Google Ads & SEO

RAINS

Efter at have oplevet god vækst på e-commerce ønskede RAINS at holde deres vækst på samme niveau i 2022 som forrige år i et marked, der vendte tilbage til en ny normal for B2C. Den nye normal værende et marked præget af højere konkurrence og stigende CPC.

Vi har valgt Searchmind som fremtidig samarbejdspartner, da vi har brug for en stærk partner som udelukkende er specialiseret i at supportere den synlighed og vækst vi ønsker at få på søgemaskiner. Searchminds analytiske, proaktive og involverende tilgang gjorde vores valg af en ny Google partner ret nemt. – Kasper Kjærgaard Nielsen, Head of E-commerce hos RAINS

Hjemmeside

RAINS er oprindeligt kendt for sine kvalitetsregnjakker med design og æstetik for øje. Siden er produktporteføljen blevet udvidet med markant flere produktgrupper, der indebærer accessories, tasker, vinterbeklædning, mm.

RAINS har 13 landesider og stadigt flere på vej.

 

Strategien

RAINS havde et mål om at skalere væksten og ekspandere til nye markeder – men uden at gå på kompromis med profit. Derfor var vi nødt til at skabe et setup, som både var differentieret – fordi ingen markeder er ens – men samtidig sikre et hurtigt og effektivt go-to-market setup til hvert nyt land.

For at kunne imødekomme målsætningen om massiv vækst er der 3 overordnede indsatser vi kontinuerligt arbejder på:

  • Differentieret ROAS mål for top og profit, baseret på forretning og supply chain
  • Ekspansion til nye markeder
  • Drive mere relevant trafik på tværs af markeder

 

Hvad vi gør

Gennem tæt dialog og samarbejde med RAINS’ e-commerce-afdeling er vi på ugebasis alignet omkring strategien, hvor vi bevæger os hen og hvad der skal fokuseres på nu og her – samt i det lange løb. Det tætte parløb gør, at vi er tæt på forretningen og forsyningskæden, så vi ved, hvor vi skal sætte ind for bedst mulig performance.

Vores tilgang indebærer blandt andet:

  • Omstrukturering af SEO-indsatsen og opsætning af konfigurationer i deres Shopify løsning, som gjorde dynamiske opsætninger nemmere og mere sømløse til implementering løbende. Vi opretter dynamiske metatitler og beskrivelser baseret på nøgleprodukt- og kategorioplysninger og trækker vigtige variabler ind som f.eks. Call to Action baseret på, om produktet har “Gratis forsendelse” eller ej i titlen baseret på produktprisen.

Vi ændrede formateringen af produktbeskrivelserne for at lade Google vise disse beskrivelser som SERP-funktioner.

Fokus på struktureret data i stor skala: Product schema markup, store markup, organisation markup, breadcrumbs og meget mere for at fodre Google med så meget data som muligt og sikre mere synlighed i SERP’erne.

  • Optimering og udbygning af samtlige PPC-konti, som RAINS opererer i.
    På nuværende tidspunkt er 13 lande aktive.
  • Som en af driverne til at teste nye markeder har vi valgt at konsolidere på én konto, der vil have grundlæggende data til optimal test inden for kort tid. Dette med formål at entrere med fuldt go-to-market setup i det pågældende marked. Her har Google’s Performance Max-kampagnetype især været udslagsgivende for indtrængning på nye markeder og ved push af nye kollektioner, f.eks. den nye AW 22-kollektion.
  • Udvidelse af generiske termer til at arbejde mere niche-fokuseret på longtail søgeord samt at udnytte potentialet for PR-omtale og links fra sites af høj kvalitet.
  • Udarbejdelse af dashboards, visualiseringer, værktøjer og generelle anbefalinger, som understøtter samarbejdet og synliggør proof of concept på samarbejdet med os til ledelsen internt hos RAINS.

Om samarbejdet med RAINS fortæller vores specialister, Aske og Karsten:

Det er en fornøjelse, ganske enkelt. Målet har været klart fra start, og vi er kommet helt tæt på forretningen. Jeg tror på, at det netop er det, at vi er så meget inde i den overordnede strategi, der gør at vi lykkedes.

Der har hele vejen igennem været fuldstændig transparens, det er også nødvendigt, når man har så ambitiøse vækstmål som RAINS. For at nå deres mål, så har indtog på nye markeder og dertilhørende go-to-market strategier været essentielt. Vi har samtidig haft god brug af at kunne trække vores Google team indover, hvad end det er CSS, Account reps. eller International Growth for at få perspektiv.

Jeg tror samtidig også på, at det har været særligt værdifuldt, at vi har indsigt i PPC-landskabet som helhed, i kraft af at vi som bureau ser flere cases og ikke kun ser på RAINS isoleret. Der skal også lyde en ros til Kasper for at være en fremragende samarbejdspartner. Det, at vi kan bruge tiden på at være værdiskabende og ikke forklare alting i detaljen grundet hans tiltro til os, gør, at vi virkelig kan eksekvere og levere resultater. – Aske Warming, Head of PPC.

Klare målsætninger og ugentlige statusser på udviklingen gør, at vi hele tiden er on-track, både med vores arbejde på SEO-fronten, men især også for hele tiden at have fingeren på pulsen med forretningen internt i RAINS.

Med Morten og Kaspers store tiltro til vores arbejde har vi kunnet skalere SEO-indsatsen ved hjælp af flere automatiseringer og dynamiske konfigurationer i deres backend, som hjælper os tættere på at indfri RAINS’ ambitiøse målsætning. Karsten Hansen, Head of SEO.

 

Resultater

Google Ads – på tværs af alle markeder

Januar til september 2022 sammenlignet med samme periode i 2021:

  • Omsætning +54,09%
  • Klik +76,95%: Fra 1.420.759 til 2.514.099
  • Omkostning +86,99%
  • ROAS -17,6 %: Fra 6,5 til 5,36

Resultater september 2022 sammenlignet med september 2021:

  • Omsætning +117%
  • Klik +92%
  • Omkostning +109%
  • ROAS +3,26% fra 6,49 til 6,71

SEO – US

Januar til september 2022 sammenlignet med samme periode i 2021:

  • Omsætning +54.08%
  • Transaktioner +52.92%
  • Users +112.31%

Resultater september 2022 sammenlignet med september 2021:

  • Omsætning +63.6%
  • Transaktioner +65.35%
  • Users +147.67%

Indtil videre har samarbejdet med Searchmind været stærkt medvirkende til, at vi har haft en stor vækst på både eksisterende og nye markeder.

Vi får værdifulde inputs til såvel mindre som meget specifikke actions, vi kan sætte i søen med det samme på både SEO og PPC, samtidig med at vi kan sparre og blive udfordret på de større tanker og det bredere perspektiv. Det gør, at vi i samarbejde med Searchmind kan fastlægge en fornuftig, lan­gsigtet strategi for vores Google-indsats.

Ved at være 100% transparente i samarbejdet med Searchmind giver det dem mulighed for at få en dybere forståelse af vores virksomhed og strategi – det synes at have en afgørende effekt på både resultater og et godt partnerskab. – Kasper Kjærgaard Nielsen, Head of E-commerce hos RAINS

"..Searchmind har været stærkt medvirkende til, at vi har haft en stor vækst på både eksisterende og nye markeder."
117 %
Stigning i omsætning fra Google Ads
92 %
Flere klik fra Google Ads
147 %
Stigning i users fra SEO
64 %
Stigning i omsætning fra SEO

Andre resultater