Er forbrugerne villige til at betale for at undgå reklamer på Meta?

Du har muligvis allerede stødt på nyheden om, at Meta, selskabet bag Facebook og Instagram, har lanceret en ny betalingsordning, som giver brugere af platformene mulighed for at undgå reklamer. 

Men lad os tage et nærmere kig på, hvad det kan komme til at betyde for dig som annoncør, og ligeledes hvordan du bedst forholder dig til de nye ændringer. 

 

Kort om abonnementsordningen 

Brugere i EU, der er ældre end 18, får nu muligheden for at betale sig fra reklamer på Facebook og Instagram. Samtidig implementerer Meta en aldersbegrænsning på reklamer rettet mod brugere under 18 år. 

For eCommercers og aktive annoncører på disse platforme kan dette påvirke jeres markedsføring, afhængigt af hvor villige brugerne er til at betale for en reklamefri oplevelse. Men før der opstår for stor bekymring, vil prisen spille en afgørende rolle for, hvor mange danskere der i sidste ende vælger at betale for deres medlemskab fremadrettet.

Abonnementsordningen er i første omgang sat til at koste 9,99 € / mdr. på web og 12,99 € / mdr. på mobilen, hvortil det også er muligt at fortsætte med at bruge platformene som sædvanligt. 

 

Danskernes holdning til betalingsversionen 

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 9 ud af 10 danskere ikke er villige til at betale for at undgå reklamer på Meta-platformene. En stor andel mener, at prisen er for høj og er derfor tilbageholdende overfor det nye tiltag. Desuden anser omkring hver 10. dansker, reklamerne som værende relevante, hvilket er en indikation på, at forretningerne formår at holde deres annoncer aktuelle og målrettet det rette publikum. 

Derfor forventes det ikke, at tiltaget vil have umiddelbare konsekvenser for din forretning lige nu og her, hvilket er positivt for e-handlen. 

Noget tyder på, at det kan være svært at vænne brugere til at betale for noget, de tidligere har fået gratis. Som følge heraf, ser det ud til at mange i stedet foretrækker at betale med deres data frem for penge. Dette indikerer også, at der stadig vil være tilstrækkeligt med potentielle kunder der ser dit budskab. 

Men hvorfor vælger Meta alligevel at udrulle det, når deres platforme er afhængige af annonceindtægter?

 

Bøde for brud på GDPR og efterfølgende prisstigninger

Abonnementsordningen kommer i kølvandet på EU’s kritik af Metas målretning og dataindsamling, der tilbage i januar resulterede i en GDPR-bøde. Afgørelsen fokuserede på brugernes manglende samtykke til personaliseret markedsføring, idet brugerne ikke havde et reelt valg i forhold til, om de ønskede at modtage annoncer eller ej baseret på deres adfærd på platformene. 

Implementeringen af dette initiativ er derfor et forsøg på at rette op på dette ved fremadrettet at tilbyde brugerne en valgfri mulighed. Men hvorvidt der er tale om en valgfri mulighed, kan dog fortsat diskuteres, da det antages, at brugernes privatliv opgøres i penge.   

Og hvad angår penge, har Meta allerede varslet prisstigninger på abonnementsordningen. Fra 2024 stiger den med 6 € / mdr for webbrugere, mens smartphone-brugere skal betale 8 € mere for hver konto, der er registreret i brugerens account-center. 

Den pludselige prisstigning kan virke paradoksal og rejser også tvivl om, hvorvidt Meta virkelig ønsker, at deres brugere skal skifte til abonnementsordningen, hvorfor tiltaget mere eller mindre virker som et juridisk træk. 

 

Behov for flere kanaler

Set i lyset af de positive forbruger-undersøgelser er der dog fortsat ét vigtigt budskab, som det nye tiltag illustrerer: 

Sørg altid for at rette opmærksomheden mod flere kanaler for at være modstandsdygtig over for ændringer som disse. 

På den måde skaber du de bedste forudsætninger for din forretning ved at have flere kanaler, samtidig med at du i højere grad prioriterer dem, som ikke er sårbare over for ændringer. 

Dette omfatter blandt andet digitale kanaler som SEO og e-mailmarketing, hvor SEO’s fokus på indholds- og brugeroplevelse er mere robust overfor ændringer i algoritmer, mens e-mailmarketing muliggør direkte kommunikation uden at være afhængig af tredjepartsplatforme.