February 14, 2024

Opnå succes i e-handel med e-mailmarketing

Opnå succes i e-handel med e-mailmarketing

Har I fået øjnene op for, hvad e-mailmarketing kan og ønsker at styrke jeres grundlag på kanalen? Så er I landet det rette sted. Følg vores guide, der hjælper jer med at tilrettelægge en optimal strategi - og som sikrer, at I opretholder et strategisk blik i det kontinuerlige arbejde med e-mailmarketing.

Værdien af e-mailmarketing

E-mailmarketing er en vigtig komponent i kapløbet om at stå stærkt som brand for jeres kunder, samtidig med, at I skiller jer ud fra konkurrenterne. Derfor er det fordelagtigt, hvis I opfatter jeres e-mailmarketing som en forlængelse af jeres brand både visuelt og kommunikativt, så I opnår en kontinuerlig rød tråd gennem al kommunikation, der sendes ud.

Jeres e-mails skal emme af så stærk brandgenkendelighed, at jeres logo i princippet bliver overflødigt. På den måde skabes kundeloyalitet og troværdighed.

Tre discipliner, der forbedrer jeres performance

Jeres arbejde med performance afhænger af:

  • Hvordan I kommunikerer til jeres subscribers gennem relevante kampagnemails.
  • Skræddersyede flowmails.
  • Jeres fokus på at transformere nye besøgende til subscribers gennem leadgenerering.

Et holistisk sammenspil mellem disse tre discipliner giver et fordelagtigt udgangspunkt for at opnå større succes med e-mailmarketing.

Det er dog værd at nævne, at hver enkelt disciplin rummer et væld af muligheder og retningslinjer, som I bør overholde, når I ønsker at skabe en god oplevelse hos modtagerne og agere i overensstemmelse med markedsføringslovens §10 stk. 2.

En omkostningseffektiv kanal

Jeres e-mailmarketing kanal er ejet af jer og unik for jeres brand. Dette gør den til den mest omkostningseffektive kanal i jeres marketingmix, fordi jeres omkostninger forbundet med e-mailmarketing kun består i:

  • Jeres e-mailmarketing software (EPS) som eksempelvis Klaviyo, MailChimp eller ActiveCampaign.
  • Ressourcer brugt internt eller eksternt til opsætning af kampagner, flowmails, konto og detaljerede segmenter.

På den måde har I intet spend forbundet med jeres e-mailmarketing som kanal, men afregner direkte til jeres ESP, hvor pricing modellen ofte afhænger af antallet af aktive subscribers samt antallet af mails sendt på månedsbasis. Hvis jeres ambitioner med kanalen rækker ud over standard praksis, anbefaler vi, at I supplerer med systemer som:

  • Sleeknote, hvis I ønsker øget gamefication eller et ekstra lag i jeres leadgenerering.
  • Data Feed Watch, for e-commerces, der arbejder i Magento 2, Dandomain og Shopware, hvor priserne i de dynamiske elementer ikke altid er retvisende. 
  • Lead Ads gennem Meta, der samler subscribers op udenfor jeres website, baseret på den værdi I giver nye subscribers, der skriver sig op. Dette kunne eksempelvis være 10% på den første ordre, et eksklusivt klubmedlemsskab eller noget helt tredje.

Afhængig af kompleksitet og størrelse af jeres e-mailmarketing setup, vil prisen naturligvis spille en større rolle, men i udgangspunktet fungerer e-mail som en let tilgængelig kanal, hvis I ønsker at skabe øget kundeloyalitet og konverteringer. Når først I har opbygget en solid base af engagerede subscribers, skal I ofte bruge væsentligt færre ressourcer på at få dem til at købe igen som resultat af kundeloyalitet og derved opnå en attraktiv ROI.

En strategi, der giver mening

En velorkestreret strategi er alfa omega i arbejdet med e-mailmarketing. Fordi det er så nemt for jeres subscribers at afmelde jeres e-mails, bør fokus være på at fodre modtagerne med relevant indhold, der skaber værdi i indbakken. Dette kan være personaliserede budskaber, nyheder, tilbud eller særlige kampagner til de interesserede.

Faktorer med strategisk betydning for kampagnemails

For at skabe en meningsfuld strategi, der skaber de ønskede resultater i forbindelse med kampagnemails, må følgende faktorer medregnes:

  • Segmentering og personalisering: Brug jeres tilgængelige data om den enkelte subscriber til at skabe målrettet indhold.
  • Metrics: Overvej hvilke metrics og kontaktpunkter, I har tilgængelige i jeres nuværende integration.
  • Sæsonaktualitet: Udnyt de gældende sæsoner eller salgsperioder som eksempelvis Black Friday, så I henvender jer til kunden med aktualitet for øje. Læs mere om, hvordan I gør jeres e-mailstrategi klar til Black Friday her.
  • Kontinuitet: Lav en overordnet plan med overskrifter, der giver mening i relation til jeres brand, og som samtidig tilgodeser netop dét, som jeres subscribers længes efter at modtage i deres indbakke.

Med disse overvejelser sikrer I, at jeres subscribers bliver hængende, fordi jeres indhold forekommer relevant og velovervejet.

Personalisering som hovedfokus

At arbejde med personaliseret indhold er et fokus, I bør have, når I ønsker at arbejde effektivt med e-mailmarketing. På den måde kan I skabe unikke kundeoplevelser med tilpassede produktanbefalinger og hide/show logics, der forekommer meningsgivende for den enkelte subscriber. For at arbejde målrettet med at differentiere jeres kommunikation, kan I bl.a. benytte jer af følgende parametre:

  • Handlingsorienteret. Har subscriberen tidligere foretaget et køb eller ej?
  • Baseret på engagement. Har subscriberen åbnet mails de sidste 90, 60 eller 30 dage?
  • Køn. Oplever subscriberen størst værdi ved gave- eller forkæl-dig-selv-budskaber?
  • Loyalitet. Er subscriberen en loyal kunde, der bliver ved med at vende tilbage? Så fortæl dem endelig, at I sætter pris på dem. Det betaler sig at styrke jeres relation yderligere.

Ovenstående skal ses som eksempler på segmenter, I kan bruge i kampagnemails. Hvis I ikke har ressourcer til at sende 10 forskellige varianter af et nyhedsbrev ud, anbefaler vi, at I tænker segmenter ind i et flowsetup i stedet.

En skræddersyet kommunikationsrejse

I arbejdet med e-mail flows er det nødvendigt at skræddersy en kommunikationsrejse, der aktiveres af forskellige metrics afhængig af, hvordan besøgende agerer på jeres website. Derved er mulighederne for personalisering gode, fordi jeres integration sikrer dataindsigt via jeres valgte ESP, der giver jer indblik i, hvad brugere har kigget på, tilføjet til kurv eller købt. Dette giver et stærkt grundlag for analyse af adfærd og identificering af afgørende kontaktpunkter, hvilket gør det muligt at engagere den enkelte subscriber lige der, hvor de er i kunderejsen

En skræddersyet kunderejse for at engagere subscribers

En lavthængende frugt at høste, kan blandt andet være at sende en e-mail til en subscriber, der har set på et produkt på jeres website. Denne viden får jeres ESP, hvorefter en e-mail sendes efter en time eller to med påmindelse om det enkelte produkt eller tilsvarende produkter. Dette kræver naturligvis en opsætning af flows, der aktiveres, når potentielle kunder foretager sådanne handlinger.

Fra jeres e-commerce integration får I events indført i jeres ESP, som giver jer data om jeres subscribers. Dette kan være hvilke produkter de har kigget på, købt eller haft i kurven og generelt hvilke produktkategorier, de udviser interesse for. Det giver anledning til at automatisere e-mails, der tager udgangspunkt i, hvor langt den enkelte subscriber er på sin købsrejse og hvordan købsincitamentet fremmes gennem e-mails. At engagere subscribers, der hvor de er, kræver en strategi, hvilket er en journey mapping øvelse, der giver jer de bedste forudsætninger for at opnå konverteringer sammen med de pågældende subscribers.

Derudover er det vigtigt, at I har en klar strategi for, hvad I vil bruge e-mailmarketing til og hvilke KPI’er, I ønsker at måle succes på. Til dette kan I identificere et par winning metrics, som I arbejder ud fra. Eksempler på dette kan være placed order, revenue per recipient eller noget helt tredje. Sæt ambitiøse mål - det er ikke urealistisk at sigte efter, at 25% af jeres samlede omsætning er attribueret til e-mailmarketing.

Vælg den rette e-mailmarketing platform

Ofte ser vi, at virksomheder starter deres e-mailmarketing-indsats på den velkendte platform MailChimp. Det er der ikke noget forkert i, men hvis I har ambitioner for at lægge en indsats i e-mail marketing, kan det ende med at være en omkostningsfuld affære, at skifte denne platform ud, når I ønsker at tilpasse indsatsen jeres specifikke behov og ønsker. Et skift fra MailChimp til en anden e-mailmarketing platform kan være nødvendig, fordi denne platform kommer med begrænsninger.

Når I vælger ESP bør I overveje følgende:

  • Mulighed for integration med jeres CMS.
  • Potentialet for vækst.
  • Et overskueligt dashboard, der giver indblik i data og performance.
  • Mulighed for at skræddersy budskaber til jeres målgruppe(r).
  • Mulighed for at skræddersy kommunikation til afgørende øjeblikke i jeres subscribers kunderejse.
  • Mulighed for at inddrage dynamisk indhold i e-mails, der i højere grad personliggør oplevelsen.

Disse forskellige overvejelser gør det muligt for jer at komme tættere på det rette valg af platform til jeres e-mailmarketing. Ønsker I mere viden om forskellige ESP’er, kan I læse med her.

Skab struktur med en velorkestreret e-mailmarketing-strategi

Når vi indleder et samarbejde med kunder vedrørende e-mailmarketing, starter vi altid med en grundig dialog om deres behov og ressourcer, hvilket sikrer, at vi skaber den største mulige værdi gennem kanalen.

Uanset om målet er, at forbedre genkøbsraten, minimere afmeldingsraten, øge konverteringsraten, reducere returraten, eller tackle specifikke organisatoriske udfordringer, er vores tilgang skræddersyet til at imødekomme disse unikke krav. Denne strategiske tilgang sikrer ikke alene, at de interne ressourcer anvendes optimalt, men også, at e-mailmarketing kan blive en drivkraft for succes i e-handelslandskabet.

Vil I vide mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få succes med e-mailmarketing, kan I blive klogere her.