Hvad er SEO? – din guide til søgemaskineoptimering

Hvad betyder SEO?

Du er med garanti stødt på begrebet SEO i den ene eller anden sammenhæng – men hvad dækker forkortelsen egentlig over, og hvordan arbejdes der med SEO? Måske vil du også finde det interessant at vide, hvad SEO betyder for en virksomheds succes. Vi giver dig her vores guide til SEO, der hurtigt gør dig klogere på, hvad disciplinen omhandler, samt hvilke muligheder og potentialer der ligger i at fordybe sig i arbejdet med SEO.

Forkortelsen SEO står for det engelske Search Engine Optimization, der på dansk betyder ”søgemaskineoptimering”. I flæng bruges også begreber som søgeoptimering, søgeordsoptimering og SEO-optimering. De er dog alle sammen udtryk for det samme. Så langt, så godt. Men hvad er søgemaskineoptimering så for en størrelse?

SEO graf

Kort og godt er søgemaskineoptimering det arbejde, du laver i forhold til din hjemmeside med henblik på, at hjemmesiden skal rangere bedst muligt i de organiske søgeresultater i søgemaskiner som Google, der er langt den mest benyttede i Danmark.

Ved ”organisk” forstås de søgeresultater, der er genereret af selve søgemaskinen og ikke en del af de betalte resultater fra Google Ads. Det er fra søgemaskinerne rigtig meget af trafikken til din hjemmeside vil komme, og vil du have kunder i butikken eller læsere til dit indhold, er det derfor vigtigt, at relevante besøgende har mulighed for at finde frem til dig og de produkter eller services, du sælger.

Det er dét, et professionelt og vedvarende arbejde med SEO kan bidrage til. Vil du foran dine konkurrenter i søgeresultaterne, er der ingen anden udvej end at have fokus på SEO.

Hvordan arbejder man med SEO?

SEO har rigtig stor betydning for din synlighed i søgemaskiner som Google, og du har sikkert mange konkurrenter, der kæmper om de samme kunder som dig. Det er essentielt at forstå, at det vigtige ikke er, hvor mange der besøger sit website, men derimod hvem. Du kan have nok så mange besøgende på din hjemmeside, men hvis ikke de ikke er relevante og læser dit indhold, handler i webshoppen eller tager kontakt til dig som følge af at have besøgt din hjemmeside, er de ikke meget værd for din virksomhed. Nærmere tværtimod, da det vil give Google dårligere user signals.

searchmind SEO hjul

Det er derfor vigtigt at tiltrække de rette besøgende, der har lyst til at købe dine produkter eller services. Højst sandsynligt fordi du har løsningen på et problem eller behov, de står med netop nu.

Vil du tiltrække besøgende, der er relevante for dig, gennem brug af SEO, er der fire forskellige grene af optimeringer, du kan arbejde med, og som hver især bidrager til at vippe dine konkurrenter af pinden, så du kan opnå topplaceringer i søgemaskinerne. Det drejer sig om henholdsvis teknisk SEO, søgeordsanalyse, indholdsoptimering og outreach. Vi vil nu gennemgå hovedtrækkene ved hver af de fire grene, så du kan blive klogere på, hvad arbejdet med SEO dækker over.

Teknisk SEO

Arbejdet med teknisk SEO handler om, at selve teknikken på din hjemmeside skal fungere, så søgemaskiner som Google har de mest optimale muligheder for at læse, forstå og indeksere dit indhold på tværs af tekster, billeder, videoer, produkter og så videre.

Google har en række retningslinjer og guidelines for, hvordan din hjemmeside skal være, og det er disse retningslinjer, som søgemaskinen holder dit website op imod, når Google vurderer kvaliteten af din side.

Forestil dig en robot, der side for side besøger hele dit website og registrerer en kopi af alt dit indhold for derefter at lægge det ind i Googles database, så det kan blive en del af de søgeresultater, der kan findes igennem søgemaskinen. Denne proces, hvor Google gennemgår din hjemmeside, skal selvfølgelig gerne gå helt gnidningsfrit. Processen bliver også kaldet ”crawl”, som er udført af Googles ”spiders”, der crawler internettets webadresser, for at indeksere alt i søgemaskinen.

Teknisk SEO-analyse

Vil du sikre, at teknikken på din hjemmeside understøtter Googles crawling og indeksering bedst muligt, er det en rigtig god idé at lave en teknisk analyse af dit website for at skabe overblik over eventuelle fejl, der kan skabe problemer på hjemmesiden.

Der findes flere forskellige tekniske SEO-værktøjer, der kan hjælpe dig godt i gang og et af de mest populære, der endda er gratis for dig at bruge, er Googleværktøjet Google Search Console. Værktøjet giver dig en stor indsigt i, hvordan søgemaskinen oplever din hjemmeside, og om der er nogle fejl, som du med fordel kan rette op på for, at dit website rent teknisk kan stå stærkere i forhold til dine konkurrenter.

Det kan være tungt at jonglere med tekniske SEO-begreber som HTML, duplicate content, redirects og hvad der ellers er omfattet af arbejdet med teknisk SEO. Har du ikke selv den nødvendige indsigt og tekniske kunnen, kan det derfor give god mening at få hjælp af en SEO-specialist eller et SEO-bureau, der kan gennemgå dit website og give dig et fingerpeg om, hvordan hjemmesiden klarer sig på et teknisk plan.

Selv om man har dataene og indsigterne, kan det godt være en jungle at finde ud af, hvor man faktisk skal starte – samt vurdere hvad der er vigtig, og hvad der ikke er vigtig. En professionel specialist kan rådgive dig om, hvordan du kommer videre i dit arbejde med eksekveringen, så dit website står stærkest muligt i forhold til Googles aktuelle retningslinjer.

Søgeordsanalyse – forstå din målgruppes søgeadfærd

Den næste gren inden for SEO, du skal arbejde med, hvis du vil forbedre dit websites placering i søgemaskinernes søgeresultater, er arbejdet med søgeordsanalysen. En søgeordsanalyse handler i korte træk om at forstå din målgruppes søgeadfærd, når denne bruger Google til at finde frem til det, som målgruppen har brug for.

Kender du ikke din målgruppes søgeadfærd, er der stor risiko for, at du rammer skævt med indholdet på din side – og du vil derfor ikke opnå den ønskede effekt med det materiale, du ellers har brugt meget tid på at udarbejde. Derfor skal du først og fremmest forstå, hvem din målgruppe er, og hvad der driver dem. Hvilke behov og drømme har de, og hvilken viden eller service har de brug for, hvis de vil have deres behov opfyldt?

Eller sagt på en anden måde: Hvad kan DU gøre for, at din målgruppes ønsker bliver imødekommet?

Du kan skabe godt og relevant content og præsentere det på en brugervenlig og optimeret hjemmeside. Enklere bliver det ikke.

Men hvordan finder du ud af, hvad din målgruppe har brug for, og hvordan skaber du det indhold, der kan imødekomme målgruppens søgeadfærd, så de finder ind på dit website og ikke dine konkurrenters?

For at nå dertil, at det vigtigt, at du først og fremmest forstår begrebet søgeord og opnår indsigt i, hvordan du kan udarbejde en grundig søgeordsanalyse.

Hvad er søgeord/keywords?

Søgeord er dét – eller ofte de – ord eller sætninger, som en bruger taster ind i søgemaskinens søgefelt. Når du kender din målgruppe og forstår deres søgeadfærd, kan du lægge en strategi for, hvordan du kan præsentere dit indhold, dine produkter eller dine services.

Sørg for, at de passer til det behov, din målgruppe har, og til de søgeord, også kaldet søgetermer eller keywords, de bruger, for at finde svar på deres ønsker. Det vigtigste for, at dit arbejde med søgeord lykkes, er således, at indholdet på dit website er relevant i forhold til din målgruppes søgninger.

Hvordan finder du så ud af, hvilke søgeord din målgruppe bruger, så du kan kortlægge målgruppens søgeadfærd, og hvad kan du efterfølgende bruge denne kortlægning til?

For at finde frem til din målgruppes søgeadfærd kan du bruge søgemaskinernes egne værktøjer til at lave en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen kan senere danne grundlag for at optimere det indhold, du allerede har på din hjemmeside, og tjene som inspiration til nyt, fremtidigt indhold på websitet. Alt sammen så indholdet i høj grad matcher det, som din målgruppe efterspørger, når de laver en søgning i Google.

Søgeordsanalyse – trin for trin

Der er mange måder at tilgå arbejdet med en søgeordsanalyse på, og din tilgang afhænger i høj grad af, hvad du på forhånd har af data om din målgruppes søgeadfærd.

Jo mere du allerede ved om målgruppen, desto lettere er det at komme i gang med at lave din søgeordsanalyse. Selv hvis du starter helt fra bunden uden data til rådighed, er det dog ikke umuligt at komme frem til en god søgeordsanalyse.

Du har for eksempel følgende muligheder, når du gerne vil analysere dig frem til de søgeord, som din målgruppe bruger:

  1. Prøv at lave en brainstorm over, hvad du tror, dine kunder søger efter, når de leder efter services og produkter som dem, du udbyder.
  2. Tjek Google Search Console for hvilke søgeord, der har ført til organiske klik samt eksponeringer på din hjemmeside.
  3. Har du kørt Google Ads-kampagner, så kig i den tilhørende statistik for din kampagne, og kortlæg hvilke søgeord, der har ført til klik og konverteringer.
  4. Brug eventuelt andre søgeordsværktøjer, for eksempel Google Keyword Planner, der kan give dig et endnu bedre indblik i relevante søgeord, som du med fordel kan arbejde på at gøre din hjemmeside synlig på.

google keyword planner

Gennem søgeordsanalysen får du overblik over, hvilke af dine eksisterende undersider – også kaldet landingssider – du bør optimere på. Du får også indblik i, om der er søgetermer, du med fordel kan fokusere på, som du endnu ikke har matchende indhold til. Mere om indholdsoptimering i det følgende afsnit om content.

Der er flere gode værktøjer til at få inspiration til din søgeordsanalyse. Vi har listet vores top-3 herunder foruden de ovenstående.

  1. Ubersuggest
  2. Keywordshitter
  3. AnswerThePublic

 

Indholdsoptimering – sådan sikrer du knivskarpt content til dit website

Indhold er mange ting, og når vi snakker content til din hjemmeside, kan du med fordel tænke i både tekst, herunder produktbeskrivelser, kategoritekster, blogindlæg og guides, samt i creatives som billeder og videoer. Husk, at Google læser alt dit indhold og indekserer det, så det kan findes i søgemaskinen.

Med andre ord:  Producer dit indhold med omhu og tag udgangspunkt i søgeordene.

På den måde får du det bedst mulige udgangspunkt for topplaceringer i søgemaskinerne, så din målgruppe kan finde ind på dit website og forhåbentlig bliver hængende længe for at læse dine spændende tekster, se dine videoer og billeder eller undersøge dit produktsortiment nærmere.

Brug søgeordsanalysen til at forbedre dit indhold

Har du gjort dit forarbejde grundigt og lavet en god søgeordsanalyse, bliver det rigtig sjovt herfra. I hvert fald hvis du kan lide at være kreativ og arbejde med forskellige typer af content til dit website.

Når du kender din målgruppes søgeadfærd, kan du begynde at skabe en plan for dit indhold, en såkaldt contentplan, med temaer og forskellige idéer til indhold, som understøtter det, din målgruppe efterspørger, når de søger i Google.

Måske mangler målgruppen en særlig guide eller mere info om et bestemt produkt? Der er rigtig mange muligheder for at skabe nyt og spændende indhold og for at indholdsoptimere på det eksisterende content.

Her får du syv hurtige tips til at skabe bedre content til dit website:

  1. Lav altid unikt indhold – du må gerne lade dig inspirere af andre, men direkte copy-paste, såkaldt duplicate content, er et no-go.
  2. Sørg for at have et klart formål med dit content, så du kan holde en rød tråd og servere dine pointer kort og præcist.
  3. Hav altid målgruppen i fokus, og tilpas sprogbrug og type af content (video, blogindlæg etc.), så dit indhold fanger målgruppens interesse.
  4. Skab variation i dit indhold, så der altid er noget nyt og spændende at besøge din hjemmeside for.
  5. Kommuniker levende, og bring din egen begejstring i spil i dit content – begejstring smitter!
  6. Engager din modtager ved at opfordre til handling eller interaktion, så du øger chancerne for, at vedkommende konverterer – her er call-to-actions rigtig godt.
  7. Tjek dit indhold igennem flere gange, før du publicerer det. Stavefejl, manglende kommaer og dårligt formulerede sætninger virker utroværdigt og kan hurtigt få din modtager til at smutte.

Linkbuilding – skab troværdighed omkring dit website

Hvor de tre forrige grene inden for SEO i høj grad har beskæftiget sig med optimering direkte på din hjemmeside, foregår linkbuilding eksternt.

Linkbuilding handler om at skabe gode links ind til dit website, da links er en af de rangeringsfaktorer, som Google kigger på, når placeringerne i søgeresultaterne, herunder de eftertragtede topplaceringer, skal tildeles. Det skal dog ikke nødvendigvis forstås som, at jo flere links ind til din hjemmeside, jo større popularitet. Google kigger også på kvaliteten af dine links – men hvilke links er gode, og hvilke er mindre gode?

Selvom linkbuilding – også kaldet outreach – primært handler om at gøre Google glad, så er det svært at skabe gode links uden også at have brugerne af dit website for øje.

De bedste links er, måske ikke overraskende, de links, der rent faktisk bliver klikket på. Udover at klikke sig ind på din hjemmeside skal brugeren også gerne have en god oplevelse af at benytte dit website.

Jo mere tid brugeren opholder sig på sitet, og jo mere vedkommende interagerer med dit indhold, desto bedre er det i sidste ende for, hvordan Google vurderer kvaliteten af det link, som brugeren har brugt for at komme ind på hjemmesiden.

Interaktion kan for eksempel være at klikke sig rundt på hjemmesiden, se dine videoer, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller foretage et køb i din webshop. Godt content giver brugeren incitament til at blive på hjemmesiden frem for hurtigt at klikke sig væk igen, så har du ikke allerede sørget for optimering af dit indhold ud fra søgeordsanalysen, bør du gøre det, før du kaster dig over arbejdet med at bygge eksterne links ind til dit website.

 

Sådan kommer du i gang med linkbuilding

Gode links skaber autenticitet, autoritet og gør dig mere troværdig i Googles øjne – et indgående link fungerer med andre ord som en anbefaling af din hjemmeside. Vil du rangere bedre i søgeresultaterne, bør linkbuilding derfor udgøre en vigtig del af din samlede SEO-strategi.

Der er flere måder at komme godt i gang med linkbuilding på, men hovedessensen af det arbejde, du ligger i at bygge links, handler om, at du skal have så mange (relevante) til at pege på din hjemmeside som muligt. En af de mest simple er at huske at dele dit indhold på dine sociale medier, at markedsføre det gennem nyhedsbreve og at opfordre andre til at dele det med deres netværk.

Der findes også mere komplekse måder at arbejde med linkbuilding på, der kræver en ekstra indsats af dig, men som meget vel kan være det tunge arbejde værd i sidste ende.

Netop her vælger mange virksomheder at alliere sig med et bureau, der er specialister på området og som ved, hvad der skal til for at hente de rette links ind til siden. Det gælder blandt andet links fra nøje udvalgte bloggere, der er interesserede i at reklamere for dig og linke ind til dit website. Det kan også være links fra medier og andre nyhedssites, som er relevante for din virksomhed og hjemmeside.

Der findes en række onlineværktøjer – såsom Ahrefs og SemRush – der kan give dig indsigt i hvilke domæner, der linker til dig og dine konkurrenter. Disse værktøjer kan samtidig være et sted at hente inspiration til, hvordan du måske kan forbedre din egen linkbuilding-strategi og ”out ranke” dine konkurrenter.

ahrefs domæne overblik

FAQ – ofte stillede spørgsmål til SEO

Der er nogle spørgsmål, der ofte går igen, når det drejer sig om søgemaskineoptimering. Vi har derfor samlet et par hurtige svar på en række af de spørgsmål, som vores kunder typisk stiller os i forhold til SEO. Arbejdet med SEO er komplekst, men vi håber, at vores FAQ kan give dig svar på noget af det, du måske undrer dig over efter at have læst vores guide til søgemaskineoptimering.

Hvor hurtigt virker søgemaskineoptimering?

Det er vigtigt at forstå, at arbejdet med SEO er en kontinuerlig proces, og at du ikke bare kan gennemgå de forskellige processer inden for SEO en enkelt gang for derefter at læne dig tilbage og nyde det gyldne resultat. Gid det var så simpelt. Det er derfor ikke til at sige, hvor hurtigt du oplever effekt af søgemaskineoptimering. Det afhænger i høj grad af den indsats, der lægges i SEO-arbejdet, og af at arbejdet bliver holdt ved lige, så du hele tiden kan være et skridt foran dine konkurrenter.

Hvorfor arbejde med søgemaskineoptimering?

Det korte svar må være: Fordi du næppe har råd til at lade være. Der er i dag massiv konkurrence inden for de fleste brancher, og et professionelt arbejde med SEO er derfor det, der kan differentiere dig fra dine konkurrenter, så det er netop din side, som kunderne vælger at besøge.

Hvad koster SEO?

Der er ikke nogen fastlagt pris for SEO. Klarer du arbejdet selv, kan det gøres nærmest udgiftsfrit, men husk at holde prisen op imod det resultat, du får til gengæld og den tid du bruger på det. Har du ikke den fornødne viden om SEO eller ressourcerne til at sætte dig ind i det, kan det oftest betale sig at lade et professionelt SEO-bureau om at klare arbejdet. Hos Searchmind afhænger prisen af, hvilke opgaver du konkret har brug for, at vi som SEO-bureau løser for dig.

Hvordan laver jeg det bedste content?

Det gør du ved at se på din målgruppe. Hvad har de brug for viden om, og hvilket format vil fungere bedst, når du skal præsentere denne viden for dem? Tænk i relevans, og vær altid konkret og sprogligt præcis, når du skal servere dine pointer. Og sørg så for at gøre dit content indbydende og spændende, så modtageren får lyst til at blive hængende for at læse hele teksten, se hele videoen eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Hvordan laver jeg en søgeordsanalyse?

Når du skal udvælge de søgeord, som din virksomhed fremover skal findes på i søgemaskinerne, er dit bedste udgangspunkt for at lave en god søgeordsanalyse at bruge den data, du har til rådighed om din målgruppes søgeadfærd. I vores daglige arbejde med søgeordsanalyse bruger vi en lang række af relevante værktøjer heriblandt SEMrush og AccuRanker til at finde de mest relevante søgeord for vores kunder.

Accuranker er specielt godt til kontinuerligt at overvåge søgeord og sætninger, der kan kaste lys over SEO-arbejdet. For at holde øje med, om det går frem eller tilbage samt bruge dataene til at danne grundlag for dine næste skridt.

Hvad laver et SEO-bureau?

Det kommer an på hvilket SEO-bureau, du spørger. Hos Searchmind er vi et full-service-bureau inden for digital markedsføring – heriblandt søgemaskineoptimering. Vi beskæftiger os med alle grene af optimeringsprocessen fra teknisk SEO til content-produktion og outreach. Du kan se vores samlede liste over ydelser her og blive klogere på, hvad vi kan hjælpe dig med.

En af de helt store fordele vi hos Searchmind slår på er, at vi også er den eksekverende del. Hvem vil have en 30 siders rapport i stedet for at lade os gøre det i første omgang?

”Vi har brugt Searchmind over en lang periode, hvor vi tidligere stagnerede. Samarbejdet har været godt, hvor Searchmind har stået for hele processen med implementering og optimering af strategien, der i fællesskab er blevet lagt”