LinusPro Nutrition: Topic Cluster strategi

 

Gennem en målrettet content marketing strategi med fokus på at booste topplaceringer, organisk synlighed og trafik i et konkurrencepræget marked, vækstede LinusPro Nutrition deres antal af månedlige besøgende med mere end 1500% indenfor 1 år.

Finalist som en af verdens bedste SEO-cases i 2022

Casen med LinusPro Nutrition har vist sig at være så stærk, at den er blevet nomineret til Global Search Awards 2022 i kategorien “Best use of Search – Retail / E-commerce (SEO) under navnet:
Clustering Our Way to the Top(ic)“, som en af de 13 nominerede. 

global search awards 2022 finalist

 

Kunden

LinusPro Nutrition har siden 2014 udviklet og produceret protein produkter, kosttilskud og sportsdrikke til atleter – både professionelle og nybegyndere. Omdrejningspunktet har hele tiden været at udvikle højkvalitetsprodukter, gode smage og sikre stort udbytte i alle produkter – som alle er produceret i Danmark.

LinusPro Nutrition har nu flere underbrands og dækker hovedsageligt tre områder:
vægtøgning, vægttab og skønhed.

 

Strategien

Startskuddet på samarbejdet skulle findes i at styrke LinusPro Nutritions domæneautoritet gennem organisk trafik. Den største udfordring i arbejdet lå i, at LinusPro Nutritions primære søgeord var – og er – meget konkurrenceprægede både organisk og betalt (proteinpulver, proteinbarer osv.), hvilket ledte os til at bruge en anden tilgang til at nå målet om øget organisk trafik. 

Vi påbegyndte en content strategi baseret på søgeadfærden for LinusPro Nutritions kernemålgruppe og udviklede et content univers omkring træningsprogrammer og viden om kroppens muskler for nye og øvede atleter.

Hvordan vi gjorde

For at kunne hjælpe LinusPro Nutrition med at nå deres mål om at booste deres topplaceringer, implementerede vi en topic cluster strategi og struktur onsite. 

Indledningsvist skulle vi forstå målgruppen og deres søgeadfærd indenfor området fitness og træning. Dette var understøtte af – og udarbejdet undervejs – en søgeordsanalyse, gruppering af søgeord, content gaps og content mapping. Alle analyser var baseret på målgruppen, mens vi samtidig undersøgte henholdsvis søge hensigt og kontekst på alle søgeord og emner i SERP. Alt dette blev gjort for at kvalitetssikre, at vores fokus hele tiden lå på det mest relevante. 

Med den viden vi havde indsamlet kunne content universet nu struktureres og der kunne iværksættes briefs til hvert content cluster:

  • Gratis træningsprogrammer 
  • Kroppens muskler

Alt content var produceret med fokus på at udvikle relevant, brugbart og engagerende content i form af artikler og træningsprogrammer for forskellige situationer og træningsdiscipliner. Altid med fokus på LinusPro Nutritions tone of voice og brand.

Vores on-page fokus var bl.a.: 

  • At udvikle en overskuelig struktur for brugeren at navigere rundt i onsite
  • Intern linkstruktur fra og til pillar-pagen for at styrke den interne navigation på siderne
  • Schema markup på blogindlæg 
  • FAQ schema markup på relevante spørgsmål stillet til hovedemnerne
  • Implementering af E-A-T i forskellige elementer, for at levere ekspertinformation i troværdige omgivelser
  • At fjerne unødvendig gated content bag tilmeldingsformularer, som typisk er en udfordring for mange brugere.

Resultater

Topic cluster strategien havde til formål at skabe relevant og informativt indhold målrettet mod ikke-transaktionelle søgninger. Det overordnede mål var at se et boost i topplaceringer og øge trafik med 200% indenfor 1 år – samtidig med også at øge organisk synlighed, brand awareness og autoritet til websitet. 

I perioden 1. maj 2021 – 1. maj 2022 har LinusPro Nutrition øget deres organiske sidevisninger af deres blogindlæg fra 915 til 6543 unikke sidevisninger, hvilket er en øgning på hele 615%.

1500 %
vækst i månedlige besøgende
615 %
øgning i unikke sidevisninger i deres blogunivers

Andre resultater