Hvad koster det at annoncere på Metas platforme?

Vores kunder spørger ofte:
“Hvad koster det egentligt at annoncere på Facebook?”

Det korte svar er: 

Det koster dét, du er villig til at give for det.

Det lange svar er lidt mere indviklet, og kræver lidt forklaring. 

Nogle kunder har det indtryk, at de kan smide 50 kr. i deres annoncering, og så ses annoncerne af et bestemt antal brugere, som efterfølgende måske køber produktet. 

Sådan fungerer det desværre ikke, men vi har prøvet at forklare, hvordan auktionssystemet i Meta fungerer herunder:

Total value system

Meta er et auktionshus og ’varen’ er brugernes opmærksomhed. Auktionssystemet hedder ’total value system’, hvilket betyder, at annoncerne ikke kun skal skabe værdi for virksomhederne, men Meta/Facebooks brugere skal også gide at se på dem og interagere med dem. Fyldes nyhedsfeedet med uinteressant content, flygter brugerne fra mediet – og så mister Facebook sit eksistensgrundlag.

Total value system lægger altså op til at budgettet KUN udgør en lille del af virksomhedernes annonce-succes. De resterende dele handler om at producere spændende content og tilføre nødvendige datamængder til algoritmen. 

Jo større og bedre datamængde til algoritmen, jo mindre budget er nødvendigt for at vinde aktioner. Det samme gælder content. Jo federe content jo mindre budget behøves. Byder to virksomheder på den samme retargeting-målgruppe, vil virksomheden med den bedste annonce vinder. Selv hvis modparten byder højere. 

Efter iOS14 opdateringen er retargeting blevet dyrere, da de få personer, som har sagt ja til tracking, er i høj kurs for virksomheder. 

Datamængder, content, budget, konkurrenter, sæsoner og meget mere er altså det der afgør succes på Facebook. Derfor er det ofte også vanskeligt for paid social at komme med en pris, som garanterer en vis performance.

Har du spørgsmål til din Paid Social performance, så er du altid velkommen til at tage fat på os.