luk menu

Linkbuilding

Hvad er online PR og linkbuilding?

Dårlige links kan skade dit website

Linkbuilding anno 2017, er rigtig vigtigt i forhold til at skabe nogle gode placeringer på Google. Der findes mange faktorer der hjælper en webshop eller hjemmeside til tops i Google, og gennem mange år har linkbuilding været en af de vigtigste parametre i forhold til at opnå de gode placeringer på konkurrencemæssige søgeord.

 

Når der er tale om linkbuilding var det for en kort årrække siden nok at man oprettede profiler på forskellige fora, og lagde links i dem til ens hjemmeside. Da Google er blevet meget klogere, og er begyndt at fokusere mere på trust og kvalitets links, kan man riskere at spilde ens tid ved at fokusere på de forkerte former for linkbuilding. Ligeledes findes der rigtig mange linkkataloger hvor man gratis kan oprette sin hjemmeside/webshop og få et link. Denne metode giver stadig en lille smule værdi, men den er kortvarig da Google ikke vil tage det som et kvalitets link mere.

 

Hvad er Linkbuilding?

 

I forhold til Linkbuilding – også kaldet online PR og outreach – så handler det om at vi skaber omtale på internettet gennem en god contentstrategi. Dette er med til at få flere naturlige links til ens site, og derved skaber man en naturlig linkprofil. En naturlig linkprofil betyder at man tjekker hvordan ens konkurrenters linkprofil ser ud, og sammenholder den med hvordan ens egen linkprofil ser ud. Da Google besøger alle hjemmesider tegner de sig et billede af hvordan en linkprofil i den branche skal se ud, og denne må man ikke afvige meget fra, da Google så vil se om man snyder sig til bedre placeringer.

Når man lægger en linkbuilding strategi skal man bruge flere forskellige tilgange, sådan at man ikke kun vælger én linkkilde til at bygge links fra eks. Forums. Man skal bruge tid på flere forskellige sådan at man hele tiden arbejder med en naturlig linkprofil. Til det kan der anbefales en del værktøjer som er gode. Herunder Ahrefs, Majestic eller Searchmetrics.

I forhold til hvor mange links man skal bygge til ens site, er det meget forskelligt i forhold til din branche, samt konkurrencen på ens site. Dog skal man altid huske på at man skal gøre det lidt bedre end ens konkurrenter især i forhold til linkbuilding. Hermed menes det ikke at man skal fokusere på mængden, men kvaliteten af de links der bliver bygget.

Hos Searchmind har vi opbygget et netværk af forskellige sider, samt indgået samarbejde med mange forskellige sites herunder bloggere. Vi har brugt meget tid på at opbygge vores netværk, og ønsker man at blive kunde ved Searchmind, så får man adgang til dette netværk. Herved sparer du en masse tid og ressourcer på selv at skulle kontakte og skabe content til din hjemmeside eller webshop.

Vi anbefaler altid at man arbejder efter at skabe kvalitets links. Disse tager typisk lidt længere tid at skaffe, men er meget relevante og skubber dine placeringer meget mere end et lavt link.

Linkbuilding er en af de vigtigste rankingfaktorer for Google

Social linkbuilding

 

Den nye slags linkbuilding ligger inden for de sociale medier. I og med at sider som Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn og YouTube har vundet ind på brugerne, så er søgemaskinerne også begyndt at arbejde med hvordan virksomheder interagerer med deres brugere online.

I forhold til sociale links er det nemt og hurtigt at oprette profiler på diverse forskellige sociale medier, men hvis man ikke er tilstede eller bruger det aktivt så giver det ingen effekt. Så derfor skal man arbejde meget strategisk med sin sociale tilstedeværelse og huske at dele og arbejde med content på ens sociale medie side. Når man arbejder med social linkbuidling, er det derfor meget vigtigt at man lægger en aktiv strategi for hvordan man vil bruge dette medie.

Vi har brugt mange år på at udvikle vores kompetencer inden for linkbuilding

Hvordan arbejder Searchmind med Linkbuilding?

 

Hos Searchmind arbejder vi meget holistisk med hvordan man linkbuilder. Da der er stor fokus på dette i forhold til dine placeringer i Google, så skal der laves en unik linkbuilding strategi til hver webshop/hjemmeside. Vi tager derfor altid udgangspunkt i hvordan din løsning har fået links bygget på indtil nu, og hvordan den ser ud i forhold til dine konkurrenters linkprofil. Her kan man nemt og hurtigt få et overblik, og nye linkmuligheder.

Gennem de sidste mange år, har vi oparbejdet en stor know-how inden for Linkbuilding, samt hvor man skal bruge sin tid for at få de bedste links. Hos os samarbejder vi ligeledes med vores kunder for at høre hvordan de arbejder med eksempelvis pressemeddelelser, sådan at vi sammen kan bruge dem i jeres outreachstrategi. Når der skal laves linkbuilding vælger vi altid mellem forskellige linkbuilding strategier i forhold til hvilken der vil passe bedst til branchen samt kigge på konkurrencen i forhold til de søgeord som man ønsker en højere placering på.

Vil du samarbejde med os?

Lad os hjælpe dig med at finde den rette løsning der matcher din virksomheds behov, så du får den rette synlighed i Google, der konverterer og skaber omsætning.