SEO, Google Ads, Paid Social og E-mailmarketing

flowr buket

Der kommer mere og mere konkurrence online, når det kommer til blomster og buketter. Flere fysiske butikker begynder at være en del af en kæde, der har logistik på plads, samt blomsterhandlere begynder med egen logistik og online indsats.

På den måde kommer der mere og mere konkurrence, da forbrugerne aldrig har haft så mange muligheder med buketter og blomster som nu.

FLOWR.dk har historisk haft en god fremgang. Men var endt på et plateau, hvor performance var forblevet status quo. Derfor lavede vi sammen en strategi for vækst af for SEO, der skulle vækste synligheden på Google – men også search på Google Ads, samt topfunnel med YouTube for Google Ads.

Efter tæt dialog med FLOWR og hvordan deres kanalsammenspil kører, har vi opnået en tredobling af omsætningen i 2020 vs. 2019, samt en fordobling fra 2020 til 2021. Dobbelt omsætning i et corona år – og dobbelt op året efter.

Kunden

FLOWR er en online blomsterbutik, der ingen fysisk tilstedeværelse har for kunderne. 

Konceptet er simpelt: “Buketter der bliver bundet og lavet, præcis som du ser det på billederne”. Når du forelsker dig i en bestemt buket på FLOWR.dk, er det den buket, du giver. Ikke noget lignende. Ikke sådan cirka. Men lige nøjagtig den buket, du helst vil give.

Strategien

FLOWR ønskede at blive udfordret på nuværende strategi og opsætning, for at kunne flytte sig ud af status quo kassen.

Der omsætningsvækstmål var fastsat til 50% for SEO og Google Ads, samt synlighed.

Efter eksekvering af vores SEO og Google Ads framework, samt GAP-analyser for konkurrenter, havde vi en base for viden og inspiration. På den måde fik vi blandede inspirationskilder, til at kunne performe og dominere på SEO inden for de ønskede områder.

Vi var alle i virkeligheden betænkelige med, hvad der ville ske i 2021, da samfundet efterhånden begyndte at åbne op igen efter corona. Men det viste sig ikke at have nogen effekt for opsætningen af kanalmixet.

Hvordan vi gjorde

Gennem et stærkt funderet SEO-framework, en intensiv indsats og et velkoordineret samarbejde blev målene, om at øge FLOWR omsætning og synlighed realiseret.

Det har resulteret i en af de største spillere på Google, inden for buketter og blomster on demand. 

Keypoints i indsatsen var bl.a.:

  • Optimering og justering af Google Ads konto, iht. ROAS og omsætningsmål
  • Søgeordsanalyse for nuværende fundament
  • Teknisk audit, for at sikre hjemmesiden iht. SEO og UX var optimal
  • Optimering af meta-data på kategoriniveau, samt opsætning af dynamiske opskrifter for alle produkter.
  • GAP-analyse for konkurrenter, der danner grundlag for udvidelse af struktur på sitet og fokusområder at ranke på 
  • Outreach for vigtige money keywords, der var must-win battles

Vi stod for analyse og content, der efterfølgende med udført af FLOWR’s interne team, samt udviklerteam i fællesskab.

Resultater

2019 vs. 2020

  • 264% øget synlighed på SEO
  • 218% omsætningsvækst fra SEO
  • 225% omsætningsvækst fra Google Ads – med kun en budgetforøgelse på 9%.

2020 vs. 2021

  • 126% øget synlighed på SEO
  • 197% omsætningsvækst fra SEO
  • 201% omsætningsvækst fra Google Ads – budgetforøgelse på 103%.

YoY stigning på 300% i eksponeringer på Google, samt en branded volumen på ca. 400% stigning.

Kunden siger

Da vi, tilbage i 2020, indgik samarbejdet med Searchmind, var det med fokus på at få en bedre SEO base og bedre udnyttelse af vores Google Ads, samt efterfølgende skalere begge kanaler. Vigtigst for os var at få en tættere og engageret samarbejdspartner.

Vi oplevede at de hurtigt satte sig ind i vores brand, koncept og marked, fandt de lavt hængende frugter, og arbejdede efterfølgende med langsigtede planer, samtidig med at de udfordrede os og udviklede hele FLOWR marketingmix løbende.

Med deres kompetente rådgivning indenfor rette marketingmix og samspillet mellem vores online kanaler, har vi efterfølgende valgt at samle hele vores marketingindsats under samme tag, for at kunne trække synergier mellem kanalerne, og samtidig have adgang til et passioneret team af specialister, indenfor hver deres kompetenceområde“. – Trine Hermansen, E-commerce Manager hos FLOWR.dk

..Vi oplevede at de hurtigt satte sig ind i vores brand, koncept og marked, fandt de lavt hængende frugter, og arbejdede efterfølgende med langsigtede planer, samtidig med at de udfordrede os og udviklede hele FLOWR marketingmix løbende.
126 %
øget synlighed
197 %
omsætningsvækst fra SEO
201 %
omsætningsvækst fra Google Ads

Andre resultater