i det gamle Analytics.

Tryk på Session – standardkanalgruppe → Vælg Sessionskilde/-medium

Således ser du mere konkret, hvilke kanaler der genererer din hjemmesides trafik. 

Denne indsigt kan være nyttig i arbejdet med relevante CTA’er og opfordre til handling på de mest besøgte sider. Derudover kan du inkludere links til relevant indhold for at holde på de besøgende på hjemmesiden.

 

Tilpas layout i dine GA4-rapporter

For at komme i gang med at skræddersy dine Google Analytics 4-rapporter, skal du først bestemme, hvad du gerne vil se i visningen. Lad os starte med at få et overblik og fjerne nogle af diagrammerne i visningen.

I toppen til højre klikker du på ikonet: Tilpas rapport

Her får du vist et panel i højre side, som viser de forskellige visninger i rapporten, du kan ændre.

For at skjule et diagram kan du trykke på øje-ikonet ved siden af de to standarddiagrammer:

Nu bør du kun sidde tilbage med den detaljerede tabel tilbage i visningen.

Herefter kan der kigges på, hvilke målinger vi ønsker at få vist i tabellen. Klik på Metrics

Her får du vist en liste over de målinger, du ser i tabellen. Hvis du vil fjerne en eller flere af dem fra rapporten, klik da på X knappen ud fra den pågældende måling.

OBS: Hvis du fjerner nogle af dem fra listen på denne måde, forhindrer det ikke GA4 i at samle den pågældende data. De er stadig tilgængelige, men er blot ekskluderet fra visningen.

I listen med metrics er det muligt at vælge, hvad der skal med i rapporten og sortere i, hvad der skal vises hvor.

Dette gøres ved at trække i de forskellige metrics, som kan flyttes op eller ned.

Når du har identificeret de metrics, du ønsker at måle og inkludere i rapporten, samt sorteret dem, skal du trykke på Anvend.

For at gemme alle ændringer, du har foretaget, skal du efterfølgende trykke på GemGem ændringerne af den aktuelle rapport

Her får du vist en pop-up. Tryk på Gem én sidste gang.

Nu bør du have en god forståelse af, hvordan du tilpasser din GA4-rapport ved at vælge de målinger, du anser som mest relevante for dig. Dette giver dig et bedre overblik over de forskellige metrics og data på dit website i Google Analytics 4. 

De tilpassede rapporter kan bl.a. give dig indsigt i:

  • Konverteringsraten på udvalgte landingssider
  • Customer Lifetime Value (CLV)
  • Søgeord hvis synlighed er højest på

Og for at komme med et eksempel på opsætningen af en tilpasset rapport på GA4, får du muligheden for at blive klogere på dine kunder via opsætning af kundetragten.

 

Få indsigt i kundetragten

En tragtudforskning i Google Analytics 4 giver mulighed for at visualisere de trin, som dine brugere går igennem for at gennemføre en given handling. Dette giver dig mulighed for at analysere, hvorvidt de forskellige trin på hjemmesiden performer ved at få indsigt i:

  • Hvordan dine kunder agerer når de fuldfører et køb/bestilling på din hjemmeside
  • Hvor mange der fuldfører en bestilling på siden etc.

Ved gennemgang af tragtudforskningen i GA4 ses der et frafald af brugere efter hvert step i tragten. Dette skyldes bl.a. at alle brugere der besøger siden og dermed første step i kundetragten, naturligt ikke gennemfører hvert step der defineres. Der vil altid være et frafald/afvisningsprocent jo dybere opstillingen af tragten er.

Med den rigtige opsætning af GA4, hændelser og tragtudforskning har du mulighed for at indsamle nok information til at forbedre kunderejsen. At få indsigt i hvor kunderne falder fra på siden, er enormt brugbare data i arbejdet med at optimere de landingssider, der performer mindre godt.

Ligeledes kan denne data bruges til at tilpasse og målrette kampagner gennem Google Ads, Paid Social etc.

Muligheder for tilpassede rapporter er uendelige, men afhænger af den rette opsætning og sporing i GA4. Du kan reelt set have op til 150 tilpassede rapporter på én konto, men jo flere rapporter du har, desto sværere er det at bevare overblikket grundet den store mængde data. Dog tilskynder de brugerdefinerede rapporter til mere fleksibilitet og bidrager til bedre og mere effektive arbejdsprocesser og performance.

 

Opsætning af tragtudforskning 

 Gå til din Google Analytics 4-ejendom og tryk på ’Udforsk’ i venstre side.

Her ser du forskellige skabeloner med de prædefinerede udforskninger i GA4. Tryk på ’Tragtudforskning’.

En ny konsol vil åbne som nedenstående:

Visningen er inddelt i tre kolonner; ’Variabler’, ’Faneindstillinger’ og ’Tragtudforskning’.

  1. Variabler
    I dette segment er dimensioner og metrics kaldet variabler. Her er det muligt at ændre datointervallet og navnet for udforskningen under variabler-kolonnen.
  2. Faneindstillinger
    Gør det muligt at vælge andre visualiseringer af tragten. Ligeledes har du mulighed for at tilføje segmenter og definere de steps som du ønsker at måle på i tragten.
  3. Tragtudforskning
    På baggrund af de segmenter, som du har opstillet i ovenstående, får du her vist de pågældende data uanset rettelser og tilpasning.

En standard visning med prædefineret trin ser således ud:

 

Eksempel på en tragtudforskning

Følgende afsnit er et eksempel på, hvordan ovenstående målinger kan bruges i forhold til at få vist hvorledes brugerne på en given side agerer.

I dette tilfælde ønsker vi at finde ud af hvor mange kunder der har bestilt et tilbud på en rejse de sidste 14 dage, på baggrund af at have besøgt alle landingssider der indeholder /destinationer.

Først skal datoen i intervallet justeres til den ønskede periode, som de pågældende data skal vises for. Herefter skal trinene rettes under faneindstillinger.

Dernæst målrettes første åbning af hjemmesiden via alle trafikkilder i trin 1. Efterfølgende defineres trin 2, der i dette tilfælde går ud på at starte en session i form af en interaktion med siden.

I de næste steps defineres de landingssider, der ønskes at blive målt besøgende på, efter de er landet på siden i første omgang via trin 1 og 2.

Her målrettes ’Landingsside + forespørgselsstreng’ som indeholder /destinationer/ i trin 3.

I trin 4 er det muligt, ved hjælp af allerede opsatte hændelser på din GA4-ejendom, at målrette brugere der har trykket på ”Bestil tilbud”-formularen på siden. Dette er udelukkende på de landingssider som er målrettet i trin 3.

Til sidst trykkes der på ’Anvend’, som derefter laver den ønskede tragtudforskning:

Således har du fået indblik i hvor mange besøgende på siden, der efter første åbning ender på ens sider med /destinationer og efterfølgende bestiller et tilbud.

Der findes et utal af forskellige opsætninger og parametre, som du kan opsætte i tragten. Ikke desto mindre bør ovenstående give en bedre idé for, hvordan du fremadrettet kan benytte tragtudforskning i GA4.

Generelt set er muligheder for tilpassede rapporter uendelige, men afhænger af den rette opsætning og sporing i GA4. Du kan reelt set have op til 150 tilpassede rapporter på én konto, men jo flere rapporter du har, desto sværere er det at bevare overblikket grundet den store mængde data. Dog tilskynder de brugerdefinerede rapporter til mere fleksibilitet og bidrager til bedre og mere effektive arbejdsprocesser og performance.

 

Kom i gang med opsætningen af dine rapporter

Der er ingen tvivl om, at brugbar dataindsigt er key, når det kommer til din forretningsstrategi og performance. Derfor spiller opsætningen af dine rapporter også en væsentlig rolle på Google Analytics 4 for at få adgang til unik data, der er tilpasset din forretning. 

Ovenstående rapporter er kun et lille indblik i nogle af de rapporter, der kan have relevans for dig, alt afhængig af dine KPI’er. Herfra handler det om at være kreativ og eksperimenterende med de forskellige typer af rapporter.

Vi hjælper selvfølgelig også, såfremt opsætningen er for uoverskuelig.