Instagram Annoncering

Instagram er en platform mange vælger, når de søger visuel inspiration og oplysninger om produkter og brands – faktisk besøger mere end 200 millioner instagrammere mindst én virksomhedsprofil om dagen. Derfor er der med al sandsynlighed også en stor gruppe af dine kunder, der befinder sig netop her, som du kan ramme ved at tilrettelægge din annonceringsindsats mod Instagram. Hvad end dit mål er at skabe større kendskab til dit brand, drive mere trafik til dit website eller generere mere produktsalg, så er Instagram-annoncering et godt redskab at gøre brug af i din markedsføringsindsats.

Hvorfor annoncere på Instagram?

Mere end 1 milliard instagrammere er aktive på platformen hver måned på verdensplan, og derfor ligger der naturligvis et stort potentiale for virksomheder, der ønsker at fange deres målgruppe lige her. Med annoncering på Instagram kan du skræddersy din indsat således, at du viser din virksomhed og dets relevante budskab lige der, hvor dine potentielle kunder søger deres inspiration og viden. På den måde kan du både skabe kontakt og kendskab til nye kunder men samtidig også styrke forholdet til dine eksisterende kunder, der allerede kender dine produkter eller services.

En af fordelene ved Instagram er, at der er langt færre forstyrrende elementer, end der eksempelvis er på Facebook, som både indeholder grupper, begivenheder og markedspladser foruden selve nyhedsstrømmen. På Instagram er nyhedsstrømmen som et smukt, overskueligt katalog fyldt med inspirerende billeder og visuelle historier. Hvis du har materiale – eller potentiale til at lave materiale – som kan visualisere dit produkt eller inspirere brugerne til at foretage en handling, så bør du uden tvivl annoncere på Instagram.

Instagram er ejet af Facebook, og derfor ligger der samtidig stort potentiale i at køre annoncer på tværs af de to medier. Platformene deler desuden data mellem hinanden, og derfor kan du med fordel rette annoncer mod kunder, der har interageret med din virksomhed på Facebook og omvendt. Kampagner kan også køres på begge platforme på samme tid.

Inspirer din målgruppe til handling

Selvom Instagram på mange måder minder om Facebook, så er der alligevel stor forskel, både når det kommer til brugernes måde at interagere på og til platformens format og opbygning. Instagram er som sagt primært et visuelt medie, der i grove træk er bygget op om de billeder og videoer, som brugerne uploader og deler i nyhedsstrømmen og i Stories. Derfor skal du også tænkte i de visuelle baner, når det gælder annoncering – det handler nemlig om at inspirere din målgruppe til handling, og hertil er billeder og video særdeles effektive.

Når man annoncerer på Instagram, der er forskellige annoncer-formater, man kan vælge at gøre brug af. Alt efter hvilken branche, du repræsenterer, og hvilke produkter, du ønsker at annoncere for, kan nogle formater være mere fordelagtige end andre.

  • Annoncer i Stories – annoncer, der vises i Instagram Stories, fylder hele skærmen uden forstyrrelser
  • Billedannoncer – enkel, stilren annonce, der vises i kvadratisk eller liggende format i nyhederne
  • Videoannoncer – visuelt fængende annonceformat, der kombinerer både syn, lyd og bevægelse
  • Karruselannoncer – annonce, der består af flere billeder, som brugeren kan swipe imellem
  • Samlingsannoncer – et inspirerende format, der viser en samling af lignende annoncer på én gang

Skræddersy dine Instagram-annoncer

Fordelen ved at annoncere på Instagram er, som ved alle Sociale Medie-platforme, at brugerne selv bidrager med den data, du skal bruge for at nå dem. På den måde kan du proaktivt tilrettelægge din annoncestrategi og ramme de kunder, der endnu ikke har overvejet at søge efter netop dit brand eller produkt. I stedet for at oprette annoncer på baggrund af brugernes søgeintentioner, så kan du via SoMe og i dette tilfælde Instagram finde potentielle kunder ved hjælp af de informationer, de selv leverer bare ved at interagere men hinanden på platformen.

Med diverse målretningsindstillinger kan du skræddersy dine annoncer, så de retter sig mod bl.a. lokation, demografi, interesser og adfærd. Derudover kan du også vælge at målrette din indsats mod folk, du allerede har et kendskab til gennem kontaktinformationer, eller finde de kunder, der minder om dine eksisterende kunder.

Kunne du godt bruge en hjælpende hånd og en sparringspartner, når det gælder annoncering på Instagram? Uanset hvor du er i processen, og hvad ambitionsniveauet er, så kan vi være behjælpelige med at skabe overblik over dine målsætninger, så du med sikkerhed når den målgruppe, der er relevant for din virksomhed. Læg dertil, at vi har stor erfaring med Facebook og kan derfor skabe stærk synergi mellem de to platforme.